• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var börjar Norrland ??

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Var börjar Norrland ??

Knarrevik. Detta är inte ditt område. Du finns inte med på kartan :)
Viggoboy: Normalt står det vid Skånegränsen (norrut) "Troligen bebodda områden", dvs Norrland

F

F.d. 25270

Guest

Hej!
Har ni märkt vem som bestämmer här nere, ta bara ön Bornholm,
jo visserligen tillhör Ön Ven Sverige så Danskarna måste haft en "dålig" dag just då, men Bornholm hur långt kan det ligga från Danmark?
Mvh.

Bornholm långt från Danmark ? Grönland då ! Styrs väl fortfarande från Danmark, i varje fall till viss del.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Geografiskt så är buden många...
Meterologiskt så verkar kartan upp och ner. Vi hade 27 gr i går i norra Hälsingland..:)
och idag väntas 30gr i nordligaste Sverige...
Första bäcköringen i stekpannan!
Södra Tyskland Norra Italien...5-10gr :confused:

Bosse

Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Kenth...få se om jag har fattat det hela rätt...Sverige förlorade kriget 1658 och vid efter freden i Roskilde var vi tvingande att införliva Skåne...förlåt Skåneland... i Sverige.

Johan K.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Om du ser på utvecklingen i södra Europa, t ex fd Jugoslavien så är det numera 7 länder. Jag tror inte det tar allt för lång tid innan Skåneland är ett eget land igen. För det är ju det enda landet i Europa som ännu inte återfått sin självständighet. :)

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej
Ja, som väntat blev det i stort sett lika många förslag som antal svarande.

Men några borde nog ta en geografilektion :D.

En liten rättelse som egentligen hamnar utanför frågan. Skåneland består inte enbart av Skåne. Det omfattar Skåne, Halland, Blekinge, Bornholm samt Anholt som tillhörde Halland tidigare.
Skåneland har en mycket gammal historia. Under förhistorisk tid var en period på 400 år med självstyre, sen var det under 800 år en del av Danmark, efter det var det 62 års självstyre under Sverige och under drygt 300 år har det varit en del av Sverige.
Kulturarvet är tydligt än i dag, i den här delen av Halland talades (trots förbud) Danska ända fram till 1870-talet då Svenskan så sakteliga började användas och än i dag använder vi själva de gamla Danska namnen på platser i omgivningen. Det kan ibland ställa till det när någon frågar efter platser då det i kartorna står helt andra försvenskade namn.

/Stig

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

I Värmland har man funderingar på om det inte skulle vara bättre att tillhöra Norge? (Vilket vi en gång i tiden tillhörde).

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

I Värmland har man funderingar på om det inte skulle vara bättre att tillhöra Norge? (Vilket vi en gång i tiden tillhörde).

Ja! Nog skulle det vara en fördel med tanke på de norska oljepengarna. Men det skulle ju kunna komma hela Sverige tillgodo också. Det har jag nämligen lösningen på! Vi anfaller Norge och sedan ger vi upp, och då måste de ockupera Sverige. Bra va?

Johan K.

F

F.d. 24414

Guest

Frågan är inte var norrland ligger utan vad vi har för väder här i Norrbotten i dag!!
+28, sol och vindstilla klockan 18:20, de ni.
Vi har tydligen vädret men ni har i stället.....tja....kommer inte på något....

Kom och tänka på på två gubbar jag hörde prata på ett bygge där jag jobbade som ung, de funderade på var lastbilsföraren som levererade material kom från.
"Han är söderifrån, han är från Skellefteå" sa den äldre gubben.

F

F.d. 55374

Guest

Norrland täcker 60% av landets yta.
Tommy R

Senast redigerad av en moderator:
Toppen