• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Var tankar man "blankdiesel"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Inför vinteruppställningen vill jag helst tanka upp med "blankdiesel" (d.v.s. diesel utan RME). Jag tror den heter MK1 B0.
(Den vanliga dieseln på mackarna heter ju MK1 B7, och den innehåller 7 % RME har jag läst mig till)

Men var gör man det? Den dieseln säljs tydligen inte på stationsnätet (enl. Preem). De säljer endast på tankvagn, men inte till "vägnätsmarknaden"

Kan det vara så att det säljs på sjömackarna?

Någon som vet om det finns att få tag på i Göteborgsområdet?
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Inför vinteruppställningen vill jag helst tanka upp med "blankdiesel" (d.v.s. diesel utan RME). Jag tror den heter MK1 B0.
(Den vanliga dieseln på mackarna heter ju MK1 B7, och den innehåller 7 % RME har jag läst mig till)

Men var gör man det? Den dieseln säljs tydligen inte på stationsnätet (enl. Preem). De säljer endast på tankvagn, men inte till "vägnätsmarknaden"

Kan det vara så att det säljs på sjömackarna?

Någon som vet om det finns att få tag på i Göteborgsområdet?
Nästan alla stationer som vänder sig till båtfolk har disel utan RME av precis samma anledning som du vill ha det. Inget kul med RME när man pallar upp båten för vintern. Så prova med första bästa båtmack.

MVH
Hans
Troligen på Hinsholmen ring o kolla med Wahlbergs Marina eller på Björkö
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Öh???
Trodde dom slutat med RME?
Många kör i alla fall med HVO som inblandning numera. Brukar mest tanka på Tanka och dom kör HVO, men jag tror dom allra flesta tappar har bytt till HVO. Kolla bara när du tankar att det är HVO och inte RME.
Är det HVO så skall det inte vara något problem med algtillväxt, vilket det däremot var med RME.
Det enda man skall vara försiktig med är att tanka 100% HVO i en gammal dieselmotor. Det har inte med alger att göra, men 100% HVO har en tendens att lösa gamla avlagringar i tank och ledningar på fordon som gått med gammal skitig fosildiesel. Men med 7-20% inblandning så skall inte heller detta vara något problem. I alla fall går in gamla traktor från 1980 bra på den soppan och den körs i princip inget alls okt-april.
 
F

F.d. 22252

Guest
Preem vill ju helst sälja avfallsprodukter från pappersbruken så de vill eller kan inte sälja riktig diesel.
Vet inte om blankdiesel gör så mycket skillnad på en modern diesel med onödigt många hästkrafter men på en gammal konstruktion gör den mycket nytta trots att den blivit straffbeskattad. Har mycket längre hållbarhet eftersom det är liten risk att det kommer bakterier i tanken. Sen bör man ju se till att det är vinterdiesel man får om man bor i ett kallt område sommardiesel kan ställa till det ordentligt om det blir riktigt kallt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Skitig fossildiesel ? ............... Dieseln var riktigt bra förr med stort energiinnehåll , på senare år har det blandats i så mycket kemikalier så man snart inte vet vad man kör på, ta tex RME där det tillsätts något för att inte få dyra problem , terpentin , HVO som också är en skum produkt gick åt en massa palmolja förr nu är det utbytt till gud vet vad. Det som renas i ena ändan skitar ner någon annanstans, förövrigt så är det inte säkert att det är så nyttigt med AD-Blue i det långa loppet mycket varningar om övergödningen redan, så till sist inte säkert att det som kommer ur avgasröret idag med alla blandningar av kemikalier är ett dugg bättre än den "skitiga dieseln" som vi körde på förr, får säkert på tafsen för det här av en del , men det köper jag, glöm inte DDT , Hormoslyr + en hel del annat som var räddningen för hela världen en gång i tiden.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Skitig fossildiesel ? ............... Dieseln var riktigt bra förr med stort energiinnehåll , på senare år har det blandats i så mycket kemikalier så man snart inte vet vad man kör på, ta tex RME där det tillsätts något för att inte få dyra problem , terpentin , HVO som också är en skum produkt gick åt en massa palmolja förr nu är det utbytt till gud vet vad. Det som renas i ena ändan skitar ner någon annanstans, förövrigt så är det inte säkert att det är så nyttigt med AD-Blue i det långa loppet mycket varningar om övergödningen redan, så till sist inte säkert att det som kommer ur avgasröret idag med alla blandningar av kemikalier är ett dugg bättre än den "skitiga dieseln" som vi körde på förr, får säkert på tafsen för det här av en del , men det köper jag, glöm inte DDT , Hormoslyr + en hel del annat som var räddningen för hela världen en gång i tiden.

Jag tänker inte ge dig på tafsen men håller inte helt med dig om det som du beskriver. Jag har varit med och tillverkat mycket RME med början under 90-talet och det fanns inget behov av någon tillsats av terpentin eller andra tillsatser men däremot krävdes i vissa fall att man ersatte vissa ledningar och packningar. Under vissa förutsättningar kunde också paraffin tillsättas i liten mängd. När det gäller HVO-framställning så har inte palmolja använts utan biprodukter från palmoljetillverkning. Det ansågs från början vara ett bra sätt att kunna utnyttja restprodukterna men det ansågs inte vara OK från vissa miljöorganisationer så det har trappats ner. När det gäller DDT och andra kemiska bekämpningsprodukter så fanns ju tidigare inte de noggranna tester som man idag har tack vare EUs kemikalielagstiftning. I dag har jag varit ute i skogen och besprutat tallplantor med ett naturligt medel som Inte är märkningspliktigt och består av vatten, krita och fårtalg ( tom ofarligare än Yes diskmedel som har varningsmärkning). Utvecklingen går framåt och alternativa bränslen är en del av den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen