• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför husbil?

F

F.d. 52986

Guest
Skulle vara intressant att få veta varför just Du har husbil?
Har fått frågan ett antal gånger av personer som går i köptankar.
Är tydligen inte någon bra "försäljare" för jag har inte övertygat någon,vad jag vet.
Kom igen med övertygande argument så får vi se om "köparen" blir nöjd.

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Varför husbil?

Har man varit seglare i sitt tidigare liv är det naturligt att välja husbil som ger samma frihetskänsla men är ganska så oberoende av vädret!

Visst kan man släpa med sig ett bostad i form av en husvagn, men husbilen ger allt tycker vi!

Nu har vi inte varit nere i Europa med bilen, men väl med segelbåten och vi ser fram mot att "segla" ner med bilen och uppleva länderna och folken!

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Den totala frihetskänslan! :spinny:
Oberoende av "alltochalla".
Bättre än båt.
Hustru har tjatat sen 80-talet när vi hyrde husbil 1a gången.

F

F.d. 6270

Guest

Du åker första klass jämnt, med fönsterplats

Du har boendet fixat, med egen toalett och dusch

Kalla och billiga öl ligger alltid i minibaren

Du är inte begränsad till 30 kg bagage per person

När du blir trött går du max 7 meter till din egen säng

Du kan ofta se till att få sjöutsikt

Du har en rullande bostad som kan användas året runt

Vid dåligt väder går du bara in, vid riktigt dåligt väder åker du bara hem (snabbt)

Det går mycket snabbare att ta sig mellan resemålen än med segelbåt

Du slipper klippa gräsmattan dit du åker :D:cool:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Barn och barnbarn spridda över landet. Alternativet var en sommarstuga i Blekinge men husbilen vann.

Husbilen kan man placera där solen är ...

Husbilen kan man placera där barnen är ...

Husbilen kan man placera där aktiviteterna är ...

Husbilen kan man placera där man är välkommen för stunden, det är bara att dra åt handbromsen.

Senast ändrad:

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Hej! Det Noshest skriver är verkligen sant, fått med allt som är positivt med husbil!
Jag blir glad varje dag jag kommer hem från jobbet och ser att husbilen står på gården
och jag vet att vi snart ska ut och åka igen!

Hälsningar från ett regnigt Lagan!/Birgittha
icon6.gif

F

F.d. 9344

Guest

Det är bara att instämma i alla inlägg innan, vet inte vad det är men det är en helt annan känsla än att dra runt med ett släp efter personbilen:)

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Har man varit seglare i sitt tidigare liv är det naturligt att välja husbil som ger samma frihetskänsla men är ganska så oberoende av vädret!

Visst kan man släpa med sig ett bostad i form av en husvagn, men husbilen ger allt tycker vi!

Nu har vi inte varit nere i Europa med bilen, men väl med segelbåten och vi ser fram mot att "segla" ner med bilen och uppleva länderna och folken!

Samma för mig, lite mindre väder-dramatik med husbil, och så slipper man fendrar men har ändå friheten att välja var, när och vart // Peter

F

F.d. 17941

Guest

När man går och lägger sig och hör hur det " pipplar " på husbilstaket och sedan på morgonen öppnar bodelsdörren och sol lyser med flera hundra watt in genom dörren och samtidigt hör lärkan, som inte ensam slår morron drillen utan din medverkan i guds fria natur. det är husbilslivet i ett nötskal !
Lasse :spinny:

F

F.d. 53173

Guest

• Man slipper veva stödben.
  • lättare att backa.
  • Behöver inte kopplas av/på.
  • Lättare att parkera i tätort m.m.
  • Har man glömt nåt i bodelen så är det lättare att hämta än husvagn för då måste man stanna.
  • En annan frihet.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Varför använder ni inte stödben? :)

Det är inte bra att gå omkring i husbilen under färd, det gör så himla ont om föraren måste tvärbromsa. :rolleyes:

F

F.d. 53173

Guest

Varför använder ni inte stödben? :)

Det är inte bra att gå omkring i husbilen under färd, det gör så himla ont om föraren måste tvärbromsa. :rolleyes:

Jag har inte tänkt vandra omkring under färd men ibland kan man behöva hämta nåt.
Använder mkt sällan stödbenen, det gungar så lite "därbak".;) Med husvagn ska man ju alltid "veva" ner. Missförstå mig rätt.:) Har haft husv. i 20 år och husbil sen 1990./Gunbritt

F

F.d. 52986

Guest

Extra tack till Noshest för ett uttömmande svar!

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hade ett tag både segelbåt och en gammal hembyggd husbil. Seglade mindre och mindre men samma jobb segel bort , avmastning, upptagning, tvätt av botten bygga ställning.

Nä för mycket jobb, böt husbilen till pärlan vi har nu, mycket enklare och man kommer längre på en sommar, Kroatien, spanien Portugal eller dans i Fyrisparken.

Jägarn :music-icon::music-icon:

F

F.d. 50097

Guest

Frihet!

Man kan resa åt det håll man har lust, och byta färdriktning om man känner för det, eller om vädret är bättre i en annan riktning!

Man kan få precis den semesterresa man önskar: stadssemester, campingsemester, landet, havet, Sverige, franska rivieran... you name it!

Husbilen är praktisk också i en massa andra sammanhang: När man ska besöka vänner och inte vill åka hem på kvällen eller i jobbet, om man t.ex. har möten på annan ort!

När man reser med barn är det lätt att få dem att trivas och de kan packa det de vill ha med sig. Det finns alltid en säng/krypin när de behöver och man kan ha med mat som de gillar. Och så slipper man lägga pengar på massor av restaurangbesök och beställa in mat som de ändå inte vill ha...

Helena & Peter
Freedomtravel

Toppen