• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför är det så j-a svårt?

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Antalet inlägg om stängda ställplatser ökar. Allrahelst på västkusten. På östkusten verkar det lite lungnare. Men vad är det i grunden som är fel. Som får kommuner att trassla till det för oss. Har vi blivit för många? Jag hyllar kampen som HBK för om ställplatser. Men det ser ut som vi slåss mot väderkvarnar. Kanske är det campingkorruption. Eller något annat. Vad vet jag. Med den ökande husbilsturismen borde det bara bli lättare. Men det verkar som tvärtom. Det är ju inget problem i tyskland. Vad utgör skillnaden? Egentligen!!!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Varför är det så j-a svårt?

Jag tror att det är så att det här med husbilar & hur dessa till största delen nyttjas är en relativt ny företeelse här hemma. När svenskar campar så tillbringar nästan alla den tiden på campingplatser & så ser samhället också på oss husbilsägare. Vi ses som ägare av "campingbilar" & hör därför också hemma på campingplatser. Varför skall vi "krångla" med något som heter ställplatser när det redan finns campingar som är "ämnade för oss". Sedan får man inte glömma att de nätter vi tillbringar i våra bilar skulle kunna tillfalla campingägarna som idag "går miste" om enorma belopp. Därav campingägarnas agerande. Men utvecklingen kommer med tiden även ikapp Svenskt näringsliv som kommer att se fördelarna med oss husbilsägare.
Det är bara att vänta & se tiden an. Sverige kommer med tiden att acceptera & närma sig kontinentens sätt att se på husbilar & hur dom nyttjas.

Bennie

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Den svenska avundsjukan finns inte i Tyskland.?.?

Nej, där är det den Tyska avundssjukan! Det är inte så annorlunda än hos oss, men man har tränat i ungefär 40 år med husbilar i Tyskland, men tro inte att husbilar är populära överallt för det. Det finns folk som uppträder dumt med husbil där också, och retar upp omgivningen. Hos oss har ju explosionen kommit på de 3-4 senaste åren. :)

H

Husbilgolf

Guest

Campingplats-ägare jobbar mot oss, i Sverige som i Norge som i Danmark. Husbil kallas Bobil i Norge, men officiellt är ordet Campingbil. Politiker jag känner, berättar om CP ägare som försöker pressa kommunerna att förbjuda "vildcamping" som det kallas. Samma sak har man sett här på forumet i Sverige.
Så finns ett antal HB ägare som beter sig tråkigt; stökig, släpper vatten, parkerar utan hänsyn etc, och det hjälper ju inte precis!
Tyskland och Frankrike har hatt denna turismen länge, där har man hittat ett sätt som fungerar (Stellplätze och Aires). Det vi kan göra som enskilda och i klubben, är att prata med politker, bjuda in i bilen och visa hur det fungerar i praktiken. Skriva i tidningar och andra media. Ting Tar Tid, men det går om man håller i!

F

F.d. 50064

Guest

Hej
Tror inte att det är större avund här hemma än någon annan stans i europa.
För oss behövs det skapa förståelse i kommuner , många har ingen aning om hur en hb.
fungerar och vilka behov vi igentelligen har. Sedan gäller det att lyssna vad motparten
verkligen säger . Om vi hade haft några i kommungruppen som bor i västkusts
kommuner skulle man bemöta saker på ett bättre sätt. Bara man frågar, varför man stänger
p-platserna kanske man kunde med olika ideer och förslag hjälpa kommunerna på traven.
Har faktiskt förståelse ibland när man ser en del hb-läger, brukar åka vidare även om det finns plats.

Sedan att det finns en näring som igentelligen inte alls är intresserade att kommuner
öppnar upp p-platser och Ställplatser till hb'ar det vet vi . Men det går även där att förklara
att dom bara drar för delar av husbilsturister.
Hade jag varit camping ägare hade jag nog satt mig ner å funderat lite öppnat en hb-plats
med direkt anslutning på både avlopp, vatten och el på varje plats. Både för enkel övernattning
(en natt) eller långliggare.Eller man kan hyra en plats med förråd (friggebod)
så kan man ha addressen dit. O.s.v o.s.v
Det finns ju så olika behov från gäst till till gäst som besöker en region eller stad.
Tror att vi får hjälpas åt för att Sverige skall bli ett vändligt hb-land.
Vissa regioner har insett att det finns pengar att tjäna på hb-turismen och vissa behöver
längre tid att inse detta.

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023

När ordet hänsyn saknas blir det svårt för oss. Det är de som har en ensidig tolkning av rättigheterna och saknar våra skyldigheter som gör livet svårt för husbilsägare.

Jag instämmer!
Det är så synd att en del av oss inte respekterar de enklaste och tydligaste
anvisningar som ges.
Jag blev både ledsen och arg när jag i fjol besökte Läckö slott.
När man kommer fram till parkeringarna så visas det klart och tydligt, med bade text och skylt, att det är parkeringsplats för husbilar till vänster.
På parkeringen till höger är det parkering för personbilar. På denna stog det sex husbilar parkerade. Fyra av dom hade husbilsklubbens logga.
Det är inte undra på att det blir negativa inställningar till oss husbilsåkare.

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Jag instämmer!
anvisningar som ges.
När man kommer fram till parkeringarna så visas det klart och tydligt, med bade text och skylt, att det är parkeringsplats för husbilar till vänster.
På parkeringen till höger är det parkering för personbilar. På denna stog det sex husbilar parkerade. Fyra av dom hade husbilsklubbens logga.

Ja, det gör ju inte saken enklare. Jag tycker att vi som klubb borde föregå med gott exempel. Så kanske vi kan bli lite mer accepterade.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag instämmer!
anvisningar som ges.

Jag har ju inte varit där. Men tänk om det var fullt på husbilsdelen då de kom och därefter frågade och fick lov att stå på bildelen? Bara en tanke.

F

F.d. 53012

Guest

Avundssjuka läs svensk sjuka.

F

F.d. 53358

Guest

Man vill inte ha in vare sig personbilar eller husbilar i städernas och samhällenas centrum, man är inte välkommen där. Man ser det på de små rondellerna, massor av gupp, små och för få parkeringsplatser.
I nästa andetag undrar man varför centrumhandeln går så dåligt, med konkurser i en aldrig sinande ström. Man behöver inte vara professor för att förstå att folk kommer i bilar.
Det går inte att cykla till affären eller på semester för en 66 års gubbe med en handikappad fru. Vi åker till köpcentra, parkerar husbilen längst bort, plockar ut permobilen. Frugan åker på denna och jag går. Detta kan aldrig fungera i ett trångt centrum.
Men vi har roligt ändå
Uno

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Mariestads ställplats har ju varit en bra plats att vara på enligt många i klubben. Jag trodde när jag såg att platsen skulle flyttas längre ut i hamnen, att det skulle bli sämre. Var idag och tittade på platsen och såg en välordnad asfalterad plats med el o vatten framdraget till platserna. Det var ca 30 platser enligt min uppskattning bara för husbilar och det fanns en biljettautomat för att betala. Bilar med husvagn fick stå på en plats utanför det inhägnade området. Mariestad verkar kunna hävda sig för att*kandidera som*Sveriges husbilsvänliga kommun.
Bengt

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Min bestämda åsikt är att man ska ha respekt för "dit man kommer" och följa regler där man är, annars kan man lika gärna stanna hemma och "samla frimärken"... Om man nu inte gillar lokala bestämmelser dit man kommer, då får man antingen respektera dessa eller hitta en annan lösning. Man kan i alla fall inte ändra på andra, bara på sig själv, eller...?

Vi ska ut på vårt livs "sista" äventyr nästa år och tycker att det är viktigt att starta med "rätt" attityd från början. Ty, ibland (när man läser här på HBK-sidor), det känns som att det är "billigare" att flyga och bo på hotell/hyra hus och stugor mm. i hela Europa, än att besvära sig med P-platser, campingar, ställplatser, val av utrustning/teknik och annat förknippat med husbilsliv & dess kostnader...

Det ÄR alltid "j-a svårt" att fatta ett beslut när det gäller så pass stora och kostsamma saker. Man kan undra om man blir ytterligare en, kanske "en för mycket" entusiast som inte får plats i sammanhanget...

Nu vill vi (Marianne och jag) höra några positiva kommentarer från Er (våra nya HBK vänner), så vi kan känna lite positiva vibbar inför vår nya husbilsbeställning. Hjälp oss att fatta rätt beslut!

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Jag tror inte alls att det är avundsjuka.

Mina intryck efter 4 år i husbil med många stopp på alla möjliga platser, och 10 år i husvagn (som användes likadant som min husbil).
Vill inte hoppa på någon som har andra åsikter utan bara diskutera i ämnet genom att ge mina synpunkter.

Folk har hus för miljoner, villor och sommarstugor. Båtar för mycket större belopp än husbilar. Personbilar som bara är utrustade/kontruerade för att imponera med. Utlandsresor sker hela tiden runt hela jordklotet av många.

Nej att folk har en dålig inställning till husbilar tror jag beror på att vi tar plats, och syns påtagligt när vi parkerar eller färdas i trafiken, och det är på platser där inget av de andra ovanstående företelserna syns och retar folk.
Sen sköter inte alla husbilsägare sig inför andra personer, det vet vi, och det retar också många som dessutom är okunniga och missförstår det som är rätt.

Jag tror inte heller på att vi anses köpstarka, vi har allt med oss, och vi är oftast inte mera än två vuxna. Dessutom verkar det här på forumet som att vi vill ha det mesta gratis ( ta det inte bokstavligt, men känslan uppstår ofta).
Ett exempel är väl campingar, där vill inte många husbilsägare stå. Men sen kommer önskemålen om el, service mm. mm. som man vill ha på ställplatsen (vi har ju allt med oss!).
Jag tycker att ställplatser ska vara utrustade enkelt, tömning fyllning, då kan vi räkna med att fler byggs/startas. Vill man ha el, service med mera så finns campingar.

I Sverige gäller allemansrätten, den finns inte i ex. Tyskland.
Jag tror att många fricampar här, men när man behöver vatten och tömma då står vi en natt på ställplats, sen fricampar vi igen. Det är stor skillnad på att driva en ställplats som bär sig här och där man inte har allemansrätten.

Det är vad jag tror i stort om problemet med att det saknas ställplatser på många platser i Sverige.

Jag tycker vi skall begränsa oss i våra mål om ställplatser till att få fram enkla sådana som inte blir dyra att anlägga eller sköta. Behöver man service, el mm. så finns det på ett fåtal ställplatser och alla campingar.

Jag stortrivs med att vara husbilsåkare / Leif

Senast ändrad:

WalsanJ

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024

Mariestads ställplats har ju varit en bra plats att vara på enligt många i klubben. Jag trodde när jag såg att platsen skulle flyttas längre ut i hamnen, att det skulle bli sämre. Var idag och tittade på platsen och såg en välordnad asfalterad plats med el o vatten framdraget till platserna. Det var ca 30 platser enligt min uppskattning bara för husbilar och det fanns en biljettautomat för att betala. Bilar med husvagn fick stå på en plats utanför det inhägnade området. Mariestad verkar kunna hävda sig för att*kandidera som*Sveriges husbilsvänliga kommun.
Bengt

Finns det husbilsvänliga kommuner i vårt inskänkta land Sverige?
Verkar bara kunna ta bra betalt när de öppnar en plats för husbilar
att parkera på!:confused:

Toppen