• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför skaffade ni husbil?

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Började mad att jag skilde mig hade båt som jag gillade men hittade en ny madonna som var sjösjuk . Vad skall man göra då? Fick reda på att min syster hade köpt en husbil som vi kunde testa att campa i . Föll pladask detta var livet . Köpte en pilot 570 tror jag det var för att testa. Funkade fint ... nu satsar vi . Köpte en Sunlight 58 sprillans ny . En himla bra bil för oss hade den i 12 år men blir man äldre så vill man ha större bil så det blev en Dethleffs Advantage 6611 2008 somvi är helnöjda med :)
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Egentligen borde vi skaffat husbil för femton år sedan, då frugan jobbar som redovisningsekonom på en HB firma. Men hästar och andra djur gjorde att vi inte ville lämna huset. När hästarna och de flesta andra djuren avvecklats, så hade vi bara ett djurintresse kvar (och en massa pengar över :msn_wink:) och det är hundarna. Frun håller på med utställning, så för att smidigt kunna åka på dessa tillställningar över hela norden, passar husbil perfekt. En annan anledning är att jag jobbar med ett serviceyrke (hovslagare), så jag har svårt att ta längre semestrar. delar upp den på flera korta tillfällen. Det gör att husbilen är perfekt. Den står redo under säsong och vi kommer iväg på någon timme eller så.
 

Zeylon

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Flen
HBK-Nr
23566
Medlemskap
2023
Vi började redan i slutet av -80 talet att titta på husbilar "Pilote" men kände väl då att det var lite tidigt (vi var i 20-årsåldern). Sen kom livet emellan med barn, hästar, katter och hus. Vi hade även båt i flera år, Maxim 26 som vi stortrivdes med. Sen hyrde vi två helt olika husbilar och var fast:) Efter att ha dels hyrt olika bilar, samt gått på flera mässor så blev det 2017 en ny McLouis MC4-75. Det blev helt rätt husbil från början, jag tror att det berodde mycket på att vi hade prövat på olika modeller. Att köpa husbil är bland det bästa vi har gjort, framförallt att vi inte väntade tills vi "blir pensionärer" som vi sa från början:) Nu ser vi fram emot en sommar nere i Europa med "Kung Louis":cool:
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Grabben & jag tävlade för många år sedan i skytte. Det var ju vanligt att folk hade med sina husvagnar & kampade vid skjutbanorna. Blev en gammal polarvagn & det funkade ju bra. Lockade även till någon semestertripp.
Insåg efter hand att vi vara väldigt mobila både när vi tävlad & när vi semesteråkte. Sällan mer än en natt på samma ställe. Hittade efter en del fundering en gammal Mercedes 30X skåp ombyggd, i princip en ”plåtis”. Väldigt smidigt bara att kast in grejerna & dra iväg efter tävlingarna i stället för att åka & plocka upp husvagnen som skulle packas ihop & kopplas till bilen etc. Var ju inte heller alltid som den stod på plant underlag vilket inte gjorde den proceduren lättare.
Blev helt plötsligt väldigt intressant för mig & frugan att åka ut på helgen etc, när det inte var tävling.
Blev byte efter några år till större & fabriksbyggd husbil. Idag är vi tillbaka på ”plåtis” men nu fabriksbyggd.
 
Toppen