• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför Grekland?

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Kan inte låta bli att undra varför vissa åker till Grekland.
Trots allt är det ca 300 mil landvägen dit.
En väldigt lång väg för att köra.
Men vad är det som drar dessa att färdas dit.
Vad har Grekland som inte;Spanien,Frankrike,Marrocko,Kroatien har?
Ja jag är nyfiken eftersom jag endast varit på Rhodos på charter tidigare.
Kanske om ett par år går resan till Grekland när man har fri tid.

mvh
Werner

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varför Grekland?

Till Grekland åker vi via Venedig och sedan färja med "Camping ombord" till Igoumenitsa.
Körsträcka med bil ca 135 mil från Trelleborg/Rostock.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej Gunnar.

Jag använde mig av autoroute och fick fram avståendet landvägen till ca 300 mil.
Och det är ju ganska så respektingivande.
Däremot dina 135 mil är ju betydligt mer intressanta.
För det är ju vad det kan bli ner till bland annat Kroatien,Italien .

Men den viktigaste frågan får du gärna också besvara: Varför Grekland?

mvh
Werner

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ja Werner, varför reser man över huvudtaget?

För oss är upplevelsen att få se nya länder och kulturer det som driver oss att köra omkring i Europa. Speciellt Grekland har en mycket gammal kultur och mängder av intressanta platser att besöka. Dessutom passar det oss bra med sitt fina och varma Medelhav.

F

F.d. 24284

Guest

Sen skall man inte glömma att det är många fler innevånare i Grekland som talar engelska, så kan man inte spanska så är det svårare att göra sig förstått i spanien, eftersom mycket få talar engelska. Däremot pratar många engelska i Portugal och Marocco.
I spanien har mentaliteten till turisterna tyvärr försämrats. Portugiser och Greker har nästan samma mentalitet mot turister, vänliga, intresserade och tillmötesgående.
Sen skall man inte glömma att grekiska fastlandet med Pelopenesos är stort och det finns mycket kultur mm att uppleva och sen är det grönare än Spanien.

F

F.d. 10115

Guest

Vad kostar färjan från Venedig och hur lång tid tar det?

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Sen skall man inte glömma att det är många fler innevånare i Grekland som talar engelska, så kan man inte spanska så är det svårare att göra sig förstått i spanien, eftersom mycket få talar engelska. Däremot pratar många engelska i Portugal och Marocco.
I spanien har mentaliteten till turisterna tyvärr försämrats. Portugiser och Greker har nästan samma mentalitet mot turister, vänliga, intresserade och tillmötesgående.
Sen skall man inte glömma att grekiska fastlandet med Pelopenesos är stort och det finns mycket kultur mm att uppleva och sen är det grönare än Spanien.

Svend Ö.
Tack för ett informativt och utförligt svar. Det ger mersmak inför nästa sommar.

mvh
Werner

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Minoan-lines prislista finner du här; Patras - Venice - Patras

Vid "Camping onbord" betalar man endast däcksplats per person samt husbilsbiljetten. Returbiljetten är kraftigt rabatterad.

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

ANEK har billigare biljetter till Grekland. Vi åkte med dom Ancona-Patras. Färjorna är nästan likadana som Minoans.
Varför Grekland? Vi har varit i Spanien o Kroatien innan. I Grekland känner jag en trygghet som inte känns i dom andra länderna. Folk är ödmjukare i Grekland. Där vi har varit i Grekland (mest Peloponnessos) är där inte såå mycket turister. (Jag vet, vi är också turister men alla behöver inte vara på samma plats samtidigt).
Det är nåt med Grekland som ger mersmak, jag undrar om den dan kommer när man känner sig "färdig" med G. Vi har varit där 7 ggr. ända stället jag inte har tyckt om är Korfu. Det var för mycket charterturism där. Det tog en och en halv vecka innan jag hörde ett grekiskt ord...
Kom hem från senaste greklandsresan för en vecka sen o längtar redan tillbaka

Cecilia o Kennet

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej Cecilia och Kenneth.
Tack för utförligt svar.
Grekland låter väldigt intressant. Och inte minst när man endast har 135 mil till färjan i Italien och sedan ett antal timmar på Camping on bord och därefter Grekiska fastlandet.
Verkar väldigt smidigt att resa så.
Sedan en fråga, väl framme, rent generellt, naturligtvis helt beroende på enskilda intressen, hur långt behöver man sedan köra för att hitta sina "smultronsställen". Grekland är ju stort, men om man håller sig till Penopeles och dess omgivning, vad kan man då tänka sig att tillryggalägga?

mvh
Werner

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Vi körde ca 130 mil i Grekland denna semester. (4 o en halv vecka i Grekland)Nästan bara Peloponnessos. Men vi har moped också o med den körde vi ca 100 mil. Vi har en 6,9 m husbil så det är bättre att använda moped när man väl är på "plats" på camping. Dom gånger vi har haft moped så har vi fått se mycket fler smultronställe. Sådana som vi inte hade kunnat köra till med husbil. Vägarna i Grekland är många gånger smala o ännu smalare i byarna men än så länge har det gått bra (har inte behövt att backa ur nån by än)
Cecilia o Kennet

F

F.d. 24284

Guest

Har man inte scooter eller moped med sig, så finns det att hyra nästan överallt!

Gerry

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
12209
Medlemskap
2024

Har en fråga till Cecilia och Kennet ni tog båten mellan Ancona-Patra vad kostar en sådan biljett tur och retur och hur lång tid tar båtresan?

/Gerry

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Tyvärr så trodde vi också att man kan hyra scooter överallt förra året när vi behövde en extra. Var på Camping Ramnous utanför Athen, närmaste uthyrare var nedanför Acropolis i Athen....
ANEK tog 3853 kr. Husbil 6.9 m+ 2 personer. och "early booking" Resan tar 21 timmar. Man bokar direkt från ANEKs hemsida.
Cecilia o Kennet

Toppen