Anki & Bengt
HBK Medlem
Varje kilometerräknare hade sitt eget nummer som stansades in när man stämplade kortet, besiktningen kollade bara funktionen.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jo men det blir ju så. Om han hade en bil avställd så behöver ju den inte besiktigas eller skickas in kortet på.Hur tänkte du nu , man fick ju stämpla varje fordon för sig sedan skicka in kortet var fjärde månad, bilprovningen testade bara funktionen på km-räknaren . Sedan kom räkningen som ett brev på posten, kommer ihåg att jag fick en räkning på bara L-bilen på ca 56,000 kr sedan tillkom släpet som hade ca halva km-beloppet, många mil var det
Nu är jag med,Jo men det blir ju så. Om han hade en bil avställd så behöver ju den inte besiktigas eller skickas in kortet på.
Den andra besiktas som vanligt och kortet skickas in som sig bör, dock med en låg körsträcka var gång.
Men han bytte skyltar och körde således med den bilen som var avställd och inte behövde skickas in något på.
Det höll för en poliskontroll där de bara kollade att bilen var skattad och besiktigad (fast det egentligen var den andra bilen).
Jag tror att det går hand i hand.Det är ju i längden ohållbart intäktsmässigt, att en större och större del av bilarna i trafik (elbilar) inte betalar vägskatt.
Santidigt faller fler och fler ICE (Interna Combustion Engine) bilar ut ur bonus malus vart efter dom blir mer än tre år gamla, utan att det fylls på med fler ICE bilar med skyhög skatt. (Folk köper elbilar i stället.)
Som rubriken säger, hur många elbilar i trafik behövs det innan det blir (hög) vägskatt på elbilar?
Vilket år har det sålts så många elbilar?
Vad tror ni?
På något sätt måste staten få sina intäkter om det inte skall bli neddragningar.Diesel beskattas för tillfället med 8,94 kr litern.
Personbil som drar 0,6 liter milen betalar då 5,36 kr per mil i bara skatt.
Källa
Elbil som drar 2kWh per mil.
Elpris hemmaladdning 1,5 kr kWh = 3 kr milen total energikostnad.
Källa
Av dessa 3 kr får staten in 90 till 120 öre milen
Staten går alltså back på elbilar VS dieselbilar med drygt 4 kronor milen.
Detta "missförhållande" kommer staten att åtgärda.