• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför köpa en plats i solens Spanien

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Jo därför att det är ett ypperligt tillfälle just nu. Dvs kronan stark och euron svag(förhållandevis)

Därför att den spanska krisen och den spanska bostadsmarknaden är absolut
överetablerad, dvs en riktig fastighetsbubbla.

Därför att du lever just nu o som pensionär lever du 10 år längre än motsvcarande grupp i Sverige.

Du får mer för dina pensionspengar i Spanien än i Sverige.

Klimatet och ljuset, vilket gagnar den trötta kroppen på ett positivt sett.

så ser jag det i varje fall.

mvh
Fincan

T

Teddi

Guest
Sv: Varför köpa en plats i solens Spanien

Jo därför att det är ett ypperligt tillfälle just nu. Dvs kronan stark och euron svag(förhållandevis)

Därför att den spanska krisen och den spanska bostadsmarknaden är absolut
överetablerad, dvs en riktig fastighetsbubbla.

Därför att du lever just nu o som pensionär lever du 10 år längre än motsvcarande grupp i Sverige

Du får mer för dina pensionspengar i Spanien än i Sverige.

Klimatet och ljuset, vilket gagnar den trötta kroppen på ett positivt sett.

så ser jag det i varje fall.

mvh
Fincan

ja delar fullt ut dina uppfattningar fincan,,det handlar ändå om ett risktagande,,man kan lika gärna hyra,,
4 veckor för 2 tusen spänn exempelvis,,
man bor såpass billigt ändå utan att handla,,

vem vet??så småningom blir de såpass dyrt att både flyga dit.. ock husbil,, att de inte längre är försvarbart,,

vi ska ner nu o titta på ett eget boende,,
men jämförelsevis så tar det ett antal år att räkna hem pengarna,,
ock förutsättningarna kan ju inte bli bättre precis,,

vi börjar med det minst riskabla vi hyr!!

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

ja delar fullt ut dina uppfattningar fincan,,det handlar ändå om ett risktagande,,man kan lika gärna hyra,,
4 veckor för 2 tusen spänn exempelvis,,
man bor såpass billigt ändå utan att handla,,

vem vet??så småningom blir de såpass dyrt att både flyga dit.. ock husbil,, att de inte längre är försvarbart,,

vi ska ner nu o titta på ett eget boende,,
men jämförelsevis så tar det ett antal år att räkna hem pengarna,,
ock förutsättningarna kan ju inte bli bättre precis,,

vi börjar med det minst riskabla vi hyr!!

ja men teddy, varför räkna hem pengarna, nu menar jag inte så som en och annan tänker, nej jag pratar om "livskvalite".
Man kan inte pricka botten på marknaden, men man kan förverkliga en dröm som har sin rot i livskvalite, så låt denna växa, du lever bara en gång.
Vi köper nu, och inte med tanke på en investering ur ekonomisk synpunkt sett så, utan för att flera förutsättningar är uppfyllda. Inte minst den personliga åldern.
Men jag håller med, och så har vi också gjort, att hyra först är inte fel.

mvh
Fincan

T

Teddi

Guest

visst fincan,, så klart det är livskvalitee,,oavsett,,:p
ja håller helt med dej,,
men samtidigt som utbudet är enormt,,med både till-salu,ock att hyra,,de går ju hand-ihand,,

så kanske den känslan infinner sej att man själv vill sälja??
ock då befinner man ju sej på den sidan som dom gör nu,,eller??
allt är ju avhängt på relevanta pengar för att ta sej dit??
vi kommer till alicante i mitten av januari,,då vill ja träffa dej,,vi syns fincan,,:D

varför inte köpa ihop med några andra medlemmar ??
vi sprider både risk ock pengar,,dessutom kan vi själva hyra ut till andra medlemmar,,
allt till en bråkdel av vad någon själv behöver ta,,

dessutom handlar det ju inte om ett åretruntboende,,
inte för min del varje fall,,
ja själv är mån om mitt svenska boende,,ur många aspekter,,hej,,

Senast redigerad av en moderator:
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Hej Fincan!
Var tänker du köpa lägenhet? Jag undrar för vår lägenhet i Marbella är till salu. Det är som du säger, priset kan inte bli lägre nu så det är verkligen läge för ett köp.
Anne-Louise

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Skulle inte vilja köpa i dagsläget...även om det kanske är köpläge...
Binda kapital... nej inte nu.
Sätter friheten att hyra och välja plats före ett eget boende...
Bor i Altea för tillfället .Tittat på priser... billigt... nej ... prisvärt att hyra...ja.
Husbilsboende ? Möjligt ...men inte på samma plats, vi skulle bli rastlösa..

Bosse

T

Teddi

Guest

sex köpare,,med varsin lagfart,,två månader på man om året,,med ett löpande schema,,eller byte med varann,,

hyr ut till nån annan om man inte använder det,,
ett radhus,,med två våningar,,takterass,,havsnära,,

där kan jag -vi tänka oss att gå in som delägare,,

god-jul,,

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej Fincan!
Var tänker du köpa lägenhet? Jag undrar för vår lägenhet i Marbella är till salu. Det är som du säger, priset kan inte bli lägre nu så det är verkligen läge för ett köp.
Anne-Louise

Har redan köpt.
Jag tror också som du skriver, baserat på "hur eu vindarna framöver kommer att blåsa", att priset inte kan blir lägre, snarare en stabilisering på marknaden.
Detta visar sig i bland annat att man tom "uppgraderat" Grekland.
Men den som lever får se.

mvh
Fincan

lycka till med din försäljning av lgh

F

F.d. 53127

Guest

Har ni några tips på bra uthyrare av lägenheter... och efter spanska kusten och inte alltför långt från en flygplats... har en ide om det som ni pratar om och att ev. fytta dit några år ??
Hälsn / adrian i norr

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Bara en liten kommentar beträffansåde husköp i södra Spanien.

Vackert, kultur, historia, "ambiente", men...... det kan vara väldigt kallt och rått om vintern.

Om just klimatet och synnerhet vinterklimatet är viktigt vill jag slå ett slag för Kanarieöarna, som har ett jämnare och skönare klimat, inte minst om vintern.

Men det finns även nackdelar,
- Dyrt och besvärligt att bila till, men massor av flyg och billigt flyg. Glöm husbilen.
- Inte alls lika fyllt med kultur och historia, som du möter på fastlandet.
- Spriten är billigare men husen/bostäderna dyrare än på fastlandet.. :cool:

Jodå, jag har bott på fastlandet i flera år och gillade inte alls klimatat, hett som fa'en om sommaren och kallt och rått om vintern. Gillar att gå i kortbyxor året runt, vilket jag kan och gör på Gran Canaria.

//Tommy

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Bara en liten kommentar beträffansåde husköp i södra Spanien.

Vackert, kultur, historia, "ambiente", men...... det kan vara väldigt kallt och rått om vintern.

Om just klimatet och synnerhet vinterklimatet är viktigt vill jag slå ett slag för Kanarieöarna, som har ett jämnare och skönare klimat, inte minst om vintern.

Men det finns även nackdelar,
- Dyrt och besvärligt att bila till, men massor av flyg och billigt flyg. Glöm husbilen.
- Inte alls lika fyllt med kultur och historia, som du möter på fastlandet.
- Spriten är billigare men husen/bostäderna dyrare än på fastlandet.. :cool:

Jodå, jag har bott på fastlandet i flera år och gillade inte alls klimatat, hett som fa'en om sommaren och kallt och rått om vintern. Gillar att gå i kortbyxor året runt, vilket jag kan och gör på Gran Canaria.

//Tommy

Håller också med om vad du säger.
Men en ö är en ö, med positiva o negativa ingredienser, precis som du själv beskrev.
Onekligen är klimatet en huvudorsak till att 50.000 svenskar bosatt sig i Spanien. Men, många är ju sk övervintrare och vistas då vintertid på fastlandet eller Kanarieöarna.
Fast sommartid, i mer än 40 gradig sol, nej tack, då är vi hemma i viken istället.
I bland förundras man när man läser om paradishuset direkt på "paradisstranden", av många kallad ett A-läge. Det man inte talar om är hur många soldyrkare det ligger framför ens tomt sommartid, samt vintertid, med kalla vindar och fuktig luft, där tvätten i princip aldrig torkar.Av denna anledning föredrar, jag ett sk C-läge på bostaden, bort ifrån havet på behörigt avstånd med orörd natur och ett ngt vänligare klimat såväl på sommaren som på vintern. Och så slipper jag trängas med en massa andra ohyfsade nyrikar som tror dem äger världen. Då sitter jag på min tappasbar o intar en öl eller två, och försöker göra mig förstådd med kyparen på min bristfälliga spanska och lyssnar på borgmästarens senaste jaktfångster.

Och, skulle allting krisa sönder. kan jag tom cykla ner till Costa del sol.
Har ju ett batteri därbak!

mvh
Fincan

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Paradiset finns nog enbart i våra drömmar.

Fram till omkring 60 års ålder hade jag för vana att åka på havsfiskeresor till GC. Något tiotal sjömil ute på havet inte för varmt ens tidigt på hösten förutsatt tillgång till solskydd. Rent vatten och lika folktomt som i Jämtlandsfjällen. Dessutom riktigt bra fiske!
Tyvärr har kostnaden för att chartra en båt med skeppare rusat i höjden så att detta numera är ett nöje enbart för de utvalda få. Om jag inte hade barnbarn att passa och om min hustru tålde sjön skulle jag kunna tänka mig ett vinterboende med egen båt i hamnen på någon av öarna.

De senaste tio åren har vi gjort en tur på ett par veckor i januari till någon av Kanarieöarna (eller till Madeira eller Azorerna). Kanarieöarna så hårt exploaterade och så uttorkade att man enligt min uppfattning måste söka sig upp på över 1.000 m höjd för att finna lite grönska och natur, men då ofta både svalt, blåsigt och dimmigt. Här krävs förutom långbyxor även vindjacka och tröja. Här några bilder av dimman från La Gomera, Tenerife och GC:

La Gomera -07 (Large).jpg

Tenerife -08 (Large).jpg

GC -09 (Large).jpg

aake

Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Paradiset finns nog enbart i våra drömmar.

Fram till lite omkring 60 års ålder hade jag för vana att åka på havsfiskeresor till GC. Något tiotal sjömil ute på havet inte för varmt ens tidigt på hösten förutsatt tillgång till solskydd. Rent vatten och lika folktomt som i Jämtlandsfjällen. Dessutom riktigt bra fiske!
Tyvärr har kostnaden för att chartra en båt med skeppare rusat i höjden så att detta numera är ett nöje enbart för de utvalda få. Om jag inte hade barnbarn att passa och om min hustru tålde sjön skulle jag kunna tänka mig ett vinterboende med egen båt i hamnen på någon av öarna.

De senaste tio åren har vi gjort en tur på ett par veckor i januari till någon av Kanarieöarna (eller till Madeira eller Azorerna). Kanarieöarna så hårt exploaterade och så uttorkade att man enligt min uppfattning måste söka sig upp på över 1.000 m höjd för att finna lite grönska och natur, men då ofta både svalt, blåsigt och dimmigt. Här krävs förutom långbyxor även vindjacka och tröja. Här några bilder av dimman från La Gomera, Tenerife och GC:

Visa bilaga 64490

Visa bilaga 64491

Visa bilaga 64492

aake

fina bilder, någon sa till mig, men åk till Shangrila, dock har jag fortfarande inte hitta det ställe, utan får nöja mig med Vin berget,ett paradis på sitt o
mitt sätt. Men det är väl det som är meningen med livet ,den som söker han finner.
Feliz Navidad.
mvh
Fincan

F

F.d. 29925

Guest

Beslutet är nog upp till de berörda, naturligtvis efter mycket nogranna överväganden. Det som verka passa för den ene behöver ju inte vara optimalt för en annan.
Var själv spekulant på ett boende i Spanien på 80-talet men efter mycket nogrant övervägande på plats blev det en "tom" returresa.

Har även lyckats att få dottern från att avstå ett "eget" semesterboende i Thailand, även om det tog några år av argumentation.

(Kom ihåg: nyckfulla politiker är absolut inget som är unikt för Sverige, men här har man i alla fall en lite möjlighet att påverka)

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Beslutet är nog upp till de berörda, naturligtvis efter mycket nogranna överväganden. Det som verka passa för den ene behöver ju inte vara optimalt för en annan.
Var själv spekulant på ett boende i Spanien på 80-talet men efter mycket nogrant övervägande på plats blev det en "tom" returresa.

Har även lyckats att få dottern från att avstå ett "eget" semesterboende i Thailand, även om det tog några år av argumentation.

(Kom ihåg: nyckfulla politiker är absolut inget som är unikt för Sverige, men här har man i alla fall en lite möjlighet att påverka)

ja visst, samtidigt när man sitter i sin gungsstol en vacker dag
kan man ju säga "jag provade och jag vågade" och då dra sin slutsats.
åt det hållet tänker jag.

mvh
Fincan

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Har ni några tips på bra uthyrare av lägenheter... och efter spanska kusten och inte alltför långt från en flygplats... har en ide om det som ni pratar om och att ev. fytta dit några år ??
Hälsn / adrian i norr

jag hade valt:
1. costa tropical,---almunecar,salobrena. bästa klimatet runt medelhavet.
2. costa del sol--estepona,sabinillas,

flygplats. se till att inte bo under inflygningsrouterna, eller i dess närhet
du vänjer dig aldrig.

var noga med A-läget, dvs strandläget av boende, så att du inte får idel solbadare runt omkring dig.(A läge= strandnära)

beträffande torrevieja området, kontakta masamigos.com, förening för de
nordiska länderna. mycket trevliga o tillmötesgående, för ex uthyrning av
bostäder.

mvh
Fincan

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Speciellt om man drar sig några mil från kustremsorna som är överexploaterade finns det renoveringsobjekt som är intressanta att sätta tänderna i. Skulle inte klara av att gå mellan affären, baren och promenera resten av livet...det får vara hur varmt som helst året runt... men att gå i kortbyxor är inte målet...för oss räcker några veckor...sen vill jag borra ett hål i isen och dra en röding...

Bosse

T

Teddi

Guest

Speciellt om man drar sig några mil från kustremsorna som är överexploaterade finns det renoveringsobjekt som är intressanta att sätta tänderna i. Skulle inte klara av att gå mellan affären, baren och promenera resten av livet...det får vara hur varmt som helst året runt... men att gå i kortbyxor är inte målet...för oss räcker några veckor...sen vill jag borra ett hål i isen och dra en röding...

Bosse

dynamit va de ju som gällde bosse:D:D
ha de gött,,vi kommer om ett par veckor,,god-jul..

Toppen