• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var tillverkas Miller?

Per AE

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11880
Medlemskap
2025
Någon som vet var Miller tillverkas?
Vi är, enligt statistiken, en av de två som köpt en ny Miller i år. Och vi vet att det är en lågbudgetvariant av Elnagh. Men vi är mycket nöjda med bilen efter en 1000-milsresa genom västeuropa i höst.
Nu planerar vi för en ny resa till Italien nästa år och skulle gärna ta en sväng förbi fabriken, gärna också någon återförsäljare av reservdelar. Men det är inte lätt att få några kontaktuppgifter.
Vi vet att Miller byggs av italienska Sea-koncernen, och man hänvisar till Home Page. Där dirigeras man direkt om till en sajt för Elnagh, McLouis och Mobilvetta.
Enligt en annan sajt bygger Sea dessutom lågprismärken som Joint, Dream, Sharky, Autosleeper, Marquis och Orian.
Alltså – någon som vet var man bygger Miller-bilarna?

F

F.d. 53133

Guest
Sv: Var tillverkas Miller?

Skulle tro att det är Italien.... SEA-gruppen som tillverkar Elnagh, Mobilvetta, McLouis, Miller, Joint, Dream, Sharky, Autosleepers, Marquis och Orian.

J

Jarn

Guest

Håller med dig Per att det är svårt att hitta information.

Enligt ett tyskt husbilsforum låg fabriken tidigare här: Miller Fabrik in Barberino Val d' Elsa

Samma källa skriver att det nu bara tillverkas delar där.

F

F.d. 50003

Guest

Är du säker på att den tillverkas fortfarande annars så vet väl importören det

Per AE

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11880
Medlemskap
2025

Tack för tipsen.
Barberino tycks ligga i Chianti-området, som vi tänkte besöka i höst.
Dels skulle vi gärna titta till fabriken, men också kolla reservdelar. Törnade emot en lastbil på en parkering i sydvästra Frankrike och skadade en kantlist bak, men det tycks vara lååång leveranstid på delar. Kanske förena nytta med nöje?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Knarrevik! Om du smyger efter buskarna till vänster och tittar in på parkplatsen så hittar du en skylt som det står Miller på. Jag lyckades med det konststycket men jag kan inte få in bilden här, tyvärr! Där blev det stopp!

Jappe

F

F.d. 5110

Guest

Knarrevik!

Jag ser få husbilar på din bild från fabriken....

MillerPlant.jpg

//L

Jappe var snabb!!
//L

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej, Streetview tar bilder i ögonhöjd!
Å andra sidan kan man se i 360 grader och utforska omgivningen.

F

F.d. 5110

Guest

Nä, det verkar som att tillverkningen upphört i Streetview...

Detta är gården som på min förra bild var "full" av husbilar...

Miller2.jpg

Nu är den lika tom som på din bild Knarrevik....

//L

Per AE

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11880
Medlemskap
2025

Tack för tipsen. Det är härligt att se vilken kraft det finns i forum som Husbilsklubben.
Husvagn-Svensson i Lidköping gav ett snabbt svar på mailen: Miller har tagits över av ett tyskt företag, Uwe Gante Wohnmobil i Niederelsungen utanför Kassel.
Tydligen är det italienska SEA som fortfarande tillverkar bilarna, men de går direkt till den tyska återförsäljaren.
I år säljer man fem modeller: Toronto, Alaska, Nevada, Michigan och Winnipeg, alla med lite annorlunda design. Vår minsting Ontario, knappt 6 meter, är alltså historia.
Jag har skrivit till företaget om var Miller tillverkas och var man kan köpa reservdelar, men ännu inte fått något svar.

Toppen