• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

varför just 3400 kg?

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
jag har på många av de bilar jag spekulerat på sett att de bara har en totalvikt på 3400 kg, varför? beror det på chassit? den magiska gränsen har ju alltid varit 3500kg...

om det är chassi begränsning kan man då väga upp den?
jag hade gärna sett 3850 som många här har vägt upp till.

jag har bara 60kg tillgodo och det är ju inte mycket om man skulle hamna i tyskland nån gång.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: varför just 3400 kg?

Har du "bare" 15 eller 14 " hjul er det et 14 eller 35 chassi og eldre modeler med 14" kommer aldri over 3,5t er det 15 kan en få den opp til 3,7? Begge endringer krever en fysik endring på chassiet.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Vilken fysisk ändring behövs på chassiet för att montera 15" hjul?
Skulle vilja göra detta på min bil
// Bror

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Det er ikke noen fysisk endring for å gå fra 14 til 15 så lenge en holder seg innenfor rullediameteren på dekket som står orginalt på bilen?

En må gjøre en fysisk endring for og kunne veie opp bobilen og maks totalvekten er forskjellig avhengig om chassiet orginalt har 14 eller 15" hjul.

Kjellberg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025

Det beror även på vilken typ av bromsar just den modellen är utrustad med,det kan variera på samma modell och samma år är det AL-KO chassie ta en bra bild av typskylten i motorrummet skicka den med mail till Svenska AL-KO så får du svar på hur mycket det går att väga upp till

Toppen