• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var/hur lär man sig allt om husbilar?

F

F.d. 25425

Guest
Jag och min man ska ut och resa med våra två små barn i sommar, vi tänkte resa ut i Europa och vara borta i flera månader.
Vår tanke är att köpa en husbil för 100-150 000, men vi är båda totalt okunniga om ALLT vad som rör en husbil! Vi har inga problem med att leva spartanskt eller behöva jobba lite på bilen, men det krävs nog lite kunskap för att undvika katastrof känns det som:p:

Hur lär jag mig vad jag ska titta efter när jag köper en husbil? Vad ska jag se upp med, hur underhållar jag den in och utvändigt osv... vill inte bli lurad och vill kunna klara så mycket som möjligt själv. Kan ingenting om någonting, men någonstans måste man väl börja :wink:

Hur gjorde ni gamla rävar för att lära er allt ni kan?:oops:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Var/hur lär man sig allt om husbilar?

HBK! :)
Läste allt om husbilar ett 1 drygt år innan jag köpte 1a.
Sen lusläste jag samtidigt på Blocket och Mobile.de.
Klart bäst är Husbilsklubben.se

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Många gamla rävar har lärt sig genom alla de fel som gjorts genom åren. Jag är en av dem! :) Sen har vi gamla rävar inte alltid så rätt som vi tror! Men vi menar väl.

Gör som PatricS så klokt säger. Läs HBK. Följ nya trådar och sök i gamla. Här finns hur mycket kunskap som helst. Lär er hur man hanterar och behärskar gasol! Sen är det faktiskt inte så svårt. Man lär sig längs resan och det är faktiskt inte så mycket som kan gå åt helsicke. Fråga andra husbilsägare på resan, säg att ni är noviser, folk är fantastiskt hjälpsamma bara de får chansen. Ta in på camping om det inte känns bra på ställplatser och P-platser. Särskilt att rekommendera när man reser med små barn. De älskar campingplatser. Gärna med pool och lekplatser. Då blir de av med allt spring i benen som lagrats under resan. Res inte för långa pass. Sluta varje dag i rimlig tid på eftermiddagen, stanna kanske någon extra dag eller dagar på en mysig camping då och då. För trivs ungarna, då trivs vi vuxna!

Krister N

F

F.d. 9344

Guest

Jag är ingen gammal husbilsräv faktiskt helt färsk sedan hösten 2011, men har haft husvagn i ca 35 år. Det som skiljer är ju att Husbil är en Husvagn på en bil enkelt uttyckt.
Så här gäller det att se upp med att "husvagnsdelen" är frisk plus att "bilen" också är det. För det vet vi ju att bilar de krånglar och det finns både rishögar och pärlor.
Min efarenhet är begränsad som synes, men de resor vi hann med innan det var dax för vinteride de har varit kanon, det är en helt annan upplevelse och "mysighet" om man nu kan använda det ordet i en Husbil jämfört med att dra omkring på en husvagn. Allt beror på hur ni vill tillbringa era resor. Ligger ni stilla på en camping några veckor, ja då är nog husvagnen det rätta, tycker ni om att vara mer rörliga, ja då är husbilen oslagbar enligt mig. Ett plus för Husbil jämfört med Husvagn är att om ,den nu inte är av den största sorten, är lätt att parkera till exempel på vanliga parkeringsplatser i den stad eller by ni vill besöka. Det är skillnad på att handsaks med 6-7 meter än en bil+ 6-7 meter släp efter.
OCH detta forum har varit mig till stor hjälp, här finns massor av erfarenhet och kunskap. Särskilt för oss som har äldre Husbilar så fråga på ta all hjälp ni kan få:)

Senast redigerad av en moderator:

Blommen

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025

Hejsan! Jag har själv bara haft husbil i 2 år, men jag måste hålla med föregående inlägg. HBK är fantastiskt, fråga vad som helst här och jag lovar att du får svar på det du undrar över! Här finns mycket samlad kunskap!
Lycka till!!

J

Jimbo

Guest

Tycker din tanke är mycket god! Bättre skola finns inte =)
Efter ett par månader på rull i Europa med en husbil för 100,000-150,000 och en rejäl verktygslåda, dator med internetuppkoppling samt ett välfyllt betalkort så kommer du vara en av de främsta experterna på området vad gäller din bil!!!

Learning by doing samt hämta stöd, tips och idéer från detta eminenta forum!

Lycka till och välkommen till ett spännande och härligt sätt att semestra på!!

:yes::yes::yes:
/J

F

F.d. 9344

Guest

Men hör ni vänner, inte behöver vi väl vara så dramatiska för det här med Husbil. Vad är egentligen skillnaden på att med personbilen+ husvagn ge sig ut på äventyrsresa på kontinenten eller här i undebara Sverige.:music-icon:Många åker utan en tvekan på långresa med personbilen och husvagn efter och mer dramatiskt är det knappast med Husbil. Går något sönder så gör det det oavsett vilket, eller? Vet inte om de som drar Husvagn har både välutrustad verktygslåda och internetuppkopling för att känna sig trygga:rolleyes:

J

Jimbo

Guest

He he, nä iofs men med facit i hand:
Spelar ingen roll om man semestrar i båt, husvagn, bil eller husbil. Nog blir det alltid något som måste fixas eller som krånglar. Det är ju charmen =)

Spelar ingen roll hur envetet man gått igenom och servat saker och ting innan. Det blir alltid något nytt litet fenomen.

Så jag står fortfarande fast vid mitt resonemang: välfyllt kontokort, välfylld verktygslåda och detta forum nära tillhands =)

/J, med glimten i ögat (som oftast)

kärna

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7882
Medlemskap
2025

Hej

Har själv haft husvagn i över 25 år och husbil nu i 2 år.
Först måste jag säga att läsa HBK´s trådar och reseskildringar ger många svar, men lika viktigt är att när man har ett objekt se över hur servien är skött, kolla upp tidigare besiktningsprotkoll, och varför inte kontakta tidigare ägare för att få mer information om objektet.
Lycka till med sökandet.

Eive

F

F.d. 53078

Guest

Det enda som du behöver utöver det sunda förnuftet är att du har internetanslutning till HBK här kommer frågorna efter hand med snabba svar.

F

F.d. 52943

Guest

Och en fungerande fuktmätare....

R

Resenären

Guest

Glöm inte en rulle silvertejp ;-)

F

F.d. 50097

Guest

Massvis med bra tips i den här tråden redan! Håller med om att Husbilsklubben är ett jättebra forum där man kan få svar på alla möjliga frågor! Om jag var ni skulle jag:

1) Titta på många husbilar innan ni bestämmer er för vilken ni vill ha. Fundera över vilken planlösning som passar er och passa på att ställa frågor om allt möjligt här på HBK forum.
2) Åk ut med husbilen några helger innan det är dags att ge sig av på Europaresan. Då får ni en chans att bekanta er med hur det funkar med vatten, el osv osv.
3) Don´t worry to much! Husbilslivet är härligt och det mesta löser sig utan problem. Lite småstrul kan det självklart bli i början (och även senare förstås) men det finns ju alltid någon att fråga om råd!

Ni är också varmt välkomna att kika in på vår husbilsblogg!

Helena & Peter
Freedomtravel

mha8902

FD HBK Medlem
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
6880
Medlemskap
2022

Hej
Har en son som har sålt husvagnar och husbilar, han säger att en husbil för 100-150 tkr rekommenderar han inte att köpa, speciellt då man ska på långresor med barn. Han säger att det bör åtminstone vara en i prisklassen 250 tkr, då får man en relativt bra och fin bil.:spinny:
Han har hemma bl a en bil som kostar kring 250 tkr som är genomgången och riktigt bra.
Bara ett tips!

F

F.d. 52986

Guest

Det som är väldigt bra att veta om husbilar är:
Tjänstevikt
Totalvikt
Lastvikt
Vikt när bilen är lastad före avfärd
Kostnader( om polisen vid vägning ) kommer fram till övervikt.
M.a.o. köp inte en bil som är olaglig i trafiken.

F

F.d. 17941

Guest

:ball-icon:Började köra husvagn 1966 till 2006 , där efter husbil... och jag kör husbil ännu 2011 ,jag är inte fullärd ock kommer förmodligen aldrig att bli det heller , men jag fått en hel del erfarenhet , som kommer med åren , det mesta lär man sig genom praktik. Lycka till
Totte04

F

F.d. 53000

Guest

HEj omniblir lite tveksamma efter alla goda råd som ni får ,Hyr en bil första gången och känn efter hur det verkar . Prisklassen på husbilar det finns bra bilar från 100tusen upp 150tusen som är riktigt så bry dig inte om vad folk som tror sig veta bättre säger,men visst måste du se upp om tittar påen gammal bil,själv har vi en bil som är en 8 :santa-5-icon:odell Citroen C25 bensinare går och fungerar alldeles utmärkt.
God Jul och lycka till
Önskar Yngve

F

F.d. 55425

Guest

Hej
Har en son som har sålt husvagnar och husbilar, han säger att en husbil för 100-150 tkr rekommenderar han inte att köpa, speciellt då man ska på långresor med barn. Han säger att det bör åtminstone vara en i prisklassen 250 tkr, då får man en relativt bra och fin bil.:spinny:
Han har hemma bl a en bil som kostar kring 250 tkr som är genomgången och riktigt bra.
Bara ett tips!

Vilken tur att jag inte följt han råd, då hade jag missat hela den här sommaren med ALLA roliga och underbara resor jag gjort med min husbil. Jag har INTE råd att köpa en husbil för
250000 kr då hade jag varit utan husbil idag tyvärr. Är helnöjd med min gamla Peggy.

Jan56

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
90
Medlemskap
2025

Husbilslivet är fantastiskt roligt. Vi köpte vår första hb 2006, och har bytt ett par gånger sen dess. Innan vi slog till var vi runt hos husbilshandlare och tittade på olika planlösningar o hade funderingar i ett par år innan det blev av.

Ett bra tips att studera innan ni såsmåningom reser runt i Europa är Anders Witts bok, Husbil i Europa, http://www.husbilsklubben.se/forums/t52362/. I den står mycket matnyttigt om själva resandet o bra tips på platser att besöka.

Mvh
Jan

F

F.d. 25425

Guest

Tack snälla ni alla för svaren, är så glad att jag hittat detta forum! Många bra tips fick jag och "husbil i europa" lånade jag på biblioteket i veckan och lusläste från pärm till pärm, den gav en fin överblick!
Ja nu vet jag vad jag ska göra under julledigheten: läsaläsaläsa på HBK :msn_smiley:

Vi vill gärna ha en husbil som är populär och vanlig om ni förstår, så att vi vet lite mer vad vi får. vet ni vilka som är de vanligaste husbilarna? Verkar ju vara början på 90-talet som gäller i den prisklassen jag vill åt. Några stolpskott man ska akta sig för?

Tack alla ni och god jul!

Toppen