Sv: Varför brinner husbilar-husvagnar?
Till juan.norte
Jag menar verkligen att det är synnerligen olämpligt att använda bilens chassi och kaross som återledare för elektrisk ström.
Att så görs i de flesta bilar vet vi.
Att så inte görs i de flesta husbilars bodel vet vi, och här kanske man får vad man betalar för.
Järn är en dålig ledare för ström.
Chassit och karossen i en bil består av tunnplåt och punktsvetsade plåtskarvar, ibland limmade skarvar.
Dvs en mycket dålig ledare.
Den matematiska formeln: järn + smutsvatten eller saltvatten + elektrisk ström = kemisk reaktion som får järn att ombildas till dess stabila form, som förekommer i naturen, och bryts i gruvor, järoxid, dvs dagligt kallat rost.
Visst är det populärt med återvinning men vi vill ju ha kvar bilen.
Jag har sett fjärrljusmontage där fästena och skruvarna varit så sönderostade att de inte lyser mera, dvs en rejäl minusledare från lampans minus direkt till batteriets minuspol, så slipper man detta.
Jag har sett bilradiomontage där bilradions återledare består av antennens fäste till bilskärmen. Där då rost bildas och efter hand går sedan inte radion.
Jag har sett rök komma från oförklarliga ställen i bilar där stora strömma finns, exvis från limmande, eller punktsvetsade plåtskarvar.
Vid stora strömmar som till inverter, hjälpstart, bensingenerator bör därför en rejäl anslutning till batteriets minuspol användas och itne tunnnplåt, chassi, punktsvetsade plåtbitar.
I bodelen åtminstone på min bil, finns ett seriöst utformat tvåledarsysem till Board Controll och alla lampor kylskå etc.
Många har väl haft propblem emd baklyktor som glappar eller itne lyser och sett hur rostiga jordanslutnigarna där kan vara. Flet är att chassit används som återledare.
En bil är avsedd att användas mellan 5 och 20 år, och man brur sig inte om den är rostig vid livetvs utgång då.
I båtbranchen är det totalt uteslutet att använda båtens skrov som återledare, på större fatyg finns larmsystem som larmar om sröm flyter i skrovet. En båt ligger ju i saltvatten liksom våra bilar gör under vintern.
Bilstereobyggare, dvs de där dunka dunka killarna m,ed 4 x 100 Watt i bagaget, använder ALDRIG chassit som återledare utan drar fram både plus och minus och då 35 mm2 ledare, eventuellt ett helt bilbatteri nära slustegen.
Strömmar som liknar de en inverter på några hundra Watt drar.
Man kan då tycka att lastbilen husbilen är byggd på består av kraftiga rambalkar undertill som skulle tåla strömmen, dessa balkar kan vara skarvade med skruvförband, fyllda med funkt, och riost kan buldas.
Husdelens skelett kan bestå av svetsade fyrkantrör, nog så kraftigt att använda som återledare kan man tycka. Men var killen som konstruerade detta skelett eleketriker och insåg var 10 - 100 Ampere kan ställa till med, finns bultförband bakom väggarna??
Således är min rekomendation är att aldrig använda chassit, karossen eller bodelens skelett som återledare för ström vid tillbyggen av elsystemet.
Så gör man aldrig i villainstallationer, dvs använder exvis vatteldningsrör för ström, eller pannans, diskmaskinens eller tvättmaskinens plåthölje, och absolut aldrig inom industriell elinstallation.
Se på järnvägen, där är rälsen återledare, titta på en skenskarv, den består av två kraftiga järn och minst 8 bultar, trots detta en kopparledning som är till för att inte strömmen skall få det att rosta sönder i skarven.
Jag har hur många fler exempel som helst men slutar nu..
de
Roy