• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför brinner husbilar-husvagnar?

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Stockholm, 4 okt
Husbil misstänks brinna i Vendelsö

Stockholm 04 okt 19:31
Polis larmades på tisdagskvällen om att en husbil brann på Sågenvägen i Vendelsö.

Räddningstjänst och polis begav sig till platsen. Larmet kom in vid 19.15-tiden.

Ärendet var snart avklarat och ingen skadades i samband med händelsen.

Kopierat från Blockets nyheter.



Undrar varför husvagnar-husbilar brinner? Gasol? Elfel?
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

med tanke på hur både el och gasoldragningar kan vara på äldre fordon så är det konstigt att det inte händer oftare.
Mer regel än undantag att det sitter massa hemmakopplad el och gärna osäkrat.
Gissningsvis är elfel en mycket större orsak än gasolläcka
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Det finns nog lika många orsaker som det finns husbilar:confused:

Det kan ta fyr i högt gräs som kommer i kontakt med varma motordelar

Fel i bränsletillförseln (midsommar 2011 vid Ragglanda)

Ljus och värmeljus i bilarna

De vanliga "köksorsakerna" överhettad mat

Det du nämnde: Gasol- och El-fel i lampor, datorer, EBL, 230V, invertor, DC/DC-omvandlare, ugnar, kyl, frys, värmepannan mm

Man bör ha lättillgänglig brandfilt och brandsläckare i bilen.

Brandrisken minskar om man sköter om bilen och dess boende.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

12Volten är inte att leka med, speciellt inte i en husbil som är hjort av tunnt trä och mycket luft. En kortslutning i en kabel tänder lätt eld i en husvagn.
Jag har sett mycket el instalationer gjorda av "proffetionella" instalatörer.

Det är mycket viktigt att kabelskor sitter riktigt fast i kablar E.t.c.

Jag har sett mycket även i vanliga bilar och båtar, men dom är inte lika lättantändliga som en husbil. En 2.5mm2 kabel kan brinna av på några sekunder värmen tänder lätt en öppen låga i trä. Rätt syremäng så är husbilen övertänd på några minuter.
En brand uppstår av dom tre komponenterna syre värme och bränsle.
Är blandningen rätt så tar det fort eld.

Vad man kan göra själv är att kolla att allt är kopplat till rätt säkring. Plocka ut säkring efter säkring och kolla att inget är osäkrat.
Att inte använda underdimentionerade kablar med höga säkringar.

Dra aldrig lösa kablar i kontakt med trä eller annat lättantändligt material.

Jag letade på yuotube om det var någon som hade tagit en kabel och kortslutit ett fulladdat bilbatteri, men hittade inget fast jag tror att alla vet vad effekten blir. En rödglöd kabel på några sekunder med en farlig rök av smält plast.

Brandorsaken kunde inte fastställas då elen inte var inkopplad till fastigheten.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

med tanke på hur både el och gasoldragningar kan vara på äldre fordon så är det konstigt att det inte händer oftare.
Mer regel än undantag att det sitter massa hemmakopplad el och gärna osäkrat.
Gissningsvis är elfel en mycket större orsak än gasolläcka

Undrar om det bara gäller äldre husvagnar-husbilar???
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.022
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Undrar om det bara gäller äldre husvagnar-husbilar???
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, nej gamla kabelstammar och eldragningar i hus gjorda av den lille hemelektrikern förorsakar säkert många husbränder också.
När jag flyttade in i mitt hus (mer än 25 år sedan) var jag tvungen att kolla i några eldosor, och det slutade med att jag fick dra om elsystemet i hela huset för att få ro i sinnet.....Detta innan jag ens hade hunnit packa upp alla flyttkartongerna.
Angående husbilar/vagnar så tror jag som tidigare inlägg att det mer beror på 12V eldragningar än gasol att bränder uppstår.

JANKRO.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Därför är det extra viktugt att hålla brätt avstånd mellan fordonen vid uppställning,
hur ofta tänker ni på det när ni parkerar på campingar är det numera ganska bra men påställplatser som är ett måste för klubb med lemmar här,
ser det värre ut det är rent skrämmande ibland med avstånden på en del ställ platser där dom inte tänker sig förr när dom parkerar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Nog betydligt vanligare att personbilar går upp i rök. Men ju vanligare en företeelse är ju mindre intressant för media att rapportera, eller?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Är egentligen inte intresserad av medias skriverier eller om det brinner flera personbilar kontra husvagnar-husbilar.
Vill veta vanligaste orsaken till varför det uppstår brand och kunna därmed kunna kontrollera att min bil inte har onödiga risker vad gäller gasolanslutningar kabeldragning , säkringar mm.
Kanske omöjligt att finna ut brandorsak om fordonet är utbrunnet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Dom senaste 10 åren har det brunnit Ca 35.000 bilar 20% vet man att dom är anlagda. Hur många som är husbilar vet man inte.

Enligt räddningstjänsten så är dödsfall störst i bostäder följt av husvagn/husbil vid brand.
Brandorsaken kan oftast inte fastställas, men vanligaste är att det börjar i sovrummet. Man misstänker då rökning.
Ca 125 personer i Sverige omkommer av brand eller rök per år cigarettrök inte inkluderat.

2010 omkom en person i husbil/hsvagn. Det är 1 person för mycket.

Vad skall jag göra om det brinner i en husbil?
Om grannens husbil på camping/ställplats brinner.?
Har du brandsläckare vilken typ?
Hur många har gjort en brandövning.?
Och många fler frågor som vi kan passa på att diskutera här.

Regeln Larma rädda släck gäller även här.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

4 m avstand mekkom vogner og en personbil parkert i dette mellomrommet er det normale på campingplasser. Har gjennom årene sett endel utbrente vogner, men aldri en utbrent husbil. I Norge er sikkerhetsavstanden 3 m - og fortsatt parkering for bil - dette vil etter min oppfatning tilsvare under 1 m mellom brennbar bil og vogn.

Ta som et annet eksempel et par av de tyske stellplatz hvor det er oppmerket felt for hver husbil - Minheim parkering på grusfelt 3m og en gressmatte også 3m bred i hver plass, forbud mot vogner. Plassen i Klüsserat har parkering på gress, første rad mot Mosel er oppdelt i felt som er 6m brede. Innenfor denne raden er det ingen oppmerking, så når det er svært mange biler på stedet kan det hende at noen parkerer tettere enn 3m avstand om det ikke er ordingsvakt på stedet slik det er under vinfest og treff,
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Intressant tråd.
Skälet att det brinner borde vara det intressasantare, någon som någon nämnde här.
Läser man i tidningen eller hör på TV så beror allt på "elektrisk kortslutning" vilket i sin tur kan betyda nästan vad som helst.
Ett 100 Ah batteri kan leverera en enormt hög ström och kan få även en grov kabel att explosionsartat börja brinna.
Det är många som inte förstår principen för en säkring. Löser en säkring ut och det inte finns någon ny "lagas" den. Och tål kanske mer ström än ledningen den matar. brand...
Se till att ha rätt reservsäkringar i lager.
Vid extera installationer, exvis en inverter som måste direktkopplas på batteriet skall alltid en säkring sättas direkt vid batteriets pluspol.
Lika viktigt kan vara att INTE nyttja bilens chassi som återledare, utan att även dra en minussladd. Överström i minusledaren är lika farligt.

Köper man en beg bil så är det klokt att kolla upp vad som kopplats av tidigare ägare. Att rensa upp bland överflöd av sladdar.
Såg att bilprovningen har en skylt med reklam där de gör elbesiktning, kanske något för den som inte är så hemma på el?

Slarv, och berusande drycker kan gör att omdömet sviktar, spisen glöms av och fläskotletten blir överhettad och börjar brinna.
Jo fett är ett bra bränsle även om det kommer från gris...

Frågan är om det går att få ut någon vettig statistik på vad som orsakar olyckor, kanske från försäkringsbolag, de borde ju vara intresserade av att andra husbilsägare får reda på vad som är farligt och att man då kan kolla detta i egen bil.


I min bil som är beg. och ny för mig i sommar, lyste inte vänster halvljus, jag köpte en ny H4 lampa, 50/55 W, och skulle till att byta den, detta var norr om Jockmokk, fin plats.
Det visade sig var svårt att få lös kontakten från den gamla lampan, men till slut släppte det.
Kontakten, den trepoliga plastkontakten hade delvis smält ner. Den gamla lampan var hel, men på 100/110 Watt. rengöring och till slut lyste den nya lampan.
Men någon hade satt in för stark lampa och biltillverkaren hade satt dit sladdar för 50 W. 100W gav så hög ström att det belv varmt och började smälta.
Här var vi ändå ganska nära en brand.
Givetvis kollade jag vänster lampa.
Det finns såldes skäl att köpa E-märkta bildelar.
E-mark betyder att biltillverkarna har godkänt prylen för att kunna användas i bilen. Ingen tillverkare dimensionerar för att någon sätter in dubbelt så kraftiga strömförbrukare. Och säkringarna är såpass dimensionerade och har så stor tolernas att de håller för detta, de är där för att lösa ut vid ren kortslutning.

Med 100 w lampor blir även spänningsfallet större, ledningarna är ju för 50 W, och en 100 W lampa lyser med lägre spänning och därmed inte full effekt.

de
Roy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Mer än hälften av bilbränderna (personbilar) är anlagda, undrar om det gäller för husbilar också?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

.


Lika viktigt kan vara att INTE nyttja bilens chassi som återledare, utan att även dra en minussladd. Överström i minusledaren är lika farligt.

de
Roy

Du menar väl tvärt om att utnyttja chassit som minusledare.
Då har man lägre spänningsfall, schassit blir inte varmt, men se upp att jordningen är god. Skrapa bort färg så att kabelskon inte har kontakt endast med hålet som kan rosta och ge dålig kontakt.
Dålig kontakt kan ochså bidra till brandrisk.

Vad kan man själv göra?

Kontrollera att allt är kopplat till säkrinar som sitter på matarsidan

Stora förbrukare skall ha grova kablar.

Att jordpunkterna har god kontakt med schassit.

Kabelskor skall vara ordentligt ihopklämda med en krimptång och inte med kabelskor med plasthölje i färg som kläms med en vanlig tång.

Dom västa instalationerna som jag har sett är faktiskt gjorda i samband med extra tillbehören som husbilsfirman har installerat. Nu skall vi inte generalisera eller dra alla över en kant. Det kan bero på många anledningar
Sommarjobbare praktikanter eller brist på kompetent personal.

Man beställer en ny bil med olika tillbehör Larm, radio, inverter, back kamera, mm.
Men vem instalerar detta hos en bilförsäljare ?
Samma gäller båtar

Orginalkablar som är avklippta och ihoptvinnade med en ny kabel och tre varv med eltejp.
Jag har till och med sett en brandbil med dessa undermåliga instalationer.

Vad det inte Volvoambulanser som började att brinna för att det var dåligt inkopplad utrustning?

På en annan bil var kabeln till startmotorn felmonterad och 20.000 bilar fick återkallas

¨Ar någon osäker skicka in ett foto så kan ni få hjälp.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Utan att veta tror jag att en vanlig orsak till oönskad värmeutvecklig som kan ha en brand som följd är dagens kabelskor.
Med liten eller obetydlig överbelastning blir de varma och tappar därmed sin ursprungliga spänst, sen tardet inte speciellt lång tid innan det blir så varmt att det kan orsaka en antändning av intilliggande material.
Har råkat ut för allt för många kabelskor där just detta var orsaken till ett "elfel".
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Hoppas att detta nu inte tolkas som reklam .....

En HBK vän mätte upp en 10v halogenlampa till över 300 grader och det är rätt varmt speciellt om det finns torrt och tunnt trä i närheten .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Halogenlamper som starter brann er kjent fra hus og feilaktig montering av downlights slik at de ikke får tilstrekkelig ventilasjon. Selve lampen kan oppnå neste 1000° i en slik situasjon før den brenner ut. Rett montert skal omgivningen ikke komme opp i farlig temperatur, men en tildekning av ventilasjonen kan lett føre til brann.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Till juan.norte
Jag menar verkligen att det är synnerligen olämpligt att använda bilens chassi och kaross som återledare för elektrisk ström.
Att så görs i de flesta bilar vet vi.
Att så inte görs i de flesta husbilars bodel vet vi, och här kanske man får vad man betalar för.

Järn är en dålig ledare för ström.
Chassit och karossen i en bil består av tunnplåt och punktsvetsade plåtskarvar, ibland limmade skarvar.
Dvs en mycket dålig ledare.

Den matematiska formeln: järn + smutsvatten eller saltvatten + elektrisk ström = kemisk reaktion som får järn att ombildas till dess stabila form, som förekommer i naturen, och bryts i gruvor, järoxid, dvs dagligt kallat rost.
Visst är det populärt med återvinning men vi vill ju ha kvar bilen.

Jag har sett fjärrljusmontage där fästena och skruvarna varit så sönderostade att de inte lyser mera, dvs en rejäl minusledare från lampans minus direkt till batteriets minuspol, så slipper man detta.

Jag har sett bilradiomontage där bilradions återledare består av antennens fäste till bilskärmen. Där då rost bildas och efter hand går sedan inte radion.

Jag har sett rök komma från oförklarliga ställen i bilar där stora strömma finns, exvis från limmande, eller punktsvetsade plåtskarvar.

Vid stora strömmar som till inverter, hjälpstart, bensingenerator bör därför en rejäl anslutning till batteriets minuspol användas och itne tunnnplåt, chassi, punktsvetsade plåtbitar.

I bodelen åtminstone på min bil, finns ett seriöst utformat tvåledarsysem till Board Controll och alla lampor kylskå etc.

Många har väl haft propblem emd baklyktor som glappar eller itne lyser och sett hur rostiga jordanslutnigarna där kan vara. Flet är att chassit används som återledare.

En bil är avsedd att användas mellan 5 och 20 år, och man brur sig inte om den är rostig vid livetvs utgång då.

I båtbranchen är det totalt uteslutet att använda båtens skrov som återledare, på större fatyg finns larmsystem som larmar om sröm flyter i skrovet. En båt ligger ju i saltvatten liksom våra bilar gör under vintern.

Bilstereobyggare, dvs de där dunka dunka killarna m,ed 4 x 100 Watt i bagaget, använder ALDRIG chassit som återledare utan drar fram både plus och minus och då 35 mm2 ledare, eventuellt ett helt bilbatteri nära slustegen.
Strömmar som liknar de en inverter på några hundra Watt drar.

Man kan då tycka att lastbilen husbilen är byggd på består av kraftiga rambalkar undertill som skulle tåla strömmen, dessa balkar kan vara skarvade med skruvförband, fyllda med funkt, och riost kan buldas.

Husdelens skelett kan bestå av svetsade fyrkantrör, nog så kraftigt att använda som återledare kan man tycka. Men var killen som konstruerade detta skelett eleketriker och insåg var 10 - 100 Ampere kan ställa till med, finns bultförband bakom väggarna??

Således är min rekomendation är att aldrig använda chassit, karossen eller bodelens skelett som återledare för ström vid tillbyggen av elsystemet.

Så gör man aldrig i villainstallationer, dvs använder exvis vatteldningsrör för ström, eller pannans, diskmaskinens eller tvättmaskinens plåthölje, och absolut aldrig inom industriell elinstallation.

Se på järnvägen, där är rälsen återledare, titta på en skenskarv, den består av två kraftiga järn och minst 8 bultar, trots detta en kopparledning som är till för att inte strömmen skall få det att rosta sönder i skarven.

Jag har hur många fler exempel som helst men slutar nu..

de
Roy
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?

Spännande och intressant tråd!
Statistik har nämnts. En gång för länge, länge sen läste jag hemelektronik. Vid den tidpunkten tog en kvällstidning upp hur brandfarliga olika TV-apparater var. Philips var sämst och DUX var bäst. Det intressanta i sammanhanget var att Philips byggde båda modellerna!

En annan berättelse jag hörde, var en kille med en "jänkebil". Han satte sig på huven och pratade med en kompis. Han satt "tyngre" och "tyngre", ända tills plus och minuspolerna på batteriet gick mot plåten. Då blev han plötsligt mycket lätt, när han for av huven. Det blev ett hål i plåten, så visst är 12 V brutalt ibland.

Åkte en rallytävling med en kompis, när vi tyckte det började lukta bränt på en specialsträcka. Tittade i baksätet och såg att det brann. Batterikabeln hade blivit av med isoleringen mot genomföringen i plåten. Batteriet satt alltid i "skuffen" på tävlingsbilarna då.

Nog med nostalgi.

En del av er har kanske läst anledningen till branden i husvagnen jag fotograferade i somras men till er som inte gjort det, kan jag nämna att det berodde på punktering. Man hade lämnat vagnen för att hämta ett nytt hjul.

Lg/ medlem
 
Toppen