• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var är tullfolket?

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Precis hemkommen från moseldalen,vi vaccinerade vår katt o det blev ok för resan. Stannade till i Heligenhafen på vägen hem o gick in till veterinären,gav katten avmaskningspillret o fick det inskrivet i kattens pass. Kommer på kvällskvisten till Helsingborg ,kör in på rött för att visa att det e ok med stämplarna. Ingen tullare kommer ut,väntar ett tag sen går jag in,ytterdörren öppen men totalt nersläckt på kontoren,det finns en lapp på en anslagstavla med ett telefonnummer som man ska ringa om man e där i ett rött ärende. Fick för mig att man ska köra på rött när man tar in sitt husdjur i landet,någon som vet? Staffan

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025
Sv: Var är tullfolket?

Ja det stämmer att man skall köra på rött. Gå in och anmäla att man medför tex en katt, är där ingen bemanning på tullplatsen skall man ringa till vakthavande befäl. på de flesta ställen finns en telefon som man kan ringa på till VB.
Tullplatserna är inte alltid bemannade, det kan finnas olika anledningar till detta, häktestransporter mm. Ibland finns tullare på plats men är upptagna med att bevaka misstänkta, visitera fordon och då skall man använda telefonen som finns på plats.
Kom ihåg att du som resenär alltid är skyldig att anmäla införsel av djur.

Med vänlig hälsning.

Publikanen

F

F.d. 29752

Guest

Vi kom till Trelleborg för en del år sedan med två hundar. Vi körde också på rött och lyckades få tag på en tullare som i vresig ton sa att hon inta hade tid med oss för hon var upptagen med långtradarna. Numera kör vi alltid på grönt för tullen tycks inte bry sig.

Pehr

I

Iveco 35

Guest

Sak samma har hänt oss också, numera stannar vi bara om det finns synlig personal.

F

F.d. 52919

Guest

En bekant till oss gjorde samma sak körde vidare (såg ingen vid tullen i Haparanda) han blev stoppad 4 km utanför stan på E4:an. Det blev storkontroll en massa frågor och besvär!

Gun & Rolf

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2025

Vi har också letat efter tullpersonal i Helsingborg utan framgång
så numera kör vi alltid på grönt.
Det vore intressant att höra hur många som ringer till vakthavande befäl när tullarna
inte finns på plats.

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Vi har också kört via Helsingborg sent går alltid in och ringer VB då frågar dom om man har passet med till djuret och att det är avmaskat i vederbörlig ordning, sen önskar dom trevlig resa.
Härmed har man uppfyllt sin plikt och behöver inte riskera att det kommer någon som stoppar en med problem och böter för försumlighet.

Kastanj.

Faran

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2025

När VI åker över bron går det till såhär: vi kör på rött, inga tullare :wub:, sen kör vi fram o parkerar husbilen. Jag tar med mig hundarnas pass ( 2 st) går in och försöker få tag i ngn tullare som vill lyssna på mig. Dom är ofta flera inne på rummet men ingen visar intresse förrän man pratar till dom:twitcy: jag talar om för dom att jag har hundar i bilen då vill dom titta på passen och ser då att dom är avmaskade samma dag i H.H. Jättebra säger dom och viftar iväg mig. Då säger jag; men det här är ju bara pass för 2 hundar, dom andra 4 jag har i bilen vill ni inte se dom:confused:? Då skrattar dom och så går jag. Tvärsur är jag oxå :(eftersom kontrollen vid tullen är SÅ erbarmlig. Hur ska vi skydda oss mot rabies, dvärbandmask, hjärt-lungmask mf l sjukdomar när vi har så slappa tullare !

I

Iveco 35

Guest

Det där om försumlighet som Kastanj skrev om kan man undra över?

F

F.d. 29925

Guest

Finns nog de som är glada så länge de slipper se tulltjänstemännen.;)

För övrigt så läste jag någonstans ganska nyligen att nuvarande regler med avmaskning m.m. skall "EU-anpassas" från och med om något år (??) och då blir det nya och enklare regler. (tror det skall gälla från 2013) Har tyvärr inte lagt detaljerna på minnet.

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Vad jag menade med "försumlighet" är att om man för in husdjur till Sverige är man skyldig att köra eller gå på rött och deklarera införseln.

Kastanj.

I

Iveco 35

Guest

Vad jag menade med försumlighet var menat till tullarna. Viss skillnad är ju införsel än om jag tar med min hund som jag hade när jag åkte ut. Har alltid papperna iordning. Sista annhalten brukar vara H.H. för avmaskning. Ha de. Olle.

F

F.d. 26587

Guest

:twitcy:Hej!
Har samma erfarenhet som ni.
Senast var tullen i malmö där man sprang o leta efter tullpersonal med stämplat hundpass i handen utan resultat, men där i alla fall en tullstation.

Hur ska man göra vid gränsövergångar där tullstation saknas, tex den 25 km norr om pajala mot finska kolari, det som en gång i tiden var tullstation är nu mer lokaler till ett åkeri.

De e inte alltid lätt o göra rätt.
Anders

F

F.d. 29925

Guest

Kanske lite vid sidan om tråden men de som åker med Finlines Travemünde - Malmö har en Veterinär alldeles i närheten av den Campingplats som ligger till vänster strax innan man kommer fram till "Skandinavienkaj) "skaplig skyltning".

F

F.d. 52919

Guest

Vi prata med en tysk campare uppe i Rätan i Juli. Han hade två hundar, inte visste han nåt om sprutor och hundpass. Vi höll oss 50 meter ifrån med våran hund efter det. Han hade bara kört genom tullen i Trelleborg!!!?? Hur han gjorde vid hemresan vet jag inte.

Toppen