• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var hittar man regler för olika länders ?

F

F.d. 4454

Guest
Läste här på forumet att man inte får sova i sin husbil i Danmark annat än på iordninggjorda platser. Var hittar man den informationen om olika länder i Europa? Och vad händer om man "chansar" ändå och blir avslöjad. Böter eller..?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Var hittar man regler för olika länders ?

Har ingen aning.

Men om vi skulle bli "påkomna" skulle jag nog svara att vi letade efter en camping eller ställplats men hittade ingen och var tvungna att stanna där vi står eftersom jag var för trött för att kunna köra vidare på ett trafiksäkert sätt. (Detta under förutsättning att jag blir påkommen i ett land där jag förväntas förstå språket. I andra länder kommer mina små språkresurser att plötsligt ha blåst bort totalt.)

F

F.d. 4879

Guest

Jag försökte med det snacket i danmark för ett antal år sedan mellan Helsingör och Köpenhamn. Polisen upplyste mej om att en lite bit framöver så fanns det en servering som serverade kaffe så att man orkade köra fram till Köpenhamn.. Min erfarenhet är att man inte ska diskutera en Polis syn på saker, framförallt inte utanför Sverige..

F

F.d. 24280

Guest

Man får inte glömma att i många länder är dom ljusår framfår Sverige vad det gäller friparkering eller så kallade ställplatser..så nog är det enkelt..:)

F

F.d. 839

Guest

Kajsa,

Normalt satt sa sanker dom bomen pa en camping kring 22:00 tiden, jag vantar tills ca 22:30 och parkerar mig framfor porten till campingen, kommer myndigheterna sa sager jag bara att jag star och vantar tills dom oppna, sedan pa morgen kvisten sa ar jag "gone with the wind". Fungerar mycket bra pa kontinenten.

F

F.d. 55272

Guest

Tack för det! Bra sida! Vi borde vara med på dess länklista!

F

F.d. 55256

Guest

Läste här på forumet att man inte får sova i sin husbil i Danmark annat än på iordninggjorda platser. Var hittar man den informationen om olika länder i Europa? Och vad händer om man "chansar" ändå och blir avslöjad. Böter eller..?
Klicka in på länken till Dansk Autocamper osv på inlägget från SiwEr 899. Där framgår klart att det inte finns något i lagtexten som förbjuder övernattning i bil i Danmark. Detta under förutsättning att man följer gällande skyltning.
Ove.G

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

på denna sida finns information om olika länder ur ett turistperspektiv i allmänhet och som husvagns/husbilsresenär i synnerhet
CampingSverige.se
klicka på resp land och sedan på Info om land-knappen vid kartan

jag har i några års tid köpt den danska Campingbogen som DCU ger ut, även denna bok innehåller, land för land, en hel del info som är matnytting för den som reser med mobilt boende

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det finns inget generellt förbud i Danmark med att övernatta i en lagenligt parkerad husbil!

bjensen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2025

Utklip från DK-Auto cam

Der er en del misforståelser omkring parkering og overnatning i autocampere.

Følgende tre steder har vi konstateret dette skrevet:
Avisen Jyskvestkysten har skrevet Det er ikke lovligt at parkere uden for campingpladser i Danmark
Kilde fra medlemmer

Dk-camp.dk. skriver Det er ikke lovligt at parkere uden for campingpladserne
Se pressemeddelelse klik her eller her eller her over alt skiver de det

Derfor har Dk-AutoCam.dk udarbejde følgende meddelelse

Der er en del misforståelser omkring parkering og overnatning i Autocampere.
Det er uvidenhed eller misforståelse af loven, når pressen og camping plads ejere gang på gang postulerer at,
Autocampister ikke må overnatte i eller parkere på offentlige P pladser.
VEJLOVENS § 102, stk.1. nr.1. beskriver tydeligt hvad man må med en lovlig Indregistreret stor personvogn, indrettet til beboelse.
Det er i §18. i lov om offentlige veje fastsat at der ved motorveje og hovedlandeveje SKAL etableres sideanlæg / rastepladser af trafiksikkerhedsmæssige årsager således at trafikanterne kan søge ind på disse, når trætheden melder sig og et hvil er nødvendigt for fortsat sikker kørsel . I lighed med lastbilschauffører, SKAL de øvrige trafikanter have mulighed for at gøre ophold på disse pladser.
Ligeledes har PRIVATVEJLOVGIVNINGENS § 49,stk.1.nr.1. enslydende bestemmelser som vejlovens §102.
De omtalte bestemmelser forbyder ikke ,at vejarealerne benyttes til parkering, af registrerede køretøjer, selvom parkeringen har nogen varighed ,og forbyder heller ikke , at et parkeret køretøj benyttes til en længere hvilepause , herunder overnatning.
Skiltet medteksten CAMPING FORBUDT opsættes for at understrege, at rastepladsen ikke kan benyttes til campingophold, men alene til ophold i overensstemmelse med rastepladsens formål. Skiltet CAMPING FORBUDT retter sig mod aktiviteten og ikke, hvilket transportmiddel der anvendes
Altså der findes IKKE i færdselsloven eller vejlovgivningen generelle regler om forbud mod overnatning i et parkeret, registreret køretøj.
I henhold til Færdselslovens § 92 kan politiet med kommunens samtykke indføre parkeringsrestriktioner, afmærkninger det pågældende sted , fastsættes i medfør af lovens § 95. stk.1.
Jeg henstiller til, at de journalister og redaktører der har været fejlinformeret, snarest muligt får dette rettet , så der kan blive lukket for denne debat.
Med venlig hilsen
Dk-AutoCam.dk

Senast ändrad:
Toppen