• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför är det så j-a svårt?

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Varför är det så j-a svårt?

Under de åren jag varit med i HBK är nog överlägset det som diskuteras mest och längst. Ställplatser, priser osv. Vi jämför oss med Tyskland, Frankrike osv. Är ungefär som att jämföra äpplen och päron. Varje land har sina förutsättningar, sina priser, sina lagar osv, osv. Då är det inte rimligt jämföra med andra. Vi har allemansrätten de t finns ingen annan stans.

Alla de som klagar på priset, anlägg en ställplats och räkna hem kostnaderna så får alla se vad det kostar. Företagare som äger ställplatser måste kunna få tjäna pengar, det går det ut på att driva ett företag. Gratis är gott men någonstans finns kostnaden.

Av de c:a 70.000 husbilar i Sverige finns det säkert de som sköter sig men det finns också de som förstår för de som sköter sig. Vilket är synd men så är verkligheten. Hur ändra vi på den kan man undra.

Nu kommer snart husbilen ut och jag klagar inte över något, jag njuter av livet även om det är enkostnad som inte går ihop. Men att åka husbil är en dröm som blev sann.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

När vi skaffade husbil för ett antal år sedan...så gjorde vi det för att vi har åkt runt Europa och Skandinavien i en vanlig bil och tagit in i stugor, hyrt rum, hotell etc.
Trevliga resor... men vi kände ett större behov av frihet och lite mer äventyr. Vi trodde då i vår enfald att husbilsåkare gillade att åka till nya platser, söka lite nytt...
inte att shoppa på gågator i småstäder, Ikea och Ullared...inte att trängas på parkering/ställplatser där vi upplevt att en del breder ut sig med möbler, cyklar etc och som ser ut som rena campingområden speciellt i södra och västra delen av Sverige. Inte konstigt att platser stängs eftersom!!

Behoven kan vara olika men vi gillar att åka i Sverige , Danmark och Norge som är fantastiska länder för husbil. Se möjligheterna som finns med alla, gästhamnar, ställplatser, camping och naturplatser...åk och njut...
klötta inte ihop er på samma ställen ;)

F

F.d. 50064

Guest

Kan oxå skriva under på det jejoh skriver.
Men....
Definition köpstark är inte att vi kommer och köper en massa prylar, kläder o.s.v. utan
vi köper ev.det vardagliga pluss att vi betalar en avg. på ställplatsen, p-avgift eller en större
avgift om platsen erbjuder fyllning och tömnings möjligheter.
Vi sätter oss på en uteservering för vi är trötta på att fixa käk och diska där efter. Vi kanske
tankar, köper en tidning samtidigt. Eller du ser något snyggt plagg ,skor eller något till bilen.
Sedan drar vi vidare dit horisonten möter molnen...
Ja, det vardagliga....sedan räknar vi att det kommer 2000 hb besökare till byn.
Det hade räckt för mig kan jag säga. På vissa ställen är det ju fler besökare än så.

Om man tittar på vad det igentelligen behövs ,p-plats, skyltning och förhållnings
regler på en hemsida eller på plats, vad som gäller inom staden Till enbörja med.
Sedan att man sprider ut hb platser på olika ställen i samhället .
Det är det här som vi borde vara fler att få ut till kommuner, byalag, föreningar o.s.v.
Hjälper föga att tycka på ett forum att det skulle borde se ut på ett visst sätt , utan vi
behöver framföra det oxå till rätt människor som har mandat att påverka i kommunhusen eller föreningarna.
Jag tror att det finns massa bra idéer här på forumet som aldrig kommer fram.

Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Vad har Allemansrätten med husbilen att göra????

Att gå ut i skog och mark och plocka bär och svamp får du göra i andra länder också även utan allemansrätten.

Och att köra med husbilen i skogen, på stranden osv får du inte göra här och inte heller någon annanstans.
Det är bara vissa som tar sig den friheten och hänvisar till allemansrätten men den gäller aldrig en bil eller husbil

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Kan oxå skriva under på det jejoh skriver.
Men....
Definition köpstark är inte att vi kommer och köper en massa prylar, kläder o.s.v. utan
vi köper ev.det vardagliga pluss att vi betalar en avg. på ställplatsen, p-avgift///

Jo. visst gör vi av med pengar när vi är ute med våra bilar.
Men för att kallas köpstark grupp så tycker inte jag det räcker med att köpa det vardagliga, det gör alla människor oavsett var man är eller vad man äger.

En köpstark grupp anser jag man tillhör när man betalar för övernattning/boende som kostar mycket. Köper färdiglagad mat ofta/dagligen. Handlar mycket saker som man inte gör till "vardags". Spenderar pengar på olika nöjen och tillställningar.

Ibland gör husbilsägare detta men tror inte det är typiskt för gruppen.

Därför tror jag att intresset att ordna ställplatser inte är så högt hos andra människor än husbilsägare.

/Leif

Senast ändrad:

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Lite tankar
Köpstark grupp kan man ta med en nypa salt...
Många i våra HB är pensionärer och hur köpstark är den gruppen.... överlag i den gruppen är det nog många som bara överlever
Och sen efter ett köp av en HB för stora pengar är det en diger avbetalningsplan som väntar ;-)

Och sen vad jag har sett ute på våra sk ställplatser är nog att dom mesta vill ha allt gratis inte betala för service MEN alla service har ett pris och ocker vill vi inte vara med om

Jag betalar gärna 100 - 150 kr för el dusch sopor parkering / dygn när jag behöver det ibland kanske även 250 kr det beror på situationen och om jag måste stå top noch ;-)

Men man hittar än platser i vårt avlånga land där man kan stå ostört och bara njuta... kostar inte 1 kr MEN vill man vara på populära platser då måste man även betala för det..

F

F.d. 50064

Guest

Hej igen
Håller med er där med.
Men.......
Under en viss period ökar befolkningen och omsättning stiger.
Dom kommuner som har förstått detta, dom har faktiskt köp det.
Det är bara att locka till sig så många som möjligt, å hur gör man det jo
man erbjuder olika alternativ. Och så enkelt som möjligt.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Vad har Allemansrätten med husbilen att göra????///

Det är allemansrätten som gör att markägare inte godtyckligt får hindra allmänheten från att åka på privata vägar, exempelvis ner till en badstrand.
Sådana vägar och platser finns det gott om i Sverige.

/Leif

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vad har Allemansrätten med husbilen att göra????

Att gå ut i skog och mark och plocka bär och svamp får du göra i andra länder också även utan allemansrätten.

Och att köra med husbilen i skogen, på stranden osv får du inte göra här och inte heller någon annanstans.
Det är bara vissa som tar sig den friheten och hänvisar till allemansrätten men den gäller aldrig en bil eller husbil

Både i UK och i USA har jag under fågelskådning (till fots) träffat på skyltar av typ "Private land" och "Private, trespassers will be prosecuted" i natur som i mina ögon ter sig som obebodd hed- eller skogsmark. Inte vill jag parkera min (i dessa fall hyrda) husbil för att vandra i sådan terräng, men kanske du tar dig den friheten?

I vilket fall här hemma i Norrland finns det mängder av legala möjligheter att stå med bil när man vill komma ut i naturen, för promenad, fågelskådning eller fiske. Tro mig!

Se även inlägg 30 och framåt i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t77318-2/#post624997

aake

Senast ändrad:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Både i UK och i USA har jag under fågelskådning (till fots) träffat på skyltar av typ "Private land" och "Private, trespassers will be prosecuted" i natur som i mina ögon ter sig som obebodd hed- eller skogsmark. Inte vill jag parkera min (i dessa fall hyrda) husbil för att vandra i sådan terräng, men kanske du tar dig den friheten?

I vilket fall här hemma i Norrland finns det mängder av legala möjligheter att stå med bil när man vill komma ut i naturen, för promenad, fågelskådning eller fiske. Tro mig!

Se även inlägg 30 och framåt i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t77318-2/#post624997

aake

Aake hur det är i UK eller USA vet jag inte, har aldrig varit där och tänker inte heller resa dit.
Tror att tråden handlar om Sverige.......

Men har varit skogs och markägare i Tyskland och vet hur det är där och även känner till en del i Österrike.

Men allemannsrätten har fortfarande inte att göra med husbilar

Husvagn och husbil - Naturvårdsverket

F

F.d. 55374

Guest

När det gnälls över brist på parkeringar/ställplatser är det
lätt att glömma bort att vi kan övernatta i vår fantastiskt
vackra natur.
Tommy R

F

Flow

Guest

Hej

Hade jag varit camping ägare hade jag nog satt mig ner å funderat lite öppnat en hb-plats
med direkt anslutning på både avlopp, vatten och el på varje plats. Både för enkel övernattning
(en natt) eller långliggare.Eller man kan hyra en plats med förråd (friggebod)
så kan man ha addressen dit. O.s.v o.s.v.

Bingo!

Det blåser nya vindar för campingSverige, så varför inte bygga väderkvarnar (vindkraftverk) istället för vindskydd?! Se det varnande exemplet med det stålbad som golfSverige nyligen genomgått, med nedläggning, konkurs, etc.

En del golfklubbar har finfina parkeringsmöjligheter med bra läge i fin natur, med anläggningar som ligger helt öde när det är mörkt (i dessa miljöer står jag helst och oftast). Här skulle HBK kunna bedriva lobbying med att uppmana golfklubbarna att dra in extra kosing för liten insats. Detsamma gäller förresten fritidsbåtarnas vinteruppställningsplatser, som ofta är nästan tomma mellan maj och oktober; här finns vatten och el åtminstone. Med lite upprustning kan de bli fina ställplatser med närhet till sjö och hav.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Bingo!

Det blåser nya vindar för campingSverige, så varför inte bygga väderkvarnar (vindkraftverk) istället för vindskydd?! Se det varnande exemplet med det stålbad som golfSverige nyligen genomgått, med nedläggning, konkurs, etc.

En del golfklubbar har finfina parkeringsmöjligheter med bra läge i fin natur, med anläggningar som ligger helt öde när det är mörkt (i dessa miljöer står jag helst och oftast). Här skulle HBK kunna bedriva lobbying med att uppmana golfklubbarna att dra in extra kosing för liten insats. Detsamma gäller förresten fritidsbåtarnas vinteruppställningsplatser, som ofta är nästan tomma mellan maj och oktober; här finns vatten och el åtminstone. Med lite upprustning kan de bli fina ställplatser med närhet till sjö och hav.

Både Golfklubbar och Båtklubbar står högt på Kommungruppens agenda, vi har redan kontakt med ett flertal...

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Framsidan

Det var du som drog upp andra länder "Att gå ut i skog och mark och plocka bär och svamp får du göra i andra länder också även utan allemansrätten".
Jag ville påpeka att det är olika med det.
Och självklart har möjligheten att röra sig i skog och mark med husbilslivet att göra. Om inte den möjligheten fanns så skulle i vilket fall jag inte hålla mig med husbil eftersom jag mest använder den vid fiske och fågelskådande.

aake

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Det är allemansrätten som gör att markägare inte godtyckligt får hindra allmänheten från att åka på privata vägar, exempelvis ner till en badstrand.
Sådana vägar och platser finns det gott om i Sverige.

/Leif

Det är inte allemansrätten som styr över om man får åka på privata vägar. Det är markägaren och han har rätt att stänga av den om den är privat. Om det är enskilda vägar med statsbidrag måste markägaren hålla vägen öppen för alla. Jag förstår att markägare inte gillar om det blir lägerplatser nere vid den egna stranden. Enligt allemansrätten får man gå och vandra i naturen, plocka bär, bada vid stranden(men inte nyttja den privata badbryggan). Sen är det terrängkörningslagen som reglerar körning utanför vägområdet. Om vi vill övernatta i naturen bör vi nog vara lite ödmjuka och inte reta folket på oss. Till viss del har vi oss själva att skylla att det har satts upp div förbudsskyltar.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vi bor på ett par ha strandtomt vid ett fiskevårdsområde i Jämtland. För att ta sig hit hem behöver jag först köra 800m enskild väg (med statsbidrag) och sedan 200m privat väg ner till fastigheten.
Det går utan problem för fiskegäster med bil att ta sig ner till älven utan att köra på min privata väg eftersom vi har ordnat en rejäl vänd- och parkeringsplan där den enskilda vägen slutar ca 500m bortom vår fastighet. Sportfiskare brukar sedan regelmässigt gå fiskande efter stranden på vår tomt och det är helt OK; vi trängs ju inte direkt med varandra här uppe.
dec -13, 1 (Large).jpg

aake

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Det är inte allemansrätten som styr över om man får åka på privata vägar. Det är markägaren och han har rätt att stänga av den om den är privat. Om det är enskilda vägar med statsbidrag måste markägaren hålla vägen öppen för alla. Jag förstår att markägare inte gillar om det blir lägerplatser nere vid den egna stranden. Enligt allemansrätten får man gå och vandra i naturen, plocka bär, bada vid stranden(men inte nyttja den privata badbryggan). Sen är det terrängkörningslagen som reglerar körning utanför vägområdet. Om vi vill övernatta i naturen bör vi nog vara lite ödmjuka och inte reta folket på oss. Till viss del har vi oss själva att skylla att det har satts upp div förbudsskyltar.

Bettan & Bertil, ni läste nog lite slarvigt vad jag skrev.

Att vi inte har bommar och förbudsskyltar överallt i Sverige, som jag tycker det är i exempelvis Tyskland, kommer från allemansrättens synsätt.
Privata vägar med stadsbidrag, vilket är många, får inte stängas av hur som helst för allmänheten.
Privata vägar utan bidrag bestämmer markägaren över, och hans skylltar skall man givetvis respektera.

Detta anser jag spelar stor roll i varför ex. Tyskland har fler Ställplatser än Sverige (givetvis beror det på annat också).
Det var som svar på vad allemansrätten har med husbilar att göra som mitt förra inlägg skrevs och förtydligas här.

Utan allemansrätten tror inte jag att vi skulle kunna röra oss så fritt.
Inte heller ha möjligheten att stå med husbilen (fricampa), helt lagligt om vi inte stör någon eller förstör något och inte bryter mot terrängkörningslagen, dessutom helt gratis.
Givetvis tar vi allt vi har haft med oss dit därifrån också.

Här finns mer att läs om Allemansrätten:
Enskild väg - Naturvårdsverket

/Leif

Senast ändrad:
F

Flow

Guest

Lundsholm: Det är bra att ni har kontakt med flera, fast det är ju inte vad jag menade. Ta istället ett samlat grepp genom att förhandla direkt med GolfSverige (eller vad de kan heta) eller annan paraply-/samordningsorganisation. Det är först då det blir utväxling och börjar hända saker.

Toppen