• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför valde ni skinnklädsel??

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Kan vara bra att veta varför ni valt skinnklädsel till eran husbil. Själv ser jag inte detta som någon fördel, förutom om man har hund. Kallt på vintern, hett på sommaren. På vissa modeller ser skinnklädseln ut som billig plastklädsel men jag vet att prislappen vid nybilsköp blir betydligt högre och som man inte får igen vid inbyte. Tacksam för alla svar positiva som negativa. Häggen i Umeå -22 grader

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varför valde ni skinnklädsel??

Kommer ihåg från mitten av 50-talet när man stod i kö utanför "Lagonda" i Göteborg för att inhandla en nylonskjorta "varm på vintern sval" på sommaren enl. reklamen men det tog ju inte lång tid innan man märkte att det egentligen var tvärt om.
Så i husbilen är det nog en lite högre mysfaktor om man kan undvara skinnet.
Finns mängder av moderna tyger som är överlägsna skinnet, eller?

F

F.d. 2591

Guest

Hej

Skulle villja säga så här, har man hund eller katt, eller spiller må vara vad som helst, så är skinn att föredra

Stig.B.

F

F.d. 50036

Guest

Efter mycket kramp valde vi "tygklädsel" i vår Bürstner. Varje gång man varit inne på mässan i en ny bil med skin tänker man jag gjorde nog fel, det är snyggt med skinn.

Men det är nog inte så skönt att sätta sig i skinnsoffan i bara kallingarna tidig på morgonen innan byxorna kommit på och kan tänka mig att ett par mörka jeans också kan byta färg på skinnet om det är ljust.

Det finns nog både för och nackdelar?

Men när man väl valt är det bara att gilla läget, Torbjörn

Vore roligt att läsa svar från någon som provat båda.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Vi har skinn i hemmet i personbilen och i husbilen.
Men det gäller att få ett skinn med rätt färg och kvallite så är det helt klart överlägset tyg.
Skulle olyckan vara framme är det bara och torka av med en fuktig trasa.
mvh
2179

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har tidigare haft några personbilar med skinnklädsel och den största fördelen med skinn är att det är betydligt lättare att hitta rätt sittställning. Åtminstone om man har långbyxor eller shorts modell längre.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

I vår förra husbil, en Kabe på MB-chassie, som vi sålde i fjol sommar, hade vi skinnklädsel. Både vi och köparen kunde glädja oss åt fläckfria dynor trots att jag spillt en mugg god välling och vid ett annat tillfälle tappat en burk med 400g Fenuril hudkräm i soffan. Tygklädsel skulle sett bedrövlig ut efter dessa olyckor, men i denna bil syntes inte minsta spår efter avtorkning. Och det mörkgröna skinnet matchade inredningen väl.

Men tyg är också snyggt och alla är inte lika klantiga som jag.

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Min Flair tilbrakte sitt første halve år i utstillingen på fabrikken, når vi kjøpte den var den blå avfarging på det lyse skinnet på førersetet. En fuktig klut og all blåfarge forsvant. Rengjøring av skinn er normalt en fuktig klut, men en gang i året kan det lønne seg å gi skinnet en lett omgang med et skinnpleie middel for å tilføre litt fett i skinnet.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Vi valde skinn i vår nya husbil som kommer i vår av den orsaken att tyget som jag tyckte om godkände inte frun, och det som frun ville ha kunde inte jag godkänna (allt för ljus) men kinnklädseln Zambesi kunde vi båda godkänna men dyrt blev det + 3615€
Ha de paffw

F

F.d. 2621

Guest

Det enda skälet till att inte välja skinnklädsel i husbilen, privatbilarna och i hemmets soffor och stolar skulle enligt vår mening vara, att man på det sättet på något känslomässigt sätt skulle rädda de stackars vackra djuren, som får släppa till sina skinn.

Det är nog skäl nog, men är vi egoistiska människor verkligen så hänsynsfulla i vårt behov av lyx och bekvämlighet?? Inte vi i varje fall, och det kan skava en hel del på samvetet. Att det är dyrare är en självklarhet, men det är ju dessutom i funktion och utseende så kolossalt överlägset alla andra alternativ.

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Vi hör också till skaran med skinnklädsel i husbilen. Vi har tidigare haft husbilar med tygklädsel. Vi har erfarenhet av skinnklädsel i personbilar och har gillat det. Tilläggas bör att vi har hund.

Kjell & Britt-Inger

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2025

Vilken tur att så många är positiva till skinnklädsel, känns som vi då har valt rätt till vår nya Bürstner Aviano i 870 G som vi väntar på nu i veckorna.
Vi valde vit skinnklädsel för vi tyckte detta är förbaskat snyggt och har man ändå lagt ut så mycket på en ny husbil kan man lika lägga till lite till, nu fattas bara att bilen kommer.
Trodde aldrig att man kunde längta så mycket efter en ny husbil.:msn_wink:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Efter några husbilar med skinn så blev det 2007 en ny med tyg men med 2 små hundar som alltid är först in i bilen när det ska ut och åkas tyckte vi det blev mycket grus i sätena även om vi har filtar på . Så 2011 blev det en ny husbil med skinn och fortfarande sitter vi på filtar med grus i sätena men det är betydligt lättare att städa av.

/ Claes

Senast ändrad:
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2026

Skinn är överlägset om man har rätt sort , inte den plastiga. Har skinn hemma, i personbilen och husbilen . Upplever inte alls att det blir kallt resp. varmt . Lätt att torka av om man spiller .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det bäste skinnet til bilar kommer från Svensk boskap, ingen taggtråd skador eller skador från insekter. Det norske skinnet går primärt till dyra märkesväskor (der betyr ikke prisen på skinnet så mye :msn_wink: ).

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Vilken tur att vi inte kom överens om tygklädseln, för det verkar som skinn är det bättre alternativet :)
Ha de paffw

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Det känns skönt att läsa att de flesta är positiva till skinnklädsel då jag har stolar och sittgrupp hos sadelmakarn för omklädnad till ljust skinn.

En av de stora anledningarna var att det tyg som nu var i husbilen måste komma från ett överskottsbolag:msn_laugh: gäller många tyger i några år gamla husbilar,inget man vill ha i soffan hemma ej heller i husbilen. Skall försöka lägga in några bilder när jag fått stolarna.

Ha de

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Tack alla ni som tyckt till. Man är ju inte sämre än man kan ändra sig, så vi får se vad jag väljer vid bytet, kanske inte "dissar" skinnet helt. Häggen i snöstormen i Umeå

Toppen