• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var köper man GPS?

F

F.d. 55489

Guest
Jag tänkte köpa en ny GPS, anpassad för husbil. Det verkar svårt att hitta någon som kan leverera. Garmin anger 3 - 5 veckor och TomTom säger "Snart tillgänglig". Någon som vet?

S

Sören-6830

Guest
Sv: Var köper man GPS?

Jag tänkte köpa en ny GPS, anpassad för husbil. Det verkar svårt att hitta någon som kan leverera. Garmin anger 3 - 5 veckor och TomTom säger "Snart tillgänglig". Någon som vet?

Varför inte en iPad med ett bra program, bra hållare finns t ex hos Kjell & Co = lägre pris totalt jämfört med navigator?

F

F.d. 55489

Guest

Hej Sören....Jag vill inte använda iPaden till navigeringen. Jag vill ha separat GPS. Annars är iPaden upptagen med navigering hela tiden.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En Garmin GPS kan inte mäta sig med navigeringsappen iGO som kostar några hundringar. Finns bara till iPhone/iPad.

F

F.d. 55489

Guest

Hej Anders från Knarrevik...
Varför är det bättre att navigera med programmet i en iPad? Kan man lägga in mått och vikt där?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Varför är det bättre att navigera med programmet i en iPad? Kan man lägga in mått och vikt där?

Nej, enbart bränsleförbrukning och maxhastighet för att beräkna kostnad och tidsåtgång.
Mått och vikt funkar dåligt i Sverige.

image.jpg

I övrigt är iGO betydligt mer kompetent än en fast GPS och övriga navigeringsappar.
Som med alla navigatorer bör man undvika kortaste vägen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En vanlig GPS är gjord för navigering! En padda med appar är gjord för allt möjligt mellan himmel och jord. Jag är oense med Knarrevik!

En GPS behöver ingen Internetuppkoppling. Kartorna är gratis så länge man lever. Ställplatser kan man hämta här på HBK tack vare carnival och Sjöberg som fortsätter i carnivals spår. Lätt att mata in koordinater och egna pois. Inga problem med någonting egentligen!

Paddor och plattor med alla appar hit och dit kräver mycket tid och pengar!

MED EN RIKTIG GPS BLIR DET MASSOR MED TID ÖVER FÖR SÅDANA TING SOM GÖR ATT MAN GER SIG UT PÅ EN RESA: UPPLEVELSER I DEN VERKLIGA VÄRLDEN!

Jappe

PS! Lägg överskottspengarna på sådant här i stället!

Pam.jpg

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har just varit ute och testat den metoden, Montreal. Fungerar utmärkt ihop med en 12,2-platta som ger bra överblick men som ändå har en bra bit kvar till en riktig papperskarta. På bilden ser man hur många LPG-tappar det finns nere i Europa. McDonalds kom med här också.

Screenshot_2015-06-04-14-41-57.jpg

Jappe

PS. Bilden ovan la jag in från en platta. Den går inte att förstora här. En dator fungerar ju bättre i det avseendet. Kanske dags för en sån där konstig modern historia där man kan ta loss skärmen och använda den som platta. Paddor och plattor är begränsade i många avseenden jämfört med en riktig dator. För att förstå paddor och plattor ska man nog börja i 1-årsåldern som tydligen många gör nu. Tidigare tvingade föräldrarna ungarna att spela tennis eller piano trots protesterna. Idag är det enklare. Ge barnet en platta så sätter hon igång och leker fram kunskaper så det visslar om det! Ur led är tiden!

Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest

I Navigon kan du lägga in mått och vikt mm (svårt att veta hur mycket man undviker tack vare det, eftersom man inte ser det man undviker).

PS Glömde nämna att i vår bil sitter en fabriksmonterad Kenwood. Den tycker jag är den sämsta navigatorn jag haft. iPad fungerar mycket bättre för mig.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En GPS behöver ingen Internetuppkoppling. Kartorna är gratis så länge man lever. Ställplatser kan man hämta här på HBK tack vare carnival och Sjöberg som fortsätter i carnivals spår. Lätt att mata in koordinater och egna pois. Inga problem med någonting egentligen.

Samma sak med en navigeringsapp!
Jag har haft gratis kartuppdateringar i 4-5 år, samma sak med ställplatsappar, det behövs ingen internetuppkoppling.

Dessutom får man en stor skärm (8-10 tum) med en upplösning och skärpa som är ca 10 ggr bättre. Att planera rutter och få fram 4-8 ruttalternativ är en barnlek med tex iGO.

Visserligen behöver man plattan till andra saker men knappast under körning!

Varför krångla till det med undermåliga GPS:er?

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

I Navigon kan du lägga in mått och vikt mm (svårt att veta hur mycket man undviker tack vare det, eftersom man inte ser det man undviker).

PS Glömde nämna att i vår bil sitter en fabriksmonterad Kenwood. Den tycker jag är den sämsta navigatorn jag haft. iPad fungerar mycket bättre för mig.

I Kenwood apparat sitter det en Garmin inbyggd. Och jag håller med om att den är urusel på att navigera, dvs att hitta bästa väg. Försökt lura mig på ordentliga omvägar flera gånger.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

En billig surfplatta för en tusenlapp duger utmärkt, Samsungs billigaste brukar ligga på 1000-1500:-.
Apple är inget alternativ för mig, finns en uppsjö av bra plattor med Android. På android behöver du i regel inte ha någon 3G/4G funktion, GPS finns där ändå.
Copilot & Sygic kör jag, bägge är installerade på telefon och platta (betalar bara för 1) har kunder som föredrar Navigon (före Igo). Bara att välja och vraka.
På en surfplatta är det dessutom väldigt enkelt att uppdatera kartorna, har det kommit en uppdatering är det bara att ta den till närmsta trådlösa nätverk man kan/får ansluta.

Har sålt navigatorer sedan dom kom, på jobbat har vi slutat sälja dom absolut noll efterfrågan. Och personligen så känns det som stenålder när det finns mer praktiska alternativ.

Peter :)

F

F.d. 25045

Guest

Jag har använt alla former av navigationshjälpmedel och jag får nog säga att ipad med IGO är klart överlägsen men det är för mig.
Storleken har betydelse det upptäcker man när man börjar bli lite äldre.

F

F.d. 50340

Guest

Hej!
Laddade ner sygic till ipaden för att få en stor skärm, vilket behövs numera...
Men döm av vår förvåning när vi på premiärturen ligger ca: 2 mil bakom verkliga positionen och efter 5 mil Låser paddan sig med text" otillförlitlig gps signal" tur att resan skedde hemmavid:twitcy:
Antar att jag måste göra en ny nedladdning....eller någon som vet bättre??
Tacksam för tips!

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hej!
Laddade ner sygic till ipaden för att få en stor skärm, vilket behövs numera...
Men döm av vår förvåning när vi på premiärturen ligger ca: 2 mil bakom verkliga positionen och efter 5 mil Låser paddan sig med text" otillförlitlig gps signal" tur att resan skedde hemmavid:twitcy:
Antar att jag måste göra en ny nedladdning....eller någon som vet bättre??
Tacksam för tips!

Har du en Ipad med plats för sim-kort?? Den utan sim-kort har ingen inbyggd gps.

F

F.d. 50340

Guest

Helt rätt, inget simkort eller plats för detsamma....tog för givet att gps fanns, eftersom programmet gick att ladda ned!
Finns det någon annan lösning än att köpa ny padda??

Toppen