• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var går brytpunkten, skyhög vägskatt elbilar?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är ju i längden ohållbart intäktsmässigt, att en större och större del av bilarna i trafik (elbilar) inte betalar vägskatt.
Santidigt faller fler och fler ICE (Interna Combustion Engine) bilar ut ur bonus malus vart efter dom blir mer än tre år gamla, utan att det fylls på med fler ICE bilar med skyhög skatt. (Folk köper elbilar i stället.)

Som rubriken säger, hur många elbilar i trafik behövs det innan det blir (hög) vägskatt på elbilar?
Vilket år har det sålts så många elbilar?

Vad tror ni?

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Subventionerna är på väg ner, bilar med nypris över 700` kommer inte få någon bonus from i sommar och nästa år blir det istället 50` som gäller om reglerna klubbas.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Som jämförelse köpte jag en etanol bil 2006. Man behövde då bla. inte betala trängselskatt. Det var många som köpte etanolbilar, de ökade snabbt.
Efter ett tag togs befrielsen av trängselskatt bort pga minskade skatteintäkter.

Jag tror nog att det kommer att hända samma sak för elbilarna när det gäller subventioner.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Förra året registrerades drygt 300 000 nya bilar.
Av dessa var 78 000 laddhybrider och 57 500 elbilar.
Fortsätter stimulansen av att köpa laddbara bilar kommer troligen brytpunkten (när det reggas fler laddbara än fossil dito) redan inom ett eller två år.
När den punkten är nådd kommer man på något vis (troligen km-skatt) skatta även laddbara bilar.
Tyngre bilar sliter mer på vägarna och de flesta laddbara väger betydligt mer än sina fossila syskon....

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Till slut kommer det bli kilometerskatt (vilket i slutändan kanske är den bästa modellen). Varför ska en som kör 30mil per år betala samma skatt som den som kör 3000 mil?

På 1980 talet hade vi km skatt på dieselbilar. Vi hade en speciell km räknare som stämplades varje gång år av svensk bilprovning och av tullen när man lämnade landet.

Det blev nog för mycket administration eftersom den togs bort.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Dessutom besiktigas alla bilar idag och då sparas alla mätarställningar.

Kompisens farsa fuskade när det var km-skatt på bilar.
Han hade två lika dana bilar och skiftade reggskyltar.
Sedan betalades km-skatten på den bilen som gick minst....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är nog inte så stor skillnad att ha km - skatt eller drivmedelsskatt.

Fast många kan tanka el helt gratis har jag hört.

Så ta bort all drimedelsskatt och inför rak km skatt för alla inkl el bilar och mc.
Om man är om sig och kring sig går det att köra sin elbil helt gratis.
Försök detta med en bensin eller dieseldriven utan att det är stöld....

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Naturligtvis måste staten få in pengar från mjölkkossan bilismen.
Än så länge är de rena elbilarna en ytterst liten del, men den den ökar ju för varje år.

För ett par år sedan gav Energimyndigheten i uppdrag till Chalmers och IVL att ta fram en studie om hur km-skatt ska kunna tas ut framöver.

Skatten kommer bl.a. att bero på bilens bränsle och var den framförs (stad/landsbygd). Enl. IVL:s modell blir det inte så stor skillnad på el- resp. fossilbil som man kan tro...

Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025

Hur tänkte du nu , man fick ju stämpla varje fordon för sig sedan skicka in kortet var fjärde månad, bilprovningen testade bara funktionen på km-räknaren . Sedan kom räkningen som ett brev på posten, kommer ihåg att jag fick en räkning på bara L-bilen på ca 56,000 kr sedan tillkom släpet som hade ca halva km-beloppet, många mil var det :rolleyes:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hur tänkte du nu , man fick ju stämpla varje fordon för sig sedan skicka in kortet var fjärde månad, bilprovningen testade bara funktionen på km-räknaren . Sedan kom räkningen som ett brev på posten, kommer ihåg att jag fick en räkning på bara L-bilen på ca 56,000 kr sedan tillkom släpet som hade ca halva km-beloppet, många mil var det :rolleyes:
Jag har ingen aning om hus han gjorde. Han har berättat att han körde med den ena bilen och redovisade körningarna med den andra som inte gick så mycket.
Jag hade inte körkortsåldern inne när detta system fanns så jag har aldrig sett det live.
Har nu läst att det försvann 1 oktober -93, 3 dagar efter att jag tog körkort....

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag reageradepå fordonskatten var för hög när jag ägde bil, men tänk efter där fins ju mer isamhället som skall fungeravård eller bilkörningtex sjukvården det är viktigare att den fungerar än en massa bilkörning var skall alla pengar tas
tas vilket är viktigat i,livet sjuk vård eller bilkörning

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Samma chassie nummer i stansat i båda då?
Kollas av bilbesiktning.. Iaf numera.

Toppen