Klipp från Hallands Nyheter 2009-08-04
Lika enkelt som i Bua hamn
VARBERG. – Så här kan vi inte ha det, det bör gå att lösa på ett bättre sätt! Det säger Leif Samuelsson, husbilsansvarig i Caravan Club/Halland och har bjudit in kommunledningen till ett möte om ”husbilsproblematiken” i Varberg.
Relaterat
Artikelbilder
Bjuder in. Husbilsfantasten Leif Samuelsson har tagit initiativet till ett möte med kommunen angående husbilsparkering.
Fotograf: Carin Rudehill
Vart ska de allt fler husbilarna ta vägen när de besöker Varberg? Frågan hettade till ordentligt när kommunen ville anlägga en avgiftsbelagd husbilsparkering vid Getteröns femte vik. Länsstyrelsen sa nej och betraktade det som en camping som inskränkte på strandskyddet.
Den temporära lösningen för året blev ett antal platser där det var tillåtet att stå över natten utan att betala någon avgift. Och på HN:s insändarsidor gick debatten glödhet där många menade att husbilsåkarna ”får väl ta in på en camping och göra rätt för sig”.
– Jag har varit ute på Getterön några gånger i sommar och tittat, säger gatunämndens ordförande Per Fåhraeus. Som jag uppfattar det har det fungerat bra sedan vi gjorde i ordning platserna för husbilarna
Husbilsåkarna, ofta lite äldre, har en annan ambition med sin husbilsåkande än att bosätta sig på en camping. De vill övernatta på platser med större frihet och stillhet.
– Det är ju därför de flesta skaffat husbil, säger Leif Samuelsson, själv husbilsåkare sedan 2006 och med lika lång erfarenhet som husvagnscampare. Och husbilsåkarna är beredda att betala en avgift för enklare service.
De flesta turiststäder brottas med liknande problem som de i Varberg. Med tanke på att det finns 50 000 registrerade husbilar i Sverige samtidigt som antalet är i starkt ökande är det ett växande problem som måste lösas på något sätt.
– Det är positivt med det mötet som är planerat med husbilsfolket, säger Per Fåhraeus. Det är bra att vi kommer i gång med förberedelserna inför nästa år.
Per Fåhraeus utesluter inte möjligheten till fler husbilsplatser nästa år med en längre avgift än vad en ordinarie campingplats kostar.
– De har ju sagt sig vara beredda att betala och fortsätter Varberg växa som turiststad så lär det behövas fler platser. Det behöver ju inte vara i kommunal regi utan kanske vid redan etablerade campingplatser.
I Bu a hamn upplåts plats för husbilar. De betalar 130 kronor dygnet och har tillgång till färskvatten, toalett och dusch samt möjlighet att göra sig av med sopor. Vid HN:s besök i Bua hamn är där två husbilar från trakten av Insbruck i Österrike som tagit plats. Vänfamiljerna Angelica och Rainer Zoglauer och Maria och Erhard stortrivs i Bua och gillar de lite enklare förhållandena.
– Precis som vi vill ha det även om vi också skulle önska att vi hade haft möjlighet att tömma latrin och gråvatten, säger Rainer Zoglauer.
I Apelviken fungerar det på ett liknande sätt. Där kostar en övernattning 100 kronor och administrationen sköts av värden för Apelvikens Stugby.
– Så borde det också kunna fungera på Getteröns femte vik och personalen på DHR-gården kunde sköta det praktiska, säger Leif Samuelsson.
Återstå att se om mötet är nyckeln till en problemfri husbilssommar i Varberg nästa år?
Lika enkelt som i Bua hamn
VARBERG. – Så här kan vi inte ha det, det bör gå att lösa på ett bättre sätt! Det säger Leif Samuelsson, husbilsansvarig i Caravan Club/Halland och har bjudit in kommunledningen till ett möte om ”husbilsproblematiken” i Varberg.
Relaterat
Artikelbilder
Bjuder in. Husbilsfantasten Leif Samuelsson har tagit initiativet till ett möte med kommunen angående husbilsparkering.
Fotograf: Carin Rudehill
Vart ska de allt fler husbilarna ta vägen när de besöker Varberg? Frågan hettade till ordentligt när kommunen ville anlägga en avgiftsbelagd husbilsparkering vid Getteröns femte vik. Länsstyrelsen sa nej och betraktade det som en camping som inskränkte på strandskyddet.
Den temporära lösningen för året blev ett antal platser där det var tillåtet att stå över natten utan att betala någon avgift. Och på HN:s insändarsidor gick debatten glödhet där många menade att husbilsåkarna ”får väl ta in på en camping och göra rätt för sig”.
– Jag har varit ute på Getterön några gånger i sommar och tittat, säger gatunämndens ordförande Per Fåhraeus. Som jag uppfattar det har det fungerat bra sedan vi gjorde i ordning platserna för husbilarna
Husbilsåkarna, ofta lite äldre, har en annan ambition med sin husbilsåkande än att bosätta sig på en camping. De vill övernatta på platser med större frihet och stillhet.
– Det är ju därför de flesta skaffat husbil, säger Leif Samuelsson, själv husbilsåkare sedan 2006 och med lika lång erfarenhet som husvagnscampare. Och husbilsåkarna är beredda att betala en avgift för enklare service.
De flesta turiststäder brottas med liknande problem som de i Varberg. Med tanke på att det finns 50 000 registrerade husbilar i Sverige samtidigt som antalet är i starkt ökande är det ett växande problem som måste lösas på något sätt.
– Det är positivt med det mötet som är planerat med husbilsfolket, säger Per Fåhraeus. Det är bra att vi kommer i gång med förberedelserna inför nästa år.
Per Fåhraeus utesluter inte möjligheten till fler husbilsplatser nästa år med en längre avgift än vad en ordinarie campingplats kostar.
– De har ju sagt sig vara beredda att betala och fortsätter Varberg växa som turiststad så lär det behövas fler platser. Det behöver ju inte vara i kommunal regi utan kanske vid redan etablerade campingplatser.
I Bu a hamn upplåts plats för husbilar. De betalar 130 kronor dygnet och har tillgång till färskvatten, toalett och dusch samt möjlighet att göra sig av med sopor. Vid HN:s besök i Bua hamn är där två husbilar från trakten av Insbruck i Österrike som tagit plats. Vänfamiljerna Angelica och Rainer Zoglauer och Maria och Erhard stortrivs i Bua och gillar de lite enklare förhållandena.
– Precis som vi vill ha det även om vi också skulle önska att vi hade haft möjlighet att tömma latrin och gråvatten, säger Rainer Zoglauer.
I Apelviken fungerar det på ett liknande sätt. Där kostar en övernattning 100 kronor och administrationen sköts av värden för Apelvikens Stugby.
– Så borde det också kunna fungera på Getteröns femte vik och personalen på DHR-gården kunde sköta det praktiska, säger Leif Samuelsson.
Återstå att se om mötet är nyckeln till en problemfri husbilssommar i Varberg nästa år?