• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför går inte alla förbrukare genom min EBL 220

M

MatsFo

Guest
Nu då jag haft min begagnade Frankia 840 -09 ett tag har jag fullt med frågor och en del av dem lyckas jag inte googla något svar på. Här är några om elen.

Kontrollpanelen till EBL 220 ser ju väldigt bra ut och kan visa hur mycket information som helst om batterierna, bara alla förbrukare och laddare går genom den. Men det gör de inte.

1. Flera extra 12V uttag som går direkt till batteriet. Varför kopplar man inte dem genom EBLen. Går inte det i efterhand eftersom förra ägaren inte har gjort det, eller hur gör man det enklast?
  2. Jag har en konstig pryl som delar upp de 2 batterierna med automatik. Den kan ha båda på, eller bara ett av dem. Jag kopplade bort den då jag upptäckte att de laddades så långsamt när de laddades en i taget. Men finns det någon vits med den enheten öht i husbilen?
  3. Solcellen vet jag att det finns uttag för i EBL men solcellen går på eget system den med. Är det lätt att koppla den till EBL och är det någon vits, eller är det ingen bra idé att ha den på EBL?
  4. Invertern på 1800W är inte heller kopplad genom EBLen, men där hittar jag ingenstans att koppla den så det kanske inte går?

Tips och ideér mottages som vanligt tacksamt :)

/Mats

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför går inte alla förbrukare genom min EBL 220

Inverteren trenger kort grov kabel fra batteriet, så der faller EBL bort også av den grunn. Men også fordi dete er begrenset hvor mye strøm du kan dra gjennom EBL - 100A totalt er ofte maks. Det er få ledige uttak på EBL for nye kurser - med litt flaks er det 2 aux, men normalen er 1 aux som ikke er benyttet.

Men skillebryter/relee tyder på at forrige eier var en båtmann som er gått i land :rolleyes: så da er det og et ekstra ønske om å ha kontroll på alle saker selv. Solpanel regulatoren direkte til batteri er oftest det mest effektive.

Ekstra 12V uttak over egne sikringer - vanskelig å få en brukbar løsning via EBL - for små sikringer og ofte tynne kabler gir for mye spenningsfall.

M

MatsFo

Guest

Skriv till Frankia på tyska eller engelska o fråga. Tala om vilken serienummer på din Frankia du har.

Jag var nog inte riktigt klar, allt som inte går genom EBL är satt in i efterhand. Men någon/några av frågorna kan de säkert svara på, det har du rätt i, tack.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om du vill ha mera exakta avläsningar av din strömhantering i husbilen ,är nog det bästa att koppla in en batterimonitor vid batterierna, med alla förbrukare och laddare på "utsidan" då kan du se ganska exakt vad som händer. :)

M

MatsFo

Guest

Nja, jag är egentligen inte så noga. Men jag tyckte det var så bra när man såg på panelen exakt hur många Ah som var kvar m.m. Sedan insåg jag att det inte visade alls rätt och jag förstod ganska snart varför.

Det är mer tråkigt att den delen i instrumentpanelen har helt värdelös information, både hur många A som konsumeras just nu och hur många Ah som är kvar i batterierna..

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om du har litt flaks så er antall Ah igjen bare beregnet ut i fra spenningen i batteriet og hva kapasiteten er satt til. Alternativet med beregning av løpende forbruk og akumulering over tid krever mer regnekapasitet og kalibering uten å bli mer presis om det ikke er plassert en shunt på den ene batteripolen. Selv da kreves det kalibrering og rekalibrering.

M

MatsFo

Guest

Bra tänkt Knut, men så fungerar inte Frankias EBL. Den försöker räkna ut det helt och hållet och kalibrerar det själv på olika sätt efter vad jag läst.

Man ser att det är så bl.a. genom att det kan vara 12,7V i batteriet och den säger t.ex. 30Ah kvar och dessutom ett blinkande "Charge!" :(

Men jag hade hellre haft det så, speciellt med alla saker som inte går genom den.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes et trick, en må finne shunten for ampermeteret og flytte det til et knutepunkt. Kan være umulig og da er løsningen en riktig batterimåler av typen Nasa BM-1 eller BM-2 med shunten montert direkte på minus-polen. Riktig shunt og du kan også ha inverteren med i målingene.

M

MatsFo

Guest

Enligt Schaudt så verkar det som att EBL 220-2 inte klarar så mycket ström utan tycker att man t.o.m. ska ha ett eget batteri och laddning just för invertern.
Mycket opraktisk idé tycker jag.

Nasa BM-x såg fina ut tycker jag, men känns inte som att det är värt det, jag får hålla mig till voltmeter-informationen på panelen känns det som.

M

MatsFo

Guest

Som nästan allt annat är mycket billigare nere på kontinenten. Det är helt otroligt vilka prisskillnader det är. Jag förstår inte riktigt anledningen till den stora skillnaden.

Toppen