• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför?

I

Ixeofors

Guest
Hallå på er!

Nu har jag varit reggad på detta forum sedan 2011-08-04, alltså inte så länge!

Jag älskar att sitta och läsa olika trådar på olika forum, och ibland skriva i dom. Men jag är verkligen trött på att det ständigt är någon/några som gnäller och hackar på andra i detta klubbforum! :wall:

Är vi inte på samma sida? Är vi inte här för att hjälpa varandra, läsa om roliga saker, trivas på forumet och självklart diskutera! :confused:

Som ett bra exempel kan jag ta ett klubbforum för mc som jag är med i, visserligen inte lika stort, men ändå. Där har vi alltid hjälp, stöttat och uppmuntrat varandra, aldrig något gnäll eller ont ord mot varandra! :angel:

Varför är/blir det så här dålig stämning i så stort antal trådar på detta forum?

Anledningen till att man står ut här fortfarande är den positiva halvan av trådarna, där man verkligen ställer upp, och uppmuntrar varandra. Där man har stor hjälp av varandra!! :)

Ixeofors/Ronny
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Känner det samma..

Ganska ny här med. Men är medlem i andra forum där det inte alls är lika mycket taggarna ut..

Tråkigt att det skall vara så här, för ofta skippar man att svara i trådar som man skulle kunna och vilja svara i, bara för att man är rädd att någon ska ta det fel eller börja tjafsa.

Kanske underdoser av husbilslivet som gör det?? ;)

/Freddy
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Varför?

Man måste lära känna varandra och det tar mycket längre tid på ett stort forum än i verkligheten. Under de tre åren vi har varit med och träffat massor av HBK'are i verklighet har vi bara haft goda kontakter. Ingen av dom tjafsar. Sen finns det litet gäng som är inne och letar fel, främst på styrelsen. Då är det andra som hakar på och så blir det ett par tre läger. Tror inte att dom som skriker mest har så lång erfarenhet av husbilsåkandet eller social samvaro när dom träffar på andra här i världen. De ska mest höras. Det märks i trådarna på deras språk vilket i sig triggar andra att "bete" sig. Börjar det osa så hoppa till en trevligare tråd.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Håller också med, men jag vet att det är vanligt på olika forum att det lätt spårar ur när man i skydd av anonymiteten som en dataskärm innebär kan vräka ur sig ditten o datten....saker man aldrig skulle säga öga mot öga!

Att människor har ett behov av att trycka ner andra genom riktiga besserwisserfasoner för att själva framstå som "bättre"....är sorgligt tycker jag.

Det är en sak att tala om vad man tycker/vet om saker.....en annan om HUR man säger det.

Jag är medlem på ett forum som heter " Vovve"....jeeesus vad trådar som spårat ur där och behövt stängas av moderatorerna! Och då handlar det om hundar...:wideeyed:

/Carola
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Gunilla o Kent,

Ta det lite lugnt med stenarna där i glashuset ;).
Var försiktig med att klumpa ihop och döma andra som skyldiga till allt. Vi är nog rätt många som har egna åsikter och är pigga på att hänga på i diskussionerna.
Ingen nämnd ingen glömd...:rolleyes:

Med så många medlemmar som vi är kommer det alltid att finnas olika åsikter och med dessa kommer det diskussioner och sårade egon .
Det kan vi inte göra något åt.

Det vi däremot kanske kan göra är att sluta att ta allt så personligt eller känna oss ”kränkta” i tid och otid bara för att någon annan kommenterar, ifrågasätter eller hävdar sin åsikt i en diskussion. Ibland känns det lite som ett dagis.
Jag tror att det fenomenet är orsaken till att en del trådar utvecklas som de gör.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Tycker ändå att det är synd ifall människor som är "känsligare" och mer "lättkränkta" än andra drar sig för att ställa frågor och vara med i trådarna bara på grund av rädsla för att bli påhoppade och kanske till och med förlöjligade.
För att hålla det hela på en anständig och intressant nivå så behövs allas röster..

/Carola
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Varför?

Bäste trådskapare
Förstår dig fullt ut.
har du någonsin klivit in i ett nytt förhållande och genomlidit en jul med nya sambons släktingar?
har du inte gjort det kan du kanske föreställa dig hur det kan vara.

man hamnar i en situation när kroppspråk, insinuationer och pikar saknar all betydelse och förankring.
Man fattar ingenting!!! Men efter ett par år i samma sällskap och med samma sambo vet man hur det funkar och kan kryssa sig fram mellan glädjeyttringarna och elakheterna.

Så är det kanske på fler ställen här i livet
 
Senast redigerad av en moderator:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Varför?

Jag förstår dej fullt ut. Tycker det är synd att det ska behöva vara så här. Men har fått lära med under, tiden som medlem, att vi är så många i klubben nu så då blir det nästan oundvikligt så. Tog i början mycket illa vid mej men nu tar jag det inte så personligt längre. Försöker bara läsa dom positiva inläggen. Trivs så mycket i klubben och har fått så många vänner här. Som nya i klubben fick vi också massor av hjälp och råd från medlemmar som hade mer erfarenhet än oss. För att inte tala om alla tips om fina platser att besöka och alla underbara reseberättelser. Så om man bara sållar lite i det man läser så är detta forum toppen.
MVH Gunilla :yes::yes:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför?

Har varit / är inblandad i de flesta skandinaviska husbil forum.
Kontinuerligt det inte finns mycket trubbel i HBK - tvärtom.
Ingen vill besvär egentligen, men de flesta vill ha rättvis behandling av andra människors fördömelse och beskyndelser.
Vi husbil människor är förmodligen inte de som normalt kommer till acceptera mycket - vi har valt ett fordon som kan göra sig oberoende av varandra - egenföretagare.
Kanske förklarar det varför.

Vi skall respektera varandra för det, på gott och ont.
Alla har sina böjelser - vi är inga helgon :angel: - bara människor.:rolleyes:
--------------------------------------

Har været / er med i de fleste skandinaviske autocamper forum.
Gennemgående er der ikke meget ballade i HBK - tværtimod.
Ingen ønsker ballade egentlig, men de fleste ønsker rimelighed med andres fordømmelse og beskyldninger.
Vi autocamper folk er nok ikke dem som typisk affinder sig med ret meget - vi har valgt et køretøj som kan gøre sig uafhængig af andre - selvstændige.
Måske forklarer det hvorfor.

Det må vi respektere hinanden for på godt og ondt.
Alle har sine tilbøjeligheder - vi er ikke helgener :angel: - blot mennesker.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ixeofors

Guest
Sv: Varför?

Visst finns det stora fördelar som väger upp det dåliga, jag har under min korta medlemstid fått ovärderlig hjälp av vänliga klubbmedlemmar. Inte minst med att införskaffa våran första husbil.

Det är bara tråkigt att många bra trådar fördärvas. :(

Jag tvivlar inte på att den stora massan är trevliga i det verkliga livet, och hoppas vi kan samsas på samma sätt här. Ser även fram emot att stöta ihop med medlemmar ute med husbilen i sommar! :yes:

/Ronny
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför?

Varför speciellt för husbil användare?
Trots flera genomgång av tråden, jag har inte en förklaring (-egen) - varför ?
Jag skulle vilja veta vad andra tycker är förklaringen - på vägen till förståelse och acceptans.
Var är skillnaden :confused:
-----------------------------------------------
Hvorfor særligt for autocamper brugere ?
Trods flere gennemlæsninger af tråden, finder jeg ikke en særlig forklaring (-egen) - hvorfor ?
Jeg kunne ønske mig at vide hvad andre mener er forklaringen - på vejen til forståelse og accept.
Hvor er forskellen :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Varför speciellt för husbil användare?
Trots flera genomgång av tråden, jag har inte en förklaring (-egen) - varför ?
Jag skulle vilja veta vad andra tycker är förklaringen - på vägen till förståelse och acceptans.
Var är skillnaden :confused:
-----------------------------------------------
Hvorfor særligt for autocamper brugere ?
Trods flere gennemlæsninger af tråden, finder jeg ikke en særlig forklaring (-egen) - hvorfor ?
Jeg kunne ønske mig at vide hvad andre mener er forklaringen - på vejen til forståelse og accept.
Hvor er forskellen :confused:

Törs jag sticka ut huvudet här??
Jag provar:
Möjligen för att en majoritet av medlemmarna här är av en något äldre, segare och kanske framför allt ”envisare” generation jämfört med medlemmar i många andra forum.
Man har haft så lång tid på sig att bilda sig en uppfattning om saker och ting så det sitter kanske lite djupare i ryggraden hur saker är/skall vara.:rolleyes:

Som grädde på moset kanske man också tolkar det skrivna ordet lite ”tyngre” . Det har ju skett en viss avtrubbning i språket så att det som i yngre kretsar idag tolkas som en kul kommentar kan vara en ren förolämpning för andra.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Varför?

Samma längtan efter försonilikhet i HBK - som du Ronny, men många tycks skriva med en laddad pistol'.

Om du hade läst språk och hatiska kampanjer utstryk i exemplet DACF (Dansk AutoCamper Forening), skulle du inte tro att det var möjligt.
Jag deltar inte i DACF -. Endast läsar (stannade tre år sedan)
Många har helt slutat här och har samma position som mig - men det är fortfarande bara som ett exempel - du behöver inte engagera.

Därför, vad är skillnaden mellan husbil användare och andra grupper.
Vad är det husbil klubbar måste vare försiktig på, så inte att ha en konstig hat forum :confused:
Vi pråtar generellt.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Törs jag sticka ut huvudet här??
Jag provar:
Möjligen för att en majoritet av medlemmarna här är av en något äldre, segare och kanske framför allt ”envisare” generation jämfört med medlemmar i många andra forum.
Man har haft så lång tid på sig att bilda sig en uppfattning om saker och ting så det sitter kanske lite djupare i ryggraden hur saker är/skall vara.:rolleyes:

Som grädde på moset kanske man också tolkar det skrivna ordet lite ”tyngre” . Det har ju skett en viss avtrubbning i språket så att det som i yngre kretsar idag tolkas som en kul kommentar kan vara en ren förolämpning för andra.
Tror du har en poäng där.Nu blir det väll tjafs igen
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Har en liten historia om ett kylskåp som varigt plaserat i kallargången i huset efter en tidigare hyresgäst.Kylskåpet var med andra ord dittstält och bortglömt.Så jag testade skåpet och det visade sig fullt okej.Så en oturlig dag så ringer en kamrat och frågar om jag vet någon som har ett kylskåp till salu,hans hadde pajjat.
Nä,ja jag,men ja vet ett som står i källaren som du kan ta om du kommer och hämtar det.
Jovist,kompisen hämtar en kärra å vi lassar på skåpet.Och där kunde historien vara slut,men icke då.Fram kommer förtroende mannen farande( pensionär), och gormar å skriker om att kylskåpet har varigt i vägen för alla i huset samt att det varigt en brand fara.
Ja vist har det det, sa jag.Det är därför jag tar befälet över det nu och ger bort det.Å då var inte det bra det heller utan han undrade om det var mitt.Nä ,sa ja.Dom har flyttat,dom som ägde det,för ca ett årsedan. Å så var tjaffset igång igen
Det jag vill ha sagt med detta är att en del letar fel å brister i allt å alla oavset ålder.För det hadde kunnat bli så mycket bättre om förtroendemannen sagt .ÅÅÅÅ så gott att vi äntligen blir av med det gamla skrället som bara stått å skräpat.Då hadde vi blivigt nöjda å belåtena båda två
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Som jag sagt tidigare så tycker jag forumet ska modereras hårdare. Fler moderatorer som hårdare ser till att reglerna följs. Blir det synpunkter så ska det diskuteras via pm (pm verkar inte finnas?) eller mail med moderatorn.

Tycker även att "Gilla"-knappen ska tas bort då det lätt blir flera läger som står mot varandra när den används fel.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Varför?

Törs jag sticka ut huvudet här??
Jag provar:
Möjligen för att en majoritet av medlemmarna här är av en något äldre, segare och kanske framför allt ”envisare” generation jämfört med medlemmar i många andra forum.
Man har haft så lång tid på sig att bilda sig en uppfattning om saker och ting så det sitter kanske lite djupare i ryggraden hur saker är/skall vara.:rolleyes:

Som grädde på moset kanske man också tolkar det skrivna ordet lite ”tyngre” . Det har ju skett en viss avtrubbning i språket så att det som i yngre kretsar idag tolkas som en kul kommentar kan vara en ren förolämpning för andra.

Jag har haft samma funderingar som dig Roger67, men samtidigt vill jag inte tro att det är så. Gammal och klok heter det väl? Eller??


Som jag sagt tidigare så tycker jag forumet ska modereras hårdare. Fler moderatorer som hårdare ser till att reglerna följs. Blir det synpunkter så ska det diskuteras via pm (pm verkar inte finnas?) eller mail med moderatorn.

Tycker även att "Gilla"-knappen ska tas bort då det lätt blir flera läger som står mot varandra när den används fel.

Håller fullständigt med dig i att det ska modereras mycket hårdare!

Men "Gilla-knappen tycker jag ska vara kvar, det är en bra funktion om man håller med i ett inlägg men inte själv vill göra inlägg tråden.
Med hårdare moderering kommer fel använding av "Gilla" att minska tror jag.

PM är en bra funktion, finns om man klickar in på den användare man vill skicka PM till.

/Ronny
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Jag har haft samma funderingar som dig Roger67, men samtidigt vill jag inte tro att det är så. Gammal och klok heter det väl? Eller??

/Ronny

Jag menade det absolut inte som något negativt. Bara att vi nog beter oss och reagerar lite olika beroende på hur länge vi har hängt med. Inget konstigt med det egentligen.

Jag kan ju bara ta skillnaden mellan min 12 åriga son och min väldigt pigga 70 åriga mor som ett extremt exempel. Sonen kan jag relativt enkelt få "med" och acceptera i princip vad som helst. Min mor däremot, det är tuffare. Ibland känns det som att prata med en vägg.
Det krävs envishet för att lyckas få henne att ens fundera på att ändra sig om något som alltid har varit på ett visst sätt enligt henne.
:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Varför?

Det är oerhört irriterande men Roger slår nog huvet på spiken. Vi lite "mognare", har inte samma IT-mognad generellt, vi har inte heller lika lätt att hantera konflikter, vi tror nog oftare än yngre att det vi ser och hör upplevs lika av andra. Men sedan blir man också lättare gnällig med åren, om man inte passar sig. Gammal och klok stämmer nog men förmågan att tåla när klokheten ifrågasätts blir definitivt inte bättre med ålder. Inte ödmjukheten heller. Sen av någon underlig anledning verkar det här stämmer betydligt bättre på män än kvinnor! :)

Krister N

...som ibland glömmer sin ödmjukhet!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför?

Vi lite "mognare", har inte samma IT-mognad generellt,

Vadå IT-mognad?

Det är ju vår generation som uppfann datorn, som programmerade i Cobol, Assembler och Basic långt före Windows var uppfunnet. Det var vi som kopplade upp oss med telefonmodem mot Internet och gjorde egna hemsidor i HomeSite.

Den mognaden har inte den yngre generationen, de kastade sig in i datorspelen direkt.
 
Toppen