• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vardagsbil med övernattningsmöjlighet

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025
Vi har besökt forumet en tid och har förstått att här finns en hel del kunskap, kanske även för oss?

Jag och frun har resonerat oss fram till, att vi som enda bil, skulle vilja ha en bil med övernattningsmöjlighet. Vi har idag en nyare personbil samt en veteran "husbil". En folkabuss som min svärfar köpte 1974 och inredde till husbil. Med den gamla pärlan har vi sett stor delar av Europa. Pärlan behöver nu mer omvårdnad än vad vi klarar av. Det känns tungt att göra sig av med den och därigenom bli av med utflyktsbilen.

Planen är att sälja båda bilarna och hitta en ersättare som klarar av båda funktionerna. Att fungera som vardagsbil året om, samt fungera vid sporadiska övernattningar och vid äventyrsresor. Vi har förstås tittat på nya VW California som kostar mellan 40000-600000 av nyare årsmodell.

Önskemål
- Ska vara smidig och lätt manövrerad (hustrun gillar att köra folkabussen)
- Ska ha bra vägegenskaper även vintertid. (har stuga i fjällen).
- Ståhöjd invändigt och husbilsinredd. Duga för 5-6 övernattningar i följd
- AC, stolsvärme fram, antilsladd, antispinn
- Budget upp till 400000

Är det någon av er, kära forummedlemmar, som har gjort en liknande resa och som har förslag på alternativ, eller som har andra erfarenheter att dela med er?

C

cheetah1

Guest
Sv: Vardagsbil med övernattningsmöjlighet

Kika även på Westfalia, som har många kluriga lösningar. För 400k får man ju nästan en ny.

Westfalia News | Westfalia Mobil GmbH

Personligen gillar jag Club Joker som går att få med 177 hästar, 7-stegad DSG-låda och fyrhjulsdrift. Tror tillochmed man kan få diffspärrar som tillval om man vill. (Fast med dom finesserna kostar den ju en bra bit över 400k förstås... :rolleyes: )

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Tack PatricS och cheetah för input!

Har noterat att det byggs en del smidiga husbilar på Fiatchassi. Pössl, Adria, Knaus, La Strada mm. Hur vägegenskaperna är på dessa i åretruntkörning jämfört med Volkswagen får jag forska i. Jag bor granne med en husbilsförsäljare men han har inget ex av ovanstående modeller för provkörning.

Westfalia är ju ett traditionsrikt företag som andas kvalité.

Har noterat att prisnivån på begagnat ligger en bit under i Tyskland men man får väl se upp med stolsvärme bl.a.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Vägegenskaperna är bra kör hellre med vår Twin än personbilen om jag skall lite längre bort. Kanske det berättar nöjdheten har kört med vår 09 idag ca 95000 km. Den har även ABS, ASR, o ESP o jag kan hålla samma hastigheter som övrig trafik på vägarna sommar o vinter. Hustrun far nog hellre med husbilen trots att vi har en bekväm o bra personbil.

/Leif

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Det låter bra Leifw, att din fru gärna rattar Adrian. Min hustru härstammar från Finland (Wasatrakten), så er åsikt väger tungt!

En fråga till dig och till alla andra plåtisägare. Hur är kvalitén på Fiat gentemot Mercedes, Ford och VW. Personbilarna har ju inget vidare rykte. När det gäller boendedelen har jag sett att flera lovprisar La Strada.

En bil byggd på Fiat Ducato blir förstås längre och bredare än folkabussen men den kanske ändå är tillräckligt smidig i stadstrafiken och ut i vildmarken.
Vi får ut och provköra.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Har själv haft 2 plåtisar - funkat bra!
En SMC från Göteborg å en ScandiMobil från Falköping.
Min 1a var en Peugeot Boxer likadan som Fiat å Citroen - välbeprövat koncept som paket-/bud-bil.
2a var en Iveco Daily bakhjuldriven med dubbelhjul bak - en underbar bil att hantera å köra.
Ivecon var/är av en helt annan å "starkare" uppbyggnad än de vanliga lätta budbilarna. Bla så var det kortare/ mindre svängradie än personbilen.
Lycka till! :)

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Ännu har vi inte haft nå fel på bilen, förbrukningen i snitt 8.6 l 100 km på Frankrike resan i Juni. Senaste veckas Estlands resa 8.4 l körde långsammare på mindre vägar men sen hem Helsingfors - Jakobstad ca 500 km 9.4 l 100 km med hastigheter 100+.

/Leif

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

Det låter bra Leifw, att din fru gärna rattar Adrian. Min hustru härstammar från Finland (Wasatrakten), så er åsikt väger tungt!

En fråga till dig och till alla andra plåtisägare. Hur är kvalitén på Fiat gentemot Mercedes, Ford och VW. Personbilarna har ju inget vidare rykte. När det gäller boendedelen har jag sett att flera lovprisar La Strada.

:) Hei.

Jeg har hvert eier av tre bobiler på Fiat chassi, men har nå i 2,5 år kjørt Plåtis,
La Strada Regent på Mercedes Sprinter chassi med bakhjulsdrift og automatgear.

Vi har passert 38000 km uten noen problemer med Mercedes eller med
La Strada`s arbeide med innredning/utstyr.

Det vi liker best med bakhjulsdrift er den gode fremkommeligheten på vinterveier,
samt at den er bedre til å ta seg frem i bratt fjellterreng på smale veier i Portugal/Spania.

Lykke til med valget hilsen Atle/Regent

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Jag har köpt en ny VW California, årsmodell 2012. Har tidigare haft en VW Transporter (ombyggd och inredd), VW California, Hobby husbil och en Swift Mondial. Mondialen var väldigt bra men jag "längtade" tillbaka till VW och är enormt nöjd. Supermodern bil som jag använder som "vardagsbil" och husbil. Har precis varit i Dalarna och innan dess en tur till Skåne och ska på lördag åka till husbilsmässan i Düsseldorf och sedan mot Moseldalen. Jag har också tidigare åkt många, många mil i Europa och vet att jag kan känna mej väldigt trygg och säker i Californian, kan ta mej fram överallt och parkerar på vanliga parkeringsrutor. Ett ytterligare plus är att jag får in bilen i garaget i mitt flerfamiljshus. Funkar också bra här hemma för att t ex åka till ICA Maxi eller IKEA och handla.
Kolla blocket, under våren och sommaren har det varit en hel del annonser på VW California.
Lycka till...
Elisabeth

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Tack till er alla, för era kloka synpunkter!
Från att ha varit helt inne på att köpa en nyare VW California jobbar vi nu med två alternativ.

1. Är fortfarande att hitta en VW California av nyare årsmodell. Detta är fortfarande hustruns prio. Californian ligger dock högt i pris. Där finns också alternativet med Westfalia. Vi har också hittat en variant i Tyskland som byggs av Dipa. Är det någon som har kunskap om deras kvalité. Finns det fler eftermarknadskonstuktörer, som vi har missat?

2. Själv börjar jag lite luta åt en "Plåtis, byggd på Fiat eller MB sprinter. Inbillar mig att en sådan skulle kunna funka som vardagsbil. Jag försöker hitta en handlare i närheten, Gävleborg/Dalarna, där man skulle kunna få provköra, alternativt hyra en bil. Vi bor i Bollnäs. Detta för att övertyga hustrun om att biltypen är tillräckligt smidig. Det är ju hon som har sista ordet, som vanligt:)

Toppen