• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför saltar vi sönder Sverige?

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025
Ibland funderar jag varför det vräks ut sådana enorma mängder salt på våra vägar i Sverige.
Vi bor i ett land där det oftast är kallt och snö på vintern. Så fort det kommer lite vit fin snö så är trafikverket ute och saltar bort den.
Det är inte undra på att det händer trafikolyckor när folk är vana vid att det är sommarföre året runt. Skulle det bli vinterföre och halt klarar många inte att se och känna att det är is på vägen fören det är för sent.
Hade vi vinterväglag och riktiga däck skulle hastigheten minska och säkert trafikolyckorna också efter en tid när folk lärt sig att bemästra halkan.
Inför gärna spolade isar där man kan träna och häva en sladd, då blir det ingen överraskning när sladden kommer.
Visst måste man halkbekämpa vid underkylt regn od. Men normalt vinterföre ska vi som har körkort klara av.

Vad händer med vår Svenska fina grundvatten i längden om man bara vräker ut salt i tid och otid. Kanske vi kan fylla våra badkar med bräckt vatten om några år? (kanske det blir lite av medelhavskänsla att blanda en paraplydrink på badkarskanten när man badar i saltvatten) Vad händer då? Vem tar ansvaret för att marken inte renar vårt vatten längre, utan det blir förstört av allt salt. Det gör naturligtvis ingen, för det har ingen tänkt på.
Våra bilar rostar sönder på några år om man inte kostar på extra underredsbehandlingar. Bilar och vindrutor är skitiga jämt.
Skippa saltet till 95% och sanda med rätt sand istället. Det mår både naturen, våra bilar och vi själva bra av.
Många klagar på lite gråvatten men vad är då salt, spolarvätska och all avfettning som släpps ut i naturen??

JOE

:wideeyed:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varför saltar vi sönder Sverige?

Ja, jag har hört ryktet om att ni har salt på vägarna därnere. Därför håller jag mig i Jämtland till våren.

aake

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ja, jag har hört ryktet om att ni har salt på vägarna därnere. Därför håller jag mig i Jämtland till våren.
aake

Det gör du rätt i!

Min bil är grå till färgen och vanligtvis blank men nu har den fått en annan matt grå nyans.

Det här j-a saltandet har gått till överdrift!

F

F.d. 55374

Guest

Om alla körde med vinterdäck (dubb) skulle det
gå att minska på saltningen.
Tommy R

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag vet varför det så saltas så in i norden - men det vill jag inte avslöja för då får jag Vingen3 på mig igen! :D

Jappe

T

Teddi

Guest

det är synd att vi inte fått en chans att lära oss att köra bil på vintern i södra sverige,,det saltas friskt,,är det för kallt så hjälper de inte,,
hjälper de så fryser smältvatten till på kväll-natt,,

i går eftermiddag stängdes E6 av utanför oss,,tre seriekrockar samtidigt som slutade i en:p
ett 20-tal vägtalibaner på nytt,,
viva las bilbabianer:D

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo Teddy!
Den, var sann.
"ett 20-tal vägtalibaner på nytt,"
Mvh.

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

det är synd att vi inte fått en chans att lära oss att köra bil på vintern i södra sverige,,det saltas friskt,,är det för kallt så hjälper de inte,,
hjälper de så fryser smältvatten till på kväll-natt,,

i går eftermiddag stängdes E6 av utanför oss,,tre seriekrockar samtidigt som slutade i en:p
ett 20-tal vägtalibaner på nytt,,
viva las bilbabianer:D
Precis min tanke när jag läste tråden. Blev själv påkörd med min personbil den 25 dec 12. Den stackarn visste inte vad broms var. Så nu är min bil hos skrotnisse. Och jag skitförbannad.

L

Lotta och Jan

Guest

Ja det är ju ett faktum att man saltar för mycket. Men lösningen är ju inte dubbdäck, friktionsdäck fungerar bra här i Blekinge. 90% av "vintern" här är barmark och +grader, med snabbt nedslitna dubbar. Men största problemen är att man kör utan planering. 10-20 meter mellan bilarna trots halkrisk för man förutsätter att det är effektivt saltat. Men lastbilarna är utan tvekan värst, där man speciellt på E22an måste hålla minst 90 km/tim oavsett väglag. Sedan lägger man sig 10 meter bakom personbilarna för att markera att man bör antingen öka hastigheten eller försvinna bort i någon riktning. Saltandet medför att man slutat ta ansvar för sin egen körning. Dessutom kommer miljöproblemet med salt i naturen som sannolikt innebär att vi får långsiktiga skador.

F

F.d. 17667

Guest

Saltat eller inte saltat

Min betraktelse

Jag tror att "saltansvariga" kalkylerar med ett antal sparade liv/allvarliga skador särskilt vid saltning i/kring rikligare befolkade områden inkl vägnät därikring.

och om det är så....... så kanske frågan vi bör ställa oss i stället är:

"är vi i sådana områden beredda att förorda slut på saltningen på bekostnad av ett antal liv/allvarliga skador"

och om frågan formuleras på det sättet..... så är svaret inte lika givet, åtminstone inte för mig

F

F.d. 9344

Guest

Jag vet varför det så saltas så in i norden - men det vill jag inte avslöja för då får jag Vingen3 på mig igen! :D

Jappe

Den va bra Jappe:)
Men jag tror inte det du tro att det beror på:):)

Nej Jappe jag är ingen förespråkare av att det saltas på vägarna i tid och otid.
Endast då det är riskt för ishaka på bar asfalt.
Det är mycket bättre tycker jag att köra på en ren välplogad vinterväg än en skitig saltat dito:)

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Saltat eller inte saltat

Min betraktelse

Jag tror att "saltansvariga" kalkylerar med ett antal sparade liv/allvarliga skador särskilt vid saltning i/kring rikligare befolkade områden inkl vägnät därikring.

och om det är så....... så kanske frågan vi bör ställa oss i stället är:

"är vi i sådana områden beredda att förorda slut på saltningen på bekostnad av ett antal liv/allvarliga skador"

och om frågan formuleras på det sättet..... så är svaret inte lika givet, åtminstone inte för mig

Man kan ju undra om vi inte kan lära oss a ta mera hänsyn till väglaget, och koncentrera oss på uppgiften, tänker på mobiler m.m. så att vi kan undvika olyckorna på det sättet. Saltandet passiviserar förarna att tro att det är ständigt sommarväglag.

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Gillar osaltade vägar när jag kör privat. Bara skitar ner bilen.

Kör ca 5000 mil/år i jobbet o jag älskar när det är saltat på vägarna i tjänsten:D.

Så mycket salt som möjligt för bra fäste. Helt klart bättre före med salt i dom regioner jag rör mig.

Imorgon åker jag privat till Gävle o jäklar om jag får salt på finVolvon.:mad:

F

F.d. 17667

Guest

Man kan ju undra om vi inte kan lära oss a ta mera hänsyn till väglaget, och koncentrera oss på uppgiften, tänker på mobiler m.m. så att vi kan undvika olyckorna på det sättet. Saltandet passiviserar förarna att tro att det är ständigt sommarväglag.

Sant, men så länge vi använder samma vägar så är vi tillsammans inte bättre förare än de av oss som är sämst.

Jag kan ha de bästa vinterdäcken, men så länge hen som ligger 25m bakom mig inte resonerar likadant..................

Toppen