• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför ?

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025
I dag sänktes råoljan till det lägsta priset på två år !!!
Men bensinstationerna har inte sänkt sina priser !!!
Skulle det varit en höjning av råoljan så skulle det tagit endast en nanosekund innan de hade höjt priset.
Det finns ingen ursäkt, som att vi köpte när priset var högt, de handlar när
priserna är som lägst och då fylls lagren upp. Och det här med kartellbildning mellan bensinbolagen kan man bara fundera över,men staten/regeringen bryr sig inte pga. alla fina skattekronor de får in på alla dessa höga kostnader för bilisterna.:mad:

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Varför ?

I Örebro hoppar det hela tiden. Ibland 2 ggr/dag. Håller koll på Statoil och Preem hos oss (Almbyplan vid Deiles korvmoj) och försöker lägga in i Waze-appen. I morse Statoil 14.39 Diesel. Tankade där i onsdags eftermiddag för 13.63. Ett par timmar senare var det uppe i 14.36 igen. Bensin 95 följer också och ligger lika eller ner till 35 öre billigare ändå. Blir nojig om man ska försöka när det är som bäst. Ibland bra pris och jag tankar och nästa gång sänkt ändå mer. Ingen idé att åka extra för att tanka heller. Kostar mer att starta upp och åka extra.

F

F.d. 25020

Guest

Bensinbolagen har en förklaring det som finns på stationerna är inköpt för högre pris enl en anställd på okq8 Mvh 220 Sture i Pajala.:swoon:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Bensinbolagen måste ha världens sämsta inköpare.
De har alltid tomma tankar när priset är som högst och samma tankar är smockfulla när oljepriserna är som lägst.
Ännu konstigare är att de alla handlar vid exakt samma tidpunkt eftersom priset lokalt endast skiljer på max några ören.
Kartellbildning? -Solklart. Att konkurrensmyndigheten godtar detta år efter år är en gåta.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Hej

Det bäst jag läst på länge :)
Naturligtvis går allt ut på att MAXIMERA bränslepriserna men smärtgränsen verkar inte ha nåtts ännu , men om Mp finge bestämma så stod det nog husbilar till salu lite varstans till ett förmodligen lågt satt pris.
Bensinen/Dieseln i sig är inte speciellt dyr men folk glömmer att merparten är faktiskt skatterpåslag´. Jag föreslog en mackägare att börja ange priserna på bränslet exkl skatt och lägga på den när man betalar men det fick man inte göra påstod han. Men då tror jag att folk skulle börja tänka till lite .
Henry

F

F.d. 2621

Guest

Oljebolagen kan och vet hur man snurrar upp oss hjälplösa konsumenter. Media med sina nyhetssändningar är alltid hjälpsamma med att tala om vilka priser "som gäller - från norr till syd" och som om det inte fanns någonting som heter fri konkurrens. Det sägs att vi har någonting som heter Pris- och kartellnämnden, men de verkar ju hästesova eller inte våga kolla hur ruljansen är i verkliga livet.

Jag har ett tiotal gånger ringt till Sveriges Radio / Ekot och frågat hur det är möjligt att de låter sig utnyttjas av oljebolagens försäljningsstrategers utskickade signaler om hur priserna måste höjas, men det leder uppenbarligen inte till någon som helst förändring. Enstaka rop från gräsrötterna om bot och bättring har väl alltid klingat ohörda och gör så än i dag.

Man kan ju hoppas på att det härliga organet UG - uppdrag granskning eller PLUS någon gång orkar och vågar ta tag i detta med drivmedelspriser! Till dess är det nog bara att finna sig i sakernas tillstånd och hålla käft, men det är svårt!

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej

Det bäst jag läst på länge :)
Naturligtvis går allt ut på att MAXIMERA bränslepriserna men smärtgränsen verkar inte ha nåtts ännu , men om Mp finge bestämma så stod det nog husbilar till salu lite varstans till ett förmodligen lågt satt pris.
Bensinen/Dieseln i sig är inte speciellt dyr men folk glömmer att merparten är faktiskt skatterpåslag´. Jag föreslog en mackägare att börja ange priserna på bränslet exkl skatt och lägga på den när man betalar men det fick man inte göra påstod han. Men då tror jag att folk skulle börja tänka till lite .
Henry

Det stämmer, vi hade faktiskt en mack här som för några år sen började ange bensinpriset + skatt.
Detta gjorde att folk fick upp ögonen på vad det var som verkligen kostade, skattepåslaget låg runt 300%.
Några som också regerade var myndigheterna. Mackägaren ålades mot vite att upphöra med att visa skattepåslaget.
Så även om bolagen naturligtvis försöker tjäna vad de kan så är det endast en bergränsad del av priset som det handlar om.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Kanske värt att läsa?!

Konsumtionsskatter på diesel | Styrmedel | Energi | Fakta och statistik | Ekonomifakta.se

Men å andra sidan, många här har väl "lön" från staten, kanske värt att tänka på att pengarna måste in på något sätt? :wink:

När man visar skattepåslaget i procent av totalpriset så får man det att verka mycket mindre.
Visar man som brukligt annars så är det varans pris plus skatt som presenteras. Man ser då det verkliga påslaget och inte som en del av totalpriset.

Toppen