• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför Campingplats?

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Varför Campingplats?

Är det verkligen ett 4" rör? Jag har bara sett 3" och i så fall skulle kanske en sådan här passa: Wasser / Sanitär Wasserentsorgung Adapter 3“ / 40 mm - www.pieper-shop.de: Pieper Freizeitmärkte Gladbeck Katalog 2010 .
Behöver man hata camping platser när man har skaffat husbil, en fråga från en gammal huvagns åkare som nu har husbil(frågan blir naturligtvis med ja besvarad från husbils fantaster.)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Nej, absolut inte. Husbilsfolket har olika krav och intressen. Jag tolkar det som att campingvärdarna ännu inte förstår vad husbilsfolket krkäver (och inte kräver) av en campingplats.
När vi övervintrar i sydländerna och är långliggare på en campingplats har vi givetvis andra krav än när vi reser runt i Sverige och bara behöver dumpa/fylla vatten. Jämför gärna med hur vi använder ett tält.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

BeRoka, jag hänger inte riktigt med i dett resonemang att jag skulle hata campingplatser.

F

F.d. 6270

Guest

Tillbringade nyss ca. 3 veckors semester just på 4-5 stjärniga campingar, följde Vättern mot västkusten och hela skånska kusten och upp mot östsidan (tema vatten) :cool:

Visst det finns negativa inslag även på campingar, så som sura, störande och "skumma" grannar, men på plussidan:

Ofta fina rejält tilltagna platser (inte asfalt eller grus)
Restauranger i närheten
Dusch och disk möjligheter (så man slipper göra det i bilen, när man är 4 pers)
Landström (bara att ösa på med alla strömförbrukare)
Internet (om man inte är självförsörjd)
Färskt bröd varje morgon
Affärer nära inpå
Obegränsat med färskvatten och gråvatten tömning
Bra badmöjligheter och fina stränder
Lättare att bre ut sig med markis, grill och cyklar mm.
och ibland riktigt trevliga grannar, ca. 300 kr/natt för allt detta för 4 pers. är billigt tycker jag.

OT: såg en hel del medlemmar som inte betedde sig som man borde, så Husbilsklubben är nog ett tvärsnitt av samhället, varken bättre eller sämre än andra.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9757

Guest

vi nyttjar ofta campingplatser för att tömma div. tankar, fylla på vatten och duscha, får betala 50 - 100 kr för detta! fungerar alltså bra:music-icon:

M

Matts Torebring

Guest

Visst är friheten skön, alla kan välja som de önskar. Vakna till fågelkvitter eller bara tystnaden, visst är det underbart. Själva har vi svårt att tänka oss att bo på en camping, vi får ju så lite för pengarna, duschar gör vi i bilen, men vi söker alltid efter bra toaletter där vi parkerar. Ställplatser med el däremot uppskattas. På resa i Europa sover vi tryggt mellan "de stora pojkarna". Däremot i sydeuropa väljer vi campingar med mest antal stjärnor då vi vill ha ordning och reda runt omkring oss samt att vi ofta solar och badar kanske minst en vecka på samma plats.

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022

Hej på er!
Vi har åkt husvagn i 35 år och är nu ute första året med våran nyinköpta husbil, och jag har svårt att förstå att folk gnäller om olika alternativ till camping.Det måste väl vara bra ju fler alternativ det finns, förhoppninsvis finns det alternativ så att alla blir nöjda. Men just nu är jag själv inte nöjd, vi befinner oss på campingen i Sjöbo och det vräker ner regn.
Ha det bra/Janne

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Mellan "de stora pojkarna" är bland de sämsta platserna att övernatta med husbil. Ofta är det mycket oljud från långtradarna eller kylbilarna och många inbrott sker där, särskilt om det är intill en motorväg.

Istället lämna motorvägen och kör in till någon liten by och ställ er mitt i centrum eller på den särskilda ställplatsen som ofta finns.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Det måste väl vara upp till var och en om man vill ställa sig på en campingplats eller ställplats det ena förtar inte det andra, smaken e som baken "delad" eller hur?

//Pilot:confused:

Håller med er till fullo.

Vi hade under 10 år husvagn när barnen var små, vi åkte med vagnen í stort sett hela tiden,
stod på parkeringar, badplatser i skogen mm. sen tog vi ibland in på campingar för att ha bekvämligheterna och lugn och ro för oss vuxna när barnen lekte på campingen och i badet.
Så tro inte att det bara är husbilar som väljer annan övernattning utanför camping.
Nu har vi köpt husbil och åker utan barn. Har hittills betalat för en camping-övernattning av ett tiotal nätter i husbilen.
Vi tycker man skall välja det som känns rätt, husvagn eller husbil spelar ingen roll.
Huvudsaken är att man mår bra och känner att man trivs med det man valt.

Sen hoppas jag ALLA tar hänsyn till de som inte har husvagn eller husbil, om vi inte gör detta kommer vi inte att få stå någonstans utanför campingarna inom några år.

/Leif

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Sen hoppas jag ALLA tar hänsyn till de som inte har husvagn eller husbil, om vi inte gör detta kommer vi inte att få stå någonstans utanför campingarna innom några år.

/Leif

Förr kunde man köra av stora vägen och tälta i skogen. Nu är det bommar, stenar och annat som markerar att man inte är välkommen:mad:
/Esbjörn

F

F.d. 29908

Guest

När vi hade husvagn för 15 år sedan så letade vi alltid upp mindre badplaster och där kunde man stå en natt, man ställde sig på sidan av och inkräktade inte på badgästernas utrymme. Har fortsatt med det och gjorde det faktiskt även i sommar, besökte faktiskt en badplats som vi besökte för drygt 15 år sedan och det fungerade alldeles utmärkt även med husbil. Sedan är det väl så att man kommer i regel sent och åker ganska tidigt vidare, under den tiden är det sällan så mycket badgäster.

M

Matts Torebring

Guest

Själv körde jag långtrad för snart 40 år sedan och vi känner oss trygga och sover gott när vi har andra fordon runt omkring oss. Naturligtvis undviker vi kylbilarna. Det är ett jättebra sätt att sova i Tyskland t.ex som oftast blir en transportstäcka.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18368

Guest

Under 3 veckors ( 2 i Finland och en vecka i Dalarna, Siljan runt) husbilssemester i sommar har vi inte en enda gång legat på en camping eller ställplats. Några ggr har vi utnyttjat campinplatser för att duscha för en billig penning. Vi har ställt bilen utanför campingen, betalat för dusch, duschat och sedan farit iväg. Vatten har vi tankat på mackar samtidigt som vi tankat disel. Det går bra om man har en trädgårdskanna. Latrinet går också att tömma på vissa mackar annars på en del rastplatser. När vi söker nattplats blir det alltid vid en sjö, älv eller nåt annat vattendrag. Man får en viss känsla efter en tid var man skall söka. Inte en enda gång har vi haft nattsällskap av någon annan husbil. Vi har träffat många trevliga människor och aldrig blivit bortkörda. Några ggr har vi tänkt att skall vi ta in på camping inatt. Men då vi kommit dit har vi vänt då vi sett hur man ligger där som packade sillar, bil vid bil, Passar tydligen inte för oss. Men vi är tacksamma att många ligger där för då finns det så mycket mera plats för oss som fricampar.

MVH Wikstrom som nu börjar jobba igen.

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Vi lyckas aldrig hitta de där toppenfina ställplatserna utan virrar mest omkring. Dessutom sover vi (jag) oroligt om nätterna och ligger och lyssnar på alla ljud. Tror att Hin Håle står utanför! Instämmer till fullo med "Noshest" i inlägg 25 att på campingarna (de flesta) finns det bekvämlighet och trygghet. Hade sedan bara de där"lumhörda" föräldrarna sagt till sina vilt skrikande barn, att inte skrika som de värsta visselpiper hade allt varit kanon!
Häln.................. Ce-eN !

F

F.d. 50012

Guest

Under vår resa i förra veckan så stod vi inte en enda gång på Ställplats eller fricampade utan vi stod på små fina campingar varenda natt. det är så skönt på campingar med alla människor som kommer fram och pratar och är allmänt trevliga. Vi kan särskilt rekommendera Skansö camping utanför Söderhamn, dom har en jättegod Laxtallrik på campingrestaurangen, ett måste om ni stannar där.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hade sedan bara de där"lumhörda" föräldrarna sagt till sina vilt skrikande barn, att inte skrika som de värsta visselpiper hade allt varit kanon! Häln.................. Ce-eN !

Det är precis det som jag vill undvika och fricampar hellre men undviker längs större vägar.

F

F.d. 18368

Guest

Kan det vara så enkelt att de som gillar att ligga på campingar gör det för att man där känner sig tryggare? Utanför bommarna finns den stora osäkerheten.

Jag brukar säga åt frugan ibland att nog är det märkligt att "här slår vi nattläger mitt i en stad vid en strand och lägger oss att sova" eller inne i en skog vid en smal skogsväg bredvid en insjö och vad vet man vad det finns för galningar som kanske bor en bit bort. Men sedan somnar vi och sover gott .

Träffar människor gör vi också när vi frikampar och det har vi inget emot. Vi har nog det bra var och en av oss var vi än slår nattläger.

Mvh Wikstrom

Toppen