• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varmt bodelsbatteri

sven-A

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025
Jag har en -91 Fiat med ett bodelsbatteri under huven och ett inne under sängen. Jag stod ute två nätter utan 220 v laddning. Detta medförde att bodelsbatterierna laddade ur till ca 10,5 v.
Jag trodde att det skulle lösa sig då vi efter det kört ca 45 mil, men inte då. De tog inte upp ett uns laddning. Solcellen på taket verkade heller inte vilja vara med, den lyste röd hela vägen trots att jag försökte att återställa med knappen på sidan.
När vi väl fick 220 v att använda laddade vi med bilens inbyggda laddare och en Cetek som jag kopplade på samma ledning.
Efter 12 tim. laddade det fortfarande för fullt. Morgonen efter luktade det f-n i HB. Troligen gasade batteriet under sängen, inte bra.
Jag kollade Cetek-laddaren och den var inte färdig, den laddade fortfarande. Jag rev ur sängen och upptäckte att batteriet under sängen hade ett lätt bubbelljud, kokade det, ja troligen.
Batteriet var varm som attan, säkert upp mot 60 - 70 grader. Kopplade ur batteriet och ställde ut det utanför HB och satte på Cetek-laddaren igen, och det fortsatte att ladda.
Den inbyggda laddaren laddade i ca 5 min sedan stängde den av. Solcellen på taket laddade den med men nu till det andra bodelsbatteriet, vet inte om startbatteriet får något av den laddningen. Bilen är gammal och mycket kablar är det.

Vad är problemet:confused: Bodelsbatteriet under huven är nytt, ca en månad och det som står inne i HB är 1 år. Det skiljer 5 amp mellan batterierna.

sven-A
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.767
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Varmt bodelsbatteri

Det verkar som att det skakat sönder och 1 cell har kortslutits. Då brukar det hända som du beskriver.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Varmt bodelsbatteri

Hej Sven. Jeg tror at det batteri der er varmt har taget slut. Du kan prøve at måle på det, der mangler sikkert en celle 1,5v derfor lader laderen for fult da den tror der mangler amp. og så koger batteriet og bliver varmt.

ERIK DK
 

sven-A

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025
Sv: Varmt bodelsbatteri

En Cetek-laddare brukar väl säga ifrån med blinkningar om något är fel med batteriet. Jag har för mig att det stod något om det i bruksanvisningen som medföljde.
Dessutom har det ett litet runt fönster som har en grön nyans om batteriet är ok, rött , om det ska laddas, vit om det skall kasseras.Just nu är det grönt och laddar för fullt. Men det är nog som ni påstår, det har gjort sitt trots grön indikering.

Ja ja, det får stå på ladding utanför bilen tills vi drar vidare, vi får väl se vad som händer.
Det kan väl inte ta eld eller explodera där det står och laddar :twitcy:

sven-A


Upptäckte just att laddaren är het utav bara f-n den med, kan den som gett upp och laddar oavbrutet:confused:. Slog av den och sedan på den igen och nu lyser inte en diod på den, helt svart.
Kanske inte är fel på batteriet utan laddaren, får belasta det vid någon bensinstation, om de nu har sådan utrustning, brukar vara dåligt med sådant nu för tiden.

DS.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Varmt bodelsbatteri

Batteriet under huven är väl inget bodelsbatteri. det är startbatteriet åtminstonde på min 91a. skall vara åtskilt från bodelsbatteriet när man inte kör.

Jägarn:oops:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.767
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Varmt bodelsbatteri

Jag har haft en bil, där det fanns ett bodelsbatter och ett startbatteri placerat under motorhuven, så det är nog korrekt beskrivet.
 

sven-A

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025
Sv: Varmt bodelsbatteri

Jodå Jägarn, jag har två batterier under huven. Bodelsbatteriet sitter på samma sida som luftrenaren och under den. Ett elände att plocka ut det, står på rambalken vä fram trångt som attan.

I vart fall så hoppade Cetek-laddaren (3600) igång sedan den svalnat. Troligen någon automatsäkring som löst ut. :)

Jag är ändå lite fundersam på hur batteri-indikatorn visar att det är OK (grönt) Någon som har någon erfarenhet av OK/Q8 Fritidsbatterier.

sven-A
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Varmt bodelsbatteri

Märket vet jag inte men jag har sett batterier med en sån "grön plutt" som har haft tveksam funktion.
Personligen litar jag inte på dessa. Pröva att be en mack eller verkstad att mäta upp batteriet med en syramätare. Finns en sån på Biltema för någon hundring om man vill ha en själv.
Lycka till!

Tänkte inte på att det inte går att öppna dessa batterier!:oops::oops::oops:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varmt bodelsbatteri

Et stort problem med fritidsbatteri er at de kan kortslutte i en celle om de lades for fort eller belastes for sterkt. De er optimalisert for maks lagret effekt pr.kilo batteri, dette gjøres ved å benytte vesentlig tynnere blyplater og mindre avstand mellom platene enn det er i startbatterier. Under kraftig strøm (inn eller ut) byer platene seg og kan da fort kortslutte. I AGM batteriene er dette forsøkt løst med en glassfibermatte mellom platene slik at de ikke skal kunne komme i kontakt med hverandre.

Gel-batterier har syren i en geleblanding som gir mer motstand enn vann/syre i standard batteriene - hovedfordelen her er mer motstand mot sulfiteringen som skjer ved delvis utladet batteri. Dette gir betegnelsen deep cycle.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.960
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Varmt bodelsbatteri

Batteriet har 6 celler på 2,12 volt när de är fulladdade. Detta ger en batterispänning på 12,72 volt.
Har du kortslutning i en cell blir batterispänningen 12,72-2,12=10,60 volt.
Detta känner batteriladdaren och försöker ladda fullt för att komma upp i 12,72 volt.
Detta gör att de celler som inte är kortslutna kommer att överhettas och koka. Även laddaren blir varm.
Den gröna indikatorn visar att batterisyrans densitet i den cellen den sitter i motsvara fulladdat batteri. Batteriet kan vara fulladdat i denna cell men kortsluten i en annan.
//W
 
Toppen