• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var handlar ni självbyggare fönster, kylskåp mm

Mhartvig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Jag håller på med att inreda en transportbil, Renault Master, långa och höga modellen. Beställt en del hos autocamp.se men är samtidigt medveten om att priserna i Tyskland på t.ex Dometic fönster, kylskåp, gasolhäll, vask mm. är c:a 20% lägre. Så min fråga är :
Var gör ni era inköp ?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Brukar beställa från camping-kaufhaus.de samt nordmobil.de. Priserna är betydligt lägre och oftast är det snabba leveranser. Tycker att Reimo är dyra.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, när man vet vad man skall ha från kataloger eller tillverkares hemsidor kan det vara god idé att söka och kolla upp om delarna.. (särskilt fönster, takluckor ventiler m.m.) ..finns på tyska eller engelska eBay sidor. Även italienska annonser brukar funka trots frakten.
(England beroende på ev. nya Brexit tullregler.)

M.v.h. JANKRO.
 

Mhartvig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Brukar beställa från camping-kaufhaus.de samt nordmobil.de. Priserna är betydligt lägre och oftast är det snabba leveranser. Tycker att Reimo är dyra.
Tack för tipset om camping-kaufhaus. Stort sortiment och betydligt lägre priser än här. T.ex kyl Dometic CRT 110, 12 000:- här, 9 000:- från Tyskland. Prisskillnad på ungefär 25%. Märkligt mycket, tycker jag.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Tack för tipset om camping-kaufhaus. Stort sortiment och betydligt lägre priser än här. T.ex kyl Dometic CRT 110, 12 000:- här, 9 000:- från Tyskland. Prisskillnad på ungefär 25%. Märkligt mycket, tycker jag.
Om du tänker handla mycket från Kampng-Kaufhaus är det ide att fört handla en mindre post. Varje gång jag handlat där har jag fått ett rabatterbjudande om 10% rabatt nästa gång
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det står på deras hemsida att dom är tillverkade exklusivt för VanPimps och inte går att köpa på andra ställen. Kanske ta en tur över och handla över disk?
Snygga var dom definitivt.
 

landy88

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30979
Medlemskap
2022
Tack Roger67, missade den informationen. Jodå, jag hade gärna åkt över till England. Jag åkte ofta förr om åren när jag renoverade en gammal Land Rover, med intressanta diskussioner i säkerhetskontrollen på Schiphol. Men i dessa tider vågar man inte röra sig utanför kommungränsen, tyvärr.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej,
Jag letar efter en leverantör av fönster av den här typen: Peugeot Boxer (MWB/LWB/XLWB) O/S/F Opening Window in Privacy Tint - VanPimps. Vanpimps vägrar skicka till Sverige, och dessutom vill de inte tala om tillverkare. Är det någon av er som vet var man kan hitta dessa?

Tack på förhand

Tänk på att detta fönster är gjort för en bil med skjutdörren på vänster sida och hel vägg på höger. Kanske inte passar på en bil avsedd för högertrafik.

Pålle
 

landy88

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30979
Medlemskap
2022
Tack Pålle, jag har tänkt på detta men kan inte se någon skillnad på karossens konstruktion när man jämför dörrens insida och den fasta väggens insida. Vanpimps hävdade också att det var skillnad, men andra byggare säger det motsatta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe merkelig de har bilde av en bil med stigtrinn for skyvedør på høyre side - ser ikke noe håndtak, men ser ratt på venstre side.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tack Pålle, jag har tänkt på detta men kan inte se någon skillnad på karossens konstruktion när man jämför dörrens insida och den fasta väggens insida. Vanpimps hävdade också att det var skillnad, men andra byggare säger det motsatta.

Även om sidorna är identiska, så kommer ju fönstret att hamna "bak-och-fram" (den öppningsbara lilla rutan hamnar bakåt) om ett fönster för högerstyrd bil monteras på en vänsterstyrd bil.

Noe merkelig de har bilde av en bil med stigtrinn for skyvedør på høyre side - ser ikke noe håndtak, men ser ratt på venstre side.

Närbilden på fönstret visar en vit bil utan dekal på sidan och utan fotsteg. Översiktsbilden visar en silverfärgad bil med dekal på sidan och med fotsteg.



Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det ser ut som att dom säljer samma typ av ruta till både höger och vänster sida. Kanske passar högerrutan direkt i en högerskjutdörr eller kanske kan man byta plats på några beslag mellan sidorna och få det att passa.
Beror säkert på hur dom standardiserat tillverkningen men det borde ju dom kunna svara på.
Om dom nu vill. Marknaden för vänsterstyrda bilar är ju större än för högerstyrda i Europa så man kan ju tycka att dom borde ha båda alternativen om dom vill sälja mer.

Här finns några som säljer liknande/samma glas: Boxer / Relay / Ducato 06-21 | Camper Glass
Kanske dom vet om det passar och även skickar till Sverige.
 
Toppen