• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var kasta askan

F

F.d. 1606

Guest
Hej klubbkompisar.

Här är ett ämne långt från husbilsäka. Intressant för mig ändå att få ett svar. Det finns så oerhört mycket kunskap här i klubben så jag känner mig trygg att få mitt problem löst.

När vi eldar i kamimen här hemma skapas det aska. Var gör man av den? Löjlig fråga kanske, men jag har hört/läst att den är för stark att lägga på grönsakslandet eller blomlandet. På en liten villatomt i ett samhälle har jag problem, var göra av resterna av en skön brasa i kaminen?

Anders

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Var kasta askan

Vi har haft täljstensspis i Skivarp, Stenkumla och Tyringe. Täljstensspisen har en liten askpotta under eldstaden. Om askan är kall tömmer vi den i komposten och blandar med all annan kompost. Om askan är varm väntar vi tills den har svalnat. En plåthink kan vara mellanlagringsplats.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Vedaska lämnas på kommunens återvinningsstation.

Jag lämnade ca 30 kg björkvedsaska när vi flyttade från vårt hus.

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Gokväll

Gör som vi, spara askan i något lämpligt kärl eller flera och strö ut på vägbanan när det blir halt. Grymt grepp blir det. Obs! vi gör inte detta närmare huset än ca 25 meter för att slippa dra in det i huset.

ha de..............:snowman-3-icon:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej
Dom flesta m. egen tomt har väl problem med mossa i gräs eller var som helst, prova att strö lite över det ger ett gott resultat!
mvh.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Gör bara inte som en granne vid sommarstugan gjorde i höstas.Han skrapa ur askan i en PLAST hink å lät den stå på golvet när dom åkte hem för helgen.
Huset börja brinna men som tur var hade grannen märmast inte åk så han larmade räddningstjänsten, som lyckades släcka elden. Stugan blev totalförstörd innomhus.
/Vidhem

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Vi har en plåttunna som vi lägger askan i sen blir det till jordförbättring i trädgårdslandet!!

mvh Birgittha och Mats

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Gokväll

Gör som vi, spara askan i något lämpligt kärl eller flera och strö ut på vägbanan när det blir halt. Grymt grepp blir det. Obs! vi gör inte detta närmare huset än ca 25 meter för att slippa dra in det i huset.

ha de..............:snowman-3-icon:
Hej
Så gjorde en granne till oss, men han hade eldat med rivningsvirke eller tompallar. Punkterade däck som följd.
Mvh. Klas

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

På 40talet använde man björkaska till o tvätta i ,men det kanske inte är aktuellt nu,,ja brukar spara askan i en hög till våren ,då portionerar ja ut den i trädgården, hälsningar Lasse

D

Deleted member 11118

Guest

Gammalt och bra knep Kenth jag använder det alltid. bra tips man fick här i alla svaren.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag eldar med pellets och i braskaminen och jag har en plåttunna som jag lägger det i ....
sen när den är full så åker jag med den till tippen/återvinningen och får lägga det brevid avfallet med tegel .

F

F.d. 1606

Guest

Tack alla.

Jag förstod väl att jag skulle få många kloka svar. Jag tror det blir så att jag lägger lite i komposten, lite sparar jag inför våren, kanske en del kommer ner till återvinningen här i Klintehamn. Jag använder givetvis en plåthink att mellanlagra i. Så för att var ett helt utanför ämne om husbilsåkning är jag tacksam för alla svar.

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021

Har av äldre generationen lärt att ej strö aska där man tänker odla potatis

Jag har provat att strö på gräsmattan
det visade sig att det krävs nogran finfördelning av askan

C

cheetah1

Guest

Här i Nårabs upptagningsområda (Klippan, Perstorp, Örkelljunga med flera) så sorteras det som trädgårdsavfall på soptippen om man väljer att köra bort det. Helt gratis att lämna, med andra ord. För oss som vedeldar på vintern blir det smått ohållbart att spara den till trädgården, då det blir ett par fulla plåthinkar i veckan.

Toppen