• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför skylt "Katt i bilen"?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
I detta inlägg: Katt i husbil talas om skylt "Katt i bilen". Det fick mig att fundera på att jag har sett skyltar med "Barn i bilen", "Hund i bilen" och "Katt i bilen".

De är utformade som bilskolornas "Övningskör". Då är meningen att jag ska vara beredd på att det är en ovan förare och jag ska hålla avstånd.

Men varför har man de andra skyltarna? Är det bara för att visa ett intresse eller en samhörighet? En rolig grej? Eller är det meningen att jag som sitter i min bil bakom ska agera på något speciellt sätt?

Detta är alltså ingen kritik mot någon som har sådan skylt utan en verklig undran.

tordan

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Skulle kunna tänka mig, att räddningspersonal ska förstå att leta även efter djur om olyckan skulle vara framme...
Hustrun satte upp en liknade skylt vid ingången till huset, ifall det skulle börja brinna hemma och katten gömmer sig i något hörn.
Man kunde tänka sig att det även upplystes om att maken kan finnas någonstans omtöcknad, men det tyckte hustrun var onödigt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
En intressant fråga som jag funderat en hel del på.

För länge sedan var jag på kurs och då var det en föreläsare som talade lite om trafikolyckor. Bland annat om en där räddningstjänsten kommit och skulle ta hand om skadade. Efter ett tag var läget någorlunda under kontroll med de inblandade sorterade efter skadeläget. En observant sjukvårdare observerade då en nalle som låg i eller invid en av de inblandade fordonen. Det fick denne att tänka till ett steg extra och började leta efter ett barn vilket också hittades en bit bort och som inte hade setts initialt.

Kanske dessa skyltar är till för samma sak, att göra räddningspersonal uppmärksamma på att det finns ett barn, en hund eller en katt att ta med i räkningen av skadade. Men, och här kommer den stora frågan, hur många tar bort skylten när det inte finns något av de uppräknade individerna kvar i bilen efter avlämning hos dagis etc?

//Michael, medlem

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har altid ment at ejeren af bilen sætter skilt om børn, hund, kat på bilen for at andre trafikanter skal tage mere hensyn til dem, og måske holde mere afstand og lignende.

Men desværre har jeg også set eksempler på biler med disse skilte, som simpelthen har kørt råddent selv.

Så nu betragter jeg mere skiltene som om bilejeren er stolt over at det er lykkedes ham at få et barn. lidt på samme måde som golfere, jægere og lystfiskere som skilter med deres hobby.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Men, och här kommer den stora frågan, hur många tar bort skylten när det inte finns något av de uppräknade individerna kvar i bilen efter avlämning hos dagis etc?
Ingen antar jag. Skyltar, både röd och gröna, för övningskörning ska enligt lag tas bort när de inte är aktuella. Därför är de ofta magnetiska eller på annat sätt lätta att ta bort. Men "Hund i bilen" etc är väl vanliga klistrade skyltar. Eller?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Enda skälet till dessa skyltar är att de finns att köpa.
Och att någon tillverkar och säljer dem.
Att undvika att köra på andra bilar, eller krocka med dem är lika viktigt oavsett om det finns något i bilen som man köpt en skylt om.
Men en skylt som säger: "mobiltelefonanvändare i bilen" kanske vore motiverat.
Eller kanske en skylt med: "dyr fin bil repa den inte" för den som är rädd om sin bil.

Roysan

stenö

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2025
Har två småhundar med oss i husbilen. De skrämmer ingen men fungerar som stöldlarm. Har skylt, hund i bil. Hoppas att den skall avskräcka så att vår bil lämnas i fred.

Toppen