• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför används WGS84 på husbilplatserna?

H

hianders

Guest
Hej!
Funderat på en sak, varför anges positioner på HBK´s husbilsplatser enl. WGS 84 istället för det mer lätthanterliga RT90. Anledningen till frågan är bl.a. att det går fortare och enklare att knappa in en position i navigatorn (i vårt fall en Garmin 300) i två fält mot sex fält med WGS84. Dessutom, i alla hittils nedladdade filer anges POI-positioner enl. RT90. Har inte hittat någon med WGS84-positioner.

Hasse A
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varför används WGS84 på husbilplatserna?

RT90 eller Rikets nät används endast i Sverige, och är helt okänt utanför riksgränsen.
Det är den enklaste förklaringen.

Kanske skall tillägga att positionsangivelsen vi i HBK använder är det mest spridda systemet och är även det som sjöfolk använder.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varför används WGS84 på husbilplatserna?

Hej.

Det verkar som om de flesta använder formatet hddd,mm,mmmm (grader minuter och sekunder) som positionens format och WGS 84 som kartdatum. jag har själv funderat mycket innan jag bestämde mig hur navigatorn skulle ställas in.

Jag har hittat en websida där du kan konvertera RT90 till WGS 84.
RT90 till WGS84

Det finns ett program som heter PoiEdit PoiEdit - Downloads som är lite krångligt men där du kan göra om filer till Garmins format. csv till Poi. gdb-format till Garmins kartor. Goggle Earth använder filändelsen: kml

Vet inte om detta hjälpte dig och jag är ingen expert på detta...

hälsningar
Knausen
 
H

hianders

Guest
Sv: Varför används WGS84 på husbilplatserna?

Hej Gunnar, tack för snabbt svar.

Men, om jag tar en plats i t.ex. Tyskland och klickar vidare till Google-kartan så visas en pos. med fet stil och med sex decimaler, vad är då detta för system?

DS
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Varför används WGS84 på husbilplatserna?

Du kan själv ställa in vilket format googlekartan ska visa.
Fel tror jag. Detta var visst i Google Earth. Sorry

Positionen kan visas med grader minuter och sekunder men också i decimaler.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varför används WGS84 på husbilplatserna?

Det är inte RT90 eller Rikets Nät som finns på Google, utan det är egentligen samma (WGS 84) men skrivet med grader och 5 decimaler.

Det vi skriver N55 22 54.7 E13 07 02.4 är det samma som Googles 55.38186 13.11733.

Samma position i RT90 blir 1329647 6142401 vilket ger helt olika siffror.

Det är krångligt med olika angivelser av samma position och det finns säkert ytterligare ett hundratal varianter.
 
Toppen