• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför Campingplats?

Möller

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2025
I förra veckan var vi ute i S:t Anna i Östergötlands skärgård. Där fanna inga ställplatser. Men eftersom det var väldigt varmt och vi ville inte köra längre, så tog vi in på Tyrislöt Camping. Inna vi dagen efter skulle åka vidare frågade jag i receptionen var jag kunde tömma gråvattentanken. De hänvisade mig till latrintömningen. Då jag försökte förklara att en gråvattentank sitter fast monterad på en husbil, så verkade receptionisten helt ovetande om vad det rörde sig om. Klart var dock att det fanns inget ställe på campingen där jag kunde tömma tanken. När jag frågade efter något ställe där jag kunde fylla på vatten, hänvisades jag till de vattenutkastare som fanns på campingen, men där saknades anslutningsmöjligheter för en slag.
Campingvärdarna motarbetar alla etableringar av ställplatser därför att de menar att husbilarna skall hänvisas till campingplatserna. Men samtidigt verkar de vara helt ointresserade av att tillmötesgå de behov av service som efterfrågas av husbilägare. Nu har jag fått det bekräftat. Vi husbilägare har ingen anledning att ta in på campingplatser.

Möller

F

F.d. 2297

Guest
Sv: Varför Campingplats?

Jag har gjort en specialkoppling till en avloppslunga som vi använder när vi står på camping det blir ju inte så mycket gråvatten om man använder den service som erbjuds på en camping
Elving

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej Möller vi har varit på ganska många campingar i år och märkt att det har blivit mycke bättre att tömma fast latrin tank på campingarna i år. Alla campingar har gråvatten tömming! Men att tömma "svart vatten"=toa tömming från fast tank har varit svåt, men i år tycker jag att nästan alla har ordnat tömmning från fast tank
Ha de Paffw

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Intressant iakttagelse Paffw! Men vad gör husbilisterna på campingplatserna? De är ju tillkomna för det statiska husvagnslivet, inte för det dynamiska husbilslivet.

Svarar själv på frågan: campingar kan (skulle kunna) ge husbilisterna möjlighet att tömma tankar och fylla på vatten för en rimlig peng. Vi har gjort detta många gånger söder om Sverigelandet utan problem. Frågan är om vi vågar göra likaledes på svenska campingar utan att bli ifrågasatta och stämplade som någon sorts fritänkare utan socialt ansvar.

Jappe

Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Att det blir en del konstiga svar från receptionerna på campingplatserna kan jag förstå då man läser en del skyltar, tex campingen i centrala Rättvik där står tömning fast latrin tillika biltvätt, känns bra att vänta tills föregående tvättat bilen klart för jag förmodar att de menar gråvattentanken
Enl min bedömning är latrin mänskligt avfall = lös tank oftast i en husbil
Gråvatten, svartvatten, = kök, dusch, handfat = fast tank i husbilen
Försöker inte märka ord bara reda ut begreppen

P-zon

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Intressant iakttagelse Paffw! Men vad gör husbilisterna på campingplatserna?
Jappe

Samhörighet, trygghet, trivsel, ytor och bekvämlighet. Vi trivs väldigt bra på campingplatser. Vi utnyttjar givetvis också ställplatser, inte minst i städer, men trivs ändå alltid bäst på campingar. :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Samhörighet, trygghet, trivsel, ytor och bekvämlighet. Vi trivs väldigt bra på campingplatser. Vi utnyttjar givetvis också ställplatser, inte minst i städer, men trivs ändå alltid bäst på campingar. :)

Skrik och skrän, oväsen av alla de sorter, grillos så man nästan kvävs, reglementen och ordningsregler för vuxna människor o.s.v. Var möjligen krinil sergeant i det militära?

Längtan efter frihet, ej tvång och förtryck
är inte bara en nyck
nog tänker många så i dagens grottekvarn
även tvåtusentalets barn

Jappe (med rätt att förarga)

F

F.d. 2911

Guest

Vi var på Böda i 10 dar där var det många husbilar. Vi står ganska ofta på campingplatser. Alla campingar vi har varit på har det varit många husbilar.Vi tycker det är kul att träffa lite nya mäniskor.

F

F.d. 52945

Guest

Det måste väl vara upp till var och en om man vill ställa sig på en campingplats eller ställplats det ena förtar inte det andra, smaken e som baken "delad" eller hur?

//Pilot:confused:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Skrik och skrän, oväsen av alla de sorter, grillos så man nästan kvävs, reglementen och ordningsregler för vuxna människor o.s.v. Var möjligen krinil sergeant i det militära?

Längtan efter frihet, ej tvång och förtryck
är inte bara en nyck
nog tänker många så i dagens grottekvarn
även tvåtusentalets barn

Jappe (med rätt att förarga)

...men Jappe då! Det du kallar skrik o skrän och tvång och förtryck är ju bara vanligt trevligt socialt umgänge. Nog skulle du med lite träning också kunna umgås med andra människor! :)

Krister N ..., som ocks kan vara lite förarglig! :)

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Självklart gör var och en som de vill själva, det vore förmätet att säga något annat

Varför det finns campingplatser , ställplatser osv är ju från början att det skapas ett behov som en del företagsamma människor nappar på för att naturligtvis tjäna en slant

Att inte ta upp och prata i ämnet tycker jag känns som en broms i utvecklingen,
det går alltit att förändra förhoppningsvis till det bättre.

Nu är vårt behov att vrida om nyckel och dra vidare

Hälsningar P-zon

F

F.d. 53000

Guest

Campingar har funnits sedan vanligt folk fick semester,på den tiden cyklade man och hade tältet bak på hojen eller ett släp på där bak ,jättebra att man kunde ta vägen någon stans det var tryggt och bra ,sedan 50 talet kom ju bilen tältet kom ju med av gammal vana,när folk fick gott ställt så att de kunde köpa husvagn eller en sådan släpkärra som det gick att fälla ett tält så var väl campingarna behövliga ,Campingarna behövs naturligtvis ochså de som absolut vill ha mycket folk omkring sig .Men vi som har haft husbil några år och trivs med det ,då går man med i Husbilsklubben och letar ställplatser och andra ställen som man får tips om de finns över hela Sverige ,där man träffar likasinnade:wideeyed:Sommarhälsningar YNGVE

F

F.d. 53061

Guest

Använder både camping ställplatser ock rastplatser tar vad som passar för tillfället.
Hej krister passerade lilla vellinge i tisdags förra veckan på väg ner till falsterbo
för att bada i havet det var varmt i vattnet min hustru har alldrig varit i vattnet så länge.
Markko.:msn_sunglasses:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Då har du och frugan gjort ett bättre val än vad vi gjort. Vi sitter och fryser vid Siljan i Leksand, regn och 17 grader både i luften och i vattnet, igår var det 13 i luften! Ska jag vinka till Gagnef i morgon när vi drar vidare? :)

F

F.d. 53061

Guest

Hej Christer! Det var ju synd att vi inte var hemma, då hade ni kunnat komma in på en fika. Just nu sitter vi vid Bergs slussar och har i alla fall 18 grader o halvmulet. När ni åker från Dalarna vad bär det av åt för håll? Vi kanske möts någonstans?
Mvh Markko & Tanja . :msn_hot:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hallå igen Mrkko!

Vi landade ikväll i Västervik, drygt 10 mil sydost om Berg, Linköping.

F

F.d. 53061

Guest

Hallo krister vi kom nyss till kristinehamns gästhamn. Imorgon skall vi åka ock titta på några husbilar se om vi hittar nån som passar oss funderar på någåt nyare.
Markko & Tanja. :msn_hot:

Toppen