• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför inte en kombinations-AC?

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Kanske fel årstid att ta upp detta men....
Många bilar har ju luftkonditionering integrerad i fordonsdelen. Som jag förstått det är det en kompressor som drivs av en rem från motorn. Kompressorn skapar med hjälp av ett köldmedium den kylning av kupéluften som kanske behövs en varm sommardag främst söderut. Men varför finns inte möjligheten att låta kompressorns rem (eller en alternativ-rem) drivas av en elmotor när man ligger stilla på en camping. Är detta inte tekniskt möjligt pga av att AC oftast är integrerad i bilens värmesystem? eller.. Jag förstår att det kan finnas problem med "omkoppling" av drivrem och elsäkerhetsproblem med en 230 V-motor i ett motorrum men det borde ju ändå gå att lösa tekniskt.
Förklara för en som är nyfiken på varför ingen fixat detta!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.404
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Varför inte en kombinations-AC?

Det finns elektriska kopplingar som skulle kunna vara monterat på remskivan till motorn. När 220V kopplas in skulle denna kunna släppa kopplingen till remskivan så att kompressorn kan rotera utan att påverkas av remmen från bilmotorn. Samtidogt skulle ett annat remhjul kopplas in på samma sätt som går till en elmotor. Eller kan elmotorn vara fast monterad direkt på axeln till kompressorn? Får det plats och är det möjligt att isolera elektriskt i ett sådant fuktigt utrymme?
 
Toppen