• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värmare Varför ryker vår Truma-värmare i husbilen ibland?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Puttinnan

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
29445
Medlemskap
2025
Vi är ute på långtur i Spanien och plötsligt när vi i höstas stod parkerade började vår Truma-värmare ryka. Förskräckta stängde vi av den och ringde Truma-service. Vi fick då veta att det finns paraffin i dieseln som gör att det kan bildas rök när den bränns bort. Vi behövde inte lämna den på service.

Nu har det hänt igen och det är kraftig rökutveckling under ca 5 minuter. Jag sökte på AI (detta geniala verktyg!) och fick svaret att man skulle köra på hög värme för att bränna bort det sot eller föroreningar som kan bildas.

Men vi har aldrig sett någon annan husbil där det väller ut rök... Är detta normalt?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
...

Men vi har aldrig sett någon annan husbil där det väller ut rök... Är detta normalt?
Det kan ju bero på att dieseldrivna värmare fortfarande är relativt sällsynta så att se en rykande panna kräver både rätt drivmedel och rätt tillfälle när förbränning av lagrade partiklar sker.

//Michael, medlem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen