• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var montera brandsläckare i en plåtis?

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har köpt Biltemas 2 kg pulversläckaren men hittar ingen bra plats att montera den på. Den bör ju vara lättåtkomlig men ändå inte i vägen. Hur har ni andra plåtisåkare monterat?
brandsl.jpg
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Var montera brandsläckare i en plåtis?

Vi har plockat bort den nedre dörrfickan (den stora) vid höger framdörr och monterat en släckare längst bak i fotsteget. Lätt att nå av passagerare eller genom öppen högerdörr. Känns aldrig som "i vägen" de relativt få gånger vi använder dörren som insteg. Funkar för oss!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Var montera brandsläckare i en plåtis?

På framväggen vid sängen sitter vår släckare. Räknar kallt med att om brand uppstår, så är man i sängen. Är man vaken klarar man sig ut genom dörrarna.
Brandfilt finns ovan spisen och en enkel sprayburk på armlängds avstånd.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Var montera brandsläckare i en plåtis?

Har kollat lite på Kastenwagenforum där frågan varit uppe. En del intressanta förslag presenterades också bla. på toaletten. Flera tycks förvara den i högerdörrens nedre ficka. Här är ytterligare några förslag:
plaseringbrandsl.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Var montera brandsläckare i en plåtis?

Bra tråd eftersom jag själv försöker placera min/mina brandsläckare.
Jag tror att jag ska sätta en liten i direkt anslutning till köket, min lite större på 2 kg har jag inte riktigt kläm på var den ska sitta men det det kanske löser sig tack vare den här tråden. :)

När jag tittar på dina fina bilder Daniel så är det en sak jag funderar över, nämligen bilden där släckaren sitter i gasolutrymmet.
Jag vet inte om jag skulle vilja ha släckaren där. :confused:
Det jag tänker mig är att gasolflaskorna är en av de läskigare sakerna vi har i en bil vid en brand och om jag skulle försöka mig på att släcka en brand i närheten av gasolflaskorna så känns det liksom som att jag vill närma mig branden med släckaren redan i handen och inte behöva tvingas dit för att ens få tag på släckaren.
Bara en tanke.

mvh jocke
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Var montera brandsläckare i en plåtis?

Jag vet inte om jag skulle vilja ha släckaren där. :confused:
Det jag tänker mig är att gasolflaskorna är en av de läskigare sakerna vi har i en bil vid en brand och om jag skulle försöka mig på att släcka en brand i närheten av gasolflaskorna så känns det liksom som att jag vill närma mig branden med släckaren redan i handen och inte behöva tvingas dit för att ens få tag på släckaren.
Bara en tanke.

mvh jocke

Jag håller med om att montera den i gasolutrymmet inte är optimalt just av den anledning som du beskriver. För min del blir det nog att förvara den i högra dörrfickan eller att montera den på passagerarstolens högersida som näst sista bilden visar.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Var montera brandsläckare i en plåtis?

Jag tror att det handlar om hur man vill närma sig problemet (branden). Om man befinner sig utanför bilen, så är närmast innanför dörren (eller i dörren) den bästa. Om man är körande, så bör det bli i bildelen. Om man sover, så är det närmast sängen.
Så frågan är hur man ska göra riskbedömningen?
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Var montera brandsläckare i en plåtis?

Hej.

Vi har för all del inte en "Plåtis" men principen för placering är väl densamma. Det sitter en 2-kilos vid förarplatsens fotsteg och en 2-kilos i fotändan av sängen.

Med vänlig hälsning / Roland
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Var montera brandsläckare i en plåtis?

Kan tänka mig att om man vaknar i husbilen pga. brand så ligger det närmast till hands att ta sig ut ur bilen och därefter möjligen påbörja brandbekämpning. I en plåtis med bakdörrar satsar man nog på att öppna dörrarna inifrån och hoppa ut före man greppar efter brandsläckaren föreställer jag mig. I en husbil utan bakdörrar skulle det nog kännas tryggt med en släckare i närheten av sängen.
 
Toppen