• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var rädd om varandra

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Var rädd om varandra

Nu fungerar länkarna i inlägget ovan! Båda ligger i zip-filen.

F

F.d. 53498

Guest

a

Senast redigerad av en moderator:

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

detta är skit och bara vanligt svammel.

Anders och Carita!
Jag hoppas inte att ni personligen blir eller har blivit drabbade av någon av dessa sjukdommar!
Jag har en fru som fått två hjärnblödningar sedan 2003. Den första då hon satt ensam i bilen och förmodligen ett antal personer bara passerade utan att göra något för att hjälpa. Den andra fick hon när jag var med. Jag insåg, genom att försöka lära mig efter den första, vad som hände och larmade 112.

Jag hade även en kollega som under en innebandymatch efter jobbet drabbades av hjärtinfarkt. Ingen av oss som var med visste vad man skulle göra!! Han avled tyvärr, men samtliga på kontoret gick sedan en HLR-kurs.

Att inte göra något är betydligt sämre än att i alla fall försöka, så varje litet försök att få människor att hjälpa andra är värt en eloge. Även en powerpointpressentation vidarebefordrad via email!

Ursäkta den något hårda tonen, men jag kunde inte låta bli!

/Thomas

Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Var vänlig att kom med någon hjälp som är bättre.
Om man kan rädda ett liv, så tar vi tacksamt emot hur vi ska göra.
Eva

F

F.d. 53498

Guest

Självklart vi hjälpa varandra om allt går på tok. 112 är det bästa hjälpmedlet.

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Att skicka runt detta ter sig inte meningsfullt; tillräckligt med spam ändå på nätet!

De diagnostiska knepen kan nog hjälpa till att avslöja någon enstaka mindre blodpropp eller blödning i storhjärnan, men i de flesta fall är det uppenbart att något är galet och andra typer av blödningar intrakraniellt (akut och kronisk subduralblödning, subarachnoidalblödning, blödning i hjärnstam eller lillhjärna) ger andra symtom och fångas ej med dessa knep. Övergående symtom av cirkulationsstörning i storhjärnan (transitorisk ischemisk attack = TIA) där symtomen gått tillbaka men riskerar att återkomma kan också missas. Betydligt vettigare råd är att ringa sjukvårdsupplysningen vid tveksamhet.

Råden vid misstänkt egen hjärtinfarkt är svåra att ta på allvar. Uppenbarligen tänkt som egenvårdsåtgärder vid hjärtstillestånd och det har jag aldrig hört om ens någon medicinskt skolad som klarat att diagnosticera på sig själv och jag har även mycket svårt att tro att åtgärderna skulle kunna hjälpa. Många hjärtinfarkter har inte så tydliga symtom ("tyst infarkt") och en majoritet av även de som söker sjukvård för bröstsmärta har inte hjärtinfarkt (utan ångestrelaterade symtom eller ev. angina pectoris). Slå 112 på mobiltelefonen för att resonera om saken i stället för att försöka köra bil; det blir om inte annat livsfarligt för medtrafikanterna om du försöker köra hyperventilerande och hostande (och i värsta fall döende) i motorvägsfart.

Mvh
Åke Öhman
leg.läk

Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

Det var detta jag menade. Tack för råden som jag gärna tar till mig.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Känner igen lite av debatten när man föreslog manuell hjärtmassage. Många vände sig klart emot att införa det allmänt, även läkare och Röda Kors personal. Man kunde riskera att knäcka den döendes revben och skada hjärtat.............!

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Redigerat; inaktuellt. Hänvisar till mitt inlägg ovan.
aake

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Förlåt jag missade läsa din signatur! Ber om ursäkt för detta.

Jag har läst om personer som överlevt hjärtstillestånd, tack vare att de själva kunnat hålla blodcirkulationen igång med kraftiga tryck mot mellangärdet. Kanske bara skrönor.

Toppen