• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför husbil?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Efter nästan 30 år med husbil kan det vara dags att sammanfatta.

För min del har den helt överskuggande fördelen med husbil (jämfört med personbil + husvagn) varit möjligheten att dra båt (och snöskoter för vinterfisket). Det är förvisso smidigare att köra husbil jämfört med ett husvagnsekipage på långresa, men det blir alldeles omöjligt att få med sig en havsduglig båt med detta alternativ.

För att sjösättning (och upptagning!) skall fungera smärtfritt krävs 4WD eller bakhjulsdrift (helst med diffspärr), gärna automatlåda och rejäl motorstyrka. Tro mig, jag har provat alla sorter under åren! Med framhjulsdrift skulle jag även dra mig för att köra på mindre fjällvägar med skotersläp.

Med åren (och med stigande drivmedelspriser) så har min entusiasm för långresor kontinenten runt falnat en del, men fiskeexpeditioner med husbil och båt är fortfarande lika nöjsamt. Laxtrolling på Vänern i april, i Hanöbukten lite senare på våren, någon havsfisketur i Nordtröndelag på sommaren och säsongavslutning på Vänern på senhösten.

Kroatien lockar med tonfisk efter kusten, men det blir smärtsamt långt att dra båt från Jämtland. Jobbigt nog utan båt; vi gjorde resan senast hösten -07.

Hjärtliga hälsningar
aake

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Varför husbil?

Räknar man på vad det kostar att dra med en båt till Kroatien, så kan man hyra en skaplig båt under vistelsen för den merkostnaden.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Inge

Ja, kanske det. 600 mil x 0,25 l/mil ökad dieselförbrukning x 12:- plus dyrare färjor. Nu har jag iofs inte lyckats hitta ngt erbjudande om hyrbåtar med nödig utrustning utan besättning. De annonser jag funnit handlar om charterbåtar med skeppare och det blir mycket dyrt, i vilket fall om man har tänkt sig att fiska några veckor.

Jag har en dansk fiskekompis som dragit ner med sin båt till i närheten av Zadar vid ett par tillfällen. Han talar varmt för fisket där.

Åke

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024

Inge

Ja, kanske det. 600 mil x 0,25 l/mil ökad dieselförbrukning x 12:- plus dyrare färjor. Nu har jag iofs inte lyckats hitta ngt erbjudande om hyrbåtar med nödig utrustning utan besättning. De annonser jag funnit handlar om charterbåtar med skeppare och det blir mycket dyrt, i vilket fall om man har tänkt sig att fiska några veckor.

Jag har en dansk fiskekompis som dragit ner med sin båt till i närheten av Zadar vid ett par tillfällen. Han talar varmt för fisket där.

Åke

Öppna en ny tråd och fråga här i fiskekroken Fiskekroken - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - om det finns någon som vet lite om båtuthyrning i Kroatien, borde vara någon eftersom det är ett populärt resmål med husbil.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Inge
Tack för omsorgen, men om det blir aktuellt så drar jag nog med den egna fiskebåten. Bortskämd med all utrustning: dubbla motorer, elektronik (VHF, plotter, lod, radar, autopilot) och fiskeutrustning (utriggarstänger, spöhållare, djupriggar etc) och kommer att sakna allt detta på ett smärtsamt sätt om jag hyr båt på plats. Dessutom är jag övertygad om att det blir dyrare än merkostnaden för att dra med båten.

PS. Ser att du fotograferar natur. På min förra husbil (Niesmann Clou) fanns skjutfönster på både bb och sb sidorna; utmärkt för att diskret kunna kika med tubkikaren eller teleobjektivet utan att skrämma fågel, Man kanske skulle byta ett par fönster på nuvarande bil.
aake

Toppen