Sv: Varför är det så j-a svårt?
Jag tror inte alls att det är avundsjuka.
Mina intryck efter 4 år i husbil med många stopp på alla möjliga platser, och 10 år i husvagn (som användes likadant som min husbil).
Vill inte hoppa på någon som har andra åsikter utan bara diskutera i ämnet genom att ge mina synpunkter.
Folk har hus för miljoner, villor och sommarstugor. Båtar för mycket större belopp än husbilar. Personbilar som bara är utrustade/kontruerade för att imponera med. Utlandsresor sker hela tiden runt hela jordklotet av många.
Nej att folk har en dålig inställning till husbilar tror jag beror på att vi tar plats, och syns påtagligt när vi parkerar eller färdas i trafiken, och det är på platser där inget av de andra ovanstående företelserna syns och retar folk.
Sen sköter inte alla husbilsägare sig inför andra personer, det vet vi, och det retar också många som dessutom är okunniga och missförstår det som är rätt.
Jag tror inte heller på att vi anses köpstarka, vi har allt med oss, och vi är oftast inte mera än två vuxna. Dessutom verkar det här på forumet som att vi vill ha det mesta gratis ( ta det inte bokstavligt, men känslan uppstår ofta).
Ett exempel är väl campingar, där vill inte många husbilsägare stå. Men sen kommer önskemålen om el, service mm. mm. som man vill ha på ställplatsen (vi har ju allt med oss!).
Jag tycker att ställplatser ska vara utrustade enkelt, tömning fyllning, då kan vi räkna med att fler byggs/startas. Vill man ha el, service med mera så finns campingar.
I Sverige gäller allemansrätten, den finns inte i ex. Tyskland.
Jag tror att många fricampar här, men när man behöver vatten och tömma då står vi en natt på ställplats, sen fricampar vi igen. Det är stor skillnad på att driva en ställplats som bär sig här och där man inte har allemansrätten.
Det är vad jag tror i stort om problemet med att det saknas ställplatser på många platser i Sverige.
Jag tycker vi skall begränsa oss i våra mål om ställplatser till att få fram enkla sådana som inte blir dyra att anlägga eller sköta. Behöver man service, el mm. så finns det på ett fåtal ställplatser och alla campingar.
Jag stortrivs med att vara husbilsåkare / Leif