• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var kopplar jag jord från extra laddare

matsw

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
3566
Medlemskap
2025
Har just monterat Biltemas 20 ampere batteriladdare till plus o minus på batteriet (EBL-laddningen har lagt av).
Frågan är: Var kopplar jag sladden från jordskruven på laddaren?
Fråga två: Om jag istället kopplar laddaren till uttaget på EBL-en för extra laddare - var köper jag då stiften som skall in i EBL-en?

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Var kopplar jag jord från extra laddare

Är laddaren i plast behövs ingen jord. I ett lågvoltssystem som husbilar är minus och jord samma sak. Det är när man blandar in 230V som jord behövs.
Var kommer jordkabeln från? Bilen eller från ett 230V-intag? I det förra fallet kan du ignorera kabeln, i det andra fallet skruvar du fast den i bilens plåt någonstans.

matsw

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
3566
Medlemskap
2025

Kopplat till 230 v när jag står vid elstolpe. Det är där 12-voltsanslutningarna till batteriet sitter som det också finns en jordskruv. Skall jag alltså dra en kabel från den till chassiet på bilen?
Har du också koll på var jag hittar kontakter föratt ansluta laddaren till min EBL 99? Det finns anslutning för extra laddare på den.

F

F.d. 13497

Guest

Hej
Min Ebl laddar inte alls.
Hur kopplas en annan annan laddare in brevid orginalet för att den ska ladda från 230 V och under körning 12 V?
Tacksam för svar
Kaj

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej
Min Ebl laddar inte alls.
Hur kopplas en annan annan laddare in brevid orginalet för att den ska ladda från 230 V och under körning 12 V?
Tacksam för svar
Kaj

Har du kollat om säkringen inuti EBL är hel. Vilken EBL har du?
Det kan vara ganska enkelt att laga en EBL. Fixade en för en tid sedan.
Så koppla loss EBL och kontrollera glassäkringen inuti.
Annars kan du koppla in en externladdare på en av plintarna på EBL.

Toppen