• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var köpa en ny EBL

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Var köpa en ny EBL

Om det er til Clou, send en mail til N+B og spørr på pris på ny som passer rett inn - du kan bli overrasket, det er fullt mulig at orginal ikke er ille dyr.

F

F.d. 50252

Guest

Jag fick min reparerad här hemmavid för en femhundring.
Två dagar tog det.

David Larsson
Tronitec Ab
Nordby Molkom
En liten firma långt uti skogen.
Oerhört skicklig.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hur yppar sig felet?
Går glassäkringen direkt?

Jag har lagat EBL på detta var likriktaren trasig. Kortsluten mellan AC och +.

Det var visserligen ett nyare EBL99 eller 101 kommer inte ihåg.
Men som sagt vad händer?

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Problemet med den är att den inte laddar bodelsbatteriet.

Okey alltså samma fel som de jag lagat. Då lyser ingen 230V lampa på panelen?
Om det nu finns...

Tittade på ett schema för EBL551a och det verkar inte vare ett switchat aggregat utan gamla hederlig grejor. Kolla om glassäkringen är hel i den 4A står det i schemat.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hur ser jag enklast om bodelsbatteriet laddas?. Har tyvärr ingen lampa på kontrollpanelen. Har bara en röd lampa där det står 'BatterWasserAlarm' som blinkar hela tiden

Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Mäta spänningen på batteriet med en voltmeter utan laddning, och med laddning inkopplad. Skiljer det (brukar skilja ett par volt) så funkar laddningen.
Har du kollat vattennivån i batteriet?

jalle

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2025

Jag hade en Hymer med likadant fel.Köpte helt i onödan en ny Ebl direkt från Schaudt! Felet var att det i motorrummet var en kabel förbindning som oxiderat.Denna förbindning satt extra inkopplad på en ordinarie ganska klen kabel som kom från generatorn.Delade och lödde samman på nytt.Jag kunde på panelen ovanför dörren se att dett inte laddades under gång...och då efter rep. Gick det lilla instrumentet upp till närmare 14 volt...stor glädje.Ebl blocket kostade den gången häflten direkt från fabrik i tyskland,fick dock betala i förskott men hade lev på tre dagar.
Jalle

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Avhengig av egne kunskaper så kan en bygge om til en moderne ebl eller gjøre som bredo og bygge funksjonaliteten selv. Sikrimgsbank, lader og diverse releer er det som trengs.

Toppen