• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varierad el i 12-voltutagen?

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Hej.
Jag har drygt 13,5 volt i 12-voltuttagen i husbilen (Dethleff -08), när jag inte har anslutit till 230 volt. Vid anslutet 230v får jag 14,8 - 15,2 volt i samma uttag.
Är det normalt, eller har elblocket pajat?
Jag har trott/tror att elblocket endast levererade 12v till uttagen. Oavsett.
Det hela uppmärksammades då TVn slutade fungera när 230v var anslutet.

Finns det någon elkunnig som vet besked?

// Åke :confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Varierad el i 12-voltutagen?

Hejsan, normalt sett så finns det ingen spänningsbegränsning till uttagen, utan den "12V" som finns i dem är den spänning som levereras från batterierna/laddaren/ev. solcellsladdaren.
Uppåt och över 15V som du verkar ha när 230V är inkopplat och laddaren är igång verkar däremot en bra bit i överkant. Men då är det nog mest själva laddaren det beror på, inte elblocket.
Men även 13,5V vid vilande batterier verkar kanske lite högt. Stämmer mätinstrumentet ?

Är TV'n gjord för att drivas av batteriström, eller är det en som egentligen är gjord för att endast drivas av en 12V trafo/adapter från 230V, för de apparaterna kan vara lite känsliga när spänningen blir för hög, för en som är gjord för både trafo och batteriförsörjning borde klara lite över 15V utan att gå sönder.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Sv: Varierad el i 12-voltutagen?

Jag har upptäckt att det är inte bara när 230 är inkopplat som jag har för hög volt i uttagen. Även solcellen ger en ökning, nästan mer, när solen sken som kraftigast i går.
Mätte då vid solcellsregulatorn. Inkommande 17,9v och utgående till elblocket samma. Så den verkar inte fungera som den ska. Och då hade jag över 15v i eluttagen. Men på panelen som visar batteristatus visade det 13,7v.

Tvn har en trafo från 230 till 12v, men har även en kabel som skall anslutas till ett cigarettuttag i bil. Har fått rådet att skaffa en regulator att sätta mellan uttag och tv, som har input 9-18v och output 12v. Och som klarar 4A. Men var kan man hitta en sådan? Har sökt på nätet, men utan framgång. Någon som vet?

Men jag är ändå fortfarande orolig om elblocket är trasigt. Eller om det solcellsregulatorn som är boven i dramat.

Jag har bara en mätare som jag även provat i hemmets vägguttag. Då visar den 240v, så den är nog korrekt. Men jag skall försöka låna en annan och prova också.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Varierad el i 12-voltutagen?

Du skall bara ha 230 volt RMS i vägguttagen. Även om den visar rätt på växelström så är det inte säkert att den visar rätt för likström
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Varierad el i 12-voltutagen?

Börja med att koppla ur solcellerna, så inget mer pajar!
Det låter som om solcellsregulatorn har lagt av. Den ska absolut inte ge 17 V på utgången.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Varierad el i 12-voltutagen?

Jag har upptäckt att det är inte bara när 230 är inkopplat som jag har för hög volt i uttagen. Även solcellen ger en ökning, nästan mer, när solen sken som kraftigast i går.
Mätte då vid solcellsregulatorn. Inkommande 17,9v och utgående till elblocket samma. Så den verkar inte fungera som den ska. Och då hade jag över 15v i eluttagen. Men på panelen som visar batteristatus visade det 13,7v.

Tvn har en trafo från 230 till 12v, men har även en kabel som skall anslutas till ett cigarettuttag i bil. Har fått rådet att skaffa en regulator att sätta mellan uttag och tv, som har input 9-18v och output 12v. Och som klarar 4A. Men var kan man hitta en sådan? Har sökt på nätet, men utan framgång. Någon som vet?

Men jag är ändå fortfarande orolig om elblocket är trasigt. Eller om det solcellsregulatorn som är boven i dramat.

Jag har bara en mätare som jag även provat i hemmets vägguttag. Då visar den 240v, så den är nog korrekt. Men jag skall försöka låna en annan och prova också.

SDS-060A12 - SUNPOWER - CONVERTER, DC/DC, 60W, 12V | Farnell Sverige
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Sv: Varierad el i 12-voltutagen?

Hej.
Jag har tidigare skrivit på denna tråd är att min TV inte klarar av ström som överstiger 13,4 v (+10%). Så den lägger av efter en stund när 230 är inkopplat. Leverantören vägrar att återta TV-n, eller lösa problemet.
Så en varning: Köp inte en Dantax 20" Led DV 820 S2, om ni har för avsikt att ha den i husbilen.
Men tack vare tips på denna sida har jag löst problemet.
Jag köpte en DC/DC-omvandlare på Elfa Distrelec. Den har input 9,2-18,0 volt, och output 12v, 4,2A, Jämn ström. Klarar 50W.
Elfas artikelnummer 69-060-77. Den är tillverkad av Mean Well i Kina, och deras art.nr. är SD-50A-12. Kostnad 272:50.
Denna kan även användas till andra tillbehör som är känslig för ojämn ström och spikar.

De övriga problemen jag skrev om har rättats till.
// Åke
 
Toppen