Sv: Varför är det så j-a svårt?
Det är inte allemansrätten som styr över om man får åka på privata vägar. Det är markägaren och han har rätt att stänga av den om den är privat. Om det är enskilda vägar med statsbidrag måste markägaren hålla vägen öppen för alla. Jag förstår att markägare inte gillar om det blir lägerplatser nere vid den egna stranden. Enligt allemansrätten får man gå och vandra i naturen, plocka bär, bada vid stranden(men inte nyttja den privata badbryggan). Sen är det terrängkörningslagen som reglerar körning utanför vägområdet. Om vi vill övernatta i naturen bör vi nog vara lite ödmjuka och inte reta folket på oss. Till viss del har vi oss själva att skylla att det har satts upp div förbudsskyltar.
Bettan & Bertil, ni läste nog lite slarvigt vad jag skrev.
Att vi inte har bommar och förbudsskyltar överallt i Sverige, som jag tycker det är i exempelvis Tyskland, kommer från allemansrättens synsätt.
Privata vägar med stadsbidrag, vilket är många, får inte stängas av hur som helst för allmänheten.
Privata vägar utan bidrag bestämmer markägaren över, och hans skylltar skall man givetvis respektera.
Detta anser jag spelar stor roll i varför ex. Tyskland har fler Ställplatser än Sverige (givetvis beror det på annat också).
Det var som svar på vad allemansrätten har med husbilar att göra som mitt förra inlägg skrevs och förtydligas här.
Utan allemansrätten tror inte jag att vi skulle kunna röra oss så fritt.
Inte heller ha möjligheten att stå med husbilen (fricampa), helt lagligt om vi inte stör någon eller förstör något och inte bryter mot terrängkörningslagen, dessutom helt gratis.
Givetvis tar vi allt vi har haft med oss dit därifrån också.
Här finns mer att läs om Allemansrätten:
Enskild väg - Naturvårdsverket
/Leif