• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför så fula?

F

F.d. 3753

Guest
Varför är nya husbilar så fula jämfört med lite äldre?
Dom nya liknar mest en sockerlåda på hjul medan en del i alla fall av dom gamla var/är riktigt snygga.
Jo jag förstår att dom ska vara rymliga osv men var går gränsen för snygg eller praktisk?
Kolla på denna skönhet tex: http://213.132.112.100/images/51/5149035562.jpg
:yes:

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför så fula?

Smaken är som baken! Jag läste en rolig beskrivning, här på något HBK-forum, av fronten på dom nya bilarna: "glosögd groda med underbett". Men det är väl bara avundsjuka, förståss!

Jappe

F

F.d. 3753

Guest

Ja Hobbyn var ju snygg tidigare men nu ser den ut som de flesta andra, nästan.
Den blå som ni har är också snygg.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Den Hobbyn har jag alltid tyckt vara rätt så ful. Jag gillar dom nya färgglada husbilarna som absolut inte liknar sockerlådor på hjul.

Vår nya husbil är "glosögd med underbett" och tänk vad just dom attributen blev vackra när vi ser på den.

Tycker Eva

F

F.d. 25038

Guest

Hörde häromdan nån som kalla dom Tommy Körberg (u-bett)

Häls Mikael o Carina

F

F.d. 10558

Guest

Färgglada ja, men måste en del se ut som brandbilar!?
/Bosse

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Man ska nog akta sig att sticka ut hakan här, men fortsätter på brandbilsinlägget...

Jag tycker en del bilar är lackerade så de ser ut som fångtransporter.

/Knausen

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10558

Guest

Ja du, vart ska det sluta. Bra i alla fall att interiören har blivit lite lugnare, tänker då i första hand på den grilliga nervösa klädseln som var för en del år sedan.
/Bosse

F

F.d. 3727

Guest

Hej på er.
För oss är det viktigast att komforten är bra och att de går bra på vägen. Driftsäkerheten är oxå viktig.
Nu skiner solen lite försiktigt hos oss efter några gråvädersdagar. Noll grader nu men temp stiger nog under dagen.
Bara två veckor tills vi får ta ut husbilen, jä jä va kul.
glada till er alla.

Bengt62

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2025

Det är ju bra att smaken är som baken delad! För annars hade alla åkt runt i likadana husbilar.

Jaggillar de nya modellerna bättre än de gamla. Självklart skall bilen vara snygg att se på men planlösning, utrustning, användarvänlighet m.m går ändå före.

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Jag håller med om att smaken måste få vara som baken!
Vad tråkigt om alla hade liknande husbilar.

Jag tycker att de nya modellerna är snyggare än det äldre.
Dessutom bör de väl ha lägre luftmotstånd!?

Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest

Kriminalvårdens transportbilar är idag nästan helt civila. De enda två synliga detaljerna som avviker från andra bilar är de gröna längsgående linjerna på sidorna samt id-numret på taket. Man kör både combibilar av olika märken och VW Caravelle. Man brukar säga att vi har ett helt fängelse på våra vägar, åtminstone måndag till fredag. Hälsn/AndersW vars Kabe Travel Master ser helt annorlunda ut

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vi håller på att glida från ämnet men kriminalvårdens bilar är numera vita med röda stripes nedtill och ett stort emblem på sidorna samt röda siffror som visar en kod för bland annat region och fordonsnummer. Inspirationen till kulörsättningen på dagens fordon är antagligen hämtad från filmen Jalla Jalla (tror jag det var) där slutscenen visar hur en fd polis från den nedlagda stationen åker iväg i en röd/vit pizzabudbil.

För att återgå till ämnet har jag dock svårt att se någon likhet med husbilar, vare sig äldre eller nyare.

F

F.d. 3088

Guest

hej Anders w

Kriminalvården kör numera med vita bilar med texten kriminalvården och loggan på sidan
Ser profsigt ut. Hmmm har dom härmat oss??:cool:
(även de gamla med grön rand rullar):D

Gurra på Tinget:music-icon:

F

F.d. 2692

Guest

Visst är smaken som baken delad, eller som vi säger i Skåne, som röven, klöven.
För vår del var garaget viktigare än utseendet, sen gjorde det inget att den var i vårt tycke snygg att se på.

F

F.d. 1883

Guest

Min första tanke när jag såg den nya FIAT modellen som kom 07 var..........
Den ser ut som en modern dammsugare!
På Tisdag hämtar jag min husbil från vinterförvaringen!, en 05!

F

F.d. 418

Guest

Ja Gurra, jag förstod av Michaels inlägg att ett profilbyte skett/var på gång. Jag har hittills endast sett den "strajpning" jag beskrev och jag ser deras fordon mest varje dag på grund av närhet till en kriminalvårdsanstalt. Jag var med och skyddsförarutbildade deras organisation för ett antal år sedan och hade mycket kul både på och vid sidan av banan. Hälsn/AndersW

Toppen