• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vana Öland åkare!

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vad gäller på Ölands bron, Höger fil husvagnsekipage och last bilar, vänster fil personbilar, då antar jag att min husbil som är p2 får köra i vänster filen.

Jag ligger i 91 km enlight GPS, Långt framför mig ligger ett husvgnsekipage, som liger i ca 86-88 km. sakta kommer jag i kapp den och kör ut i vänster filen för att köra om, när jag är brevid dem så börjar han tuta som en idiot han ökar även farten så hela han ekipage vajar som en palm, jag ökar farten och kör förbi och in i höger filen igen, han börjar blinka med helljus och ökar farten in mot min bakdel är uppe i runt 100 km nu, så håller han på tills bron tar slut.

Gjorde jag fel som körde om honnom, får inte jag med husbil köra i denna fil?

Om han nu bara blev arg för att det blev ett sug och mer vinglitt för honom så kankse han borde ha släppt på gasen och kört i 70 km!

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Vana Öland åkare!

Vad gäller på Ölands bron, Höger fil husvagnsekipage och last bilar, vänster fil personbilar, då antar jag att min husbil som är p2 får köra i vänster filen.

Jag ligger i 91 km enlight GPS, Långt framför mig ligger ett husvgnsekipage, som liger i ca 86-88 km. sakta kommer jag i kapp den och kör ut i vänster filen för att köra om, när jag är brevid dem så börjar han tuta som en idiot han ökar även farten så hela han ekipage vajar som en palm, jag ökar farten och kör förbi och in i höger filen igen, han börjar blinka med helljus och ökar farten in mot min bakdel är uppe i runt 100 km nu, så håller han på tills bron tar slut.

Gjorde jag fel som körde om honnom, får inte jag med husbil köra i denna fil?

Om han nu bara blev arg för att det blev ett sug och mer vinglitt för honom så kankse han borde ha släppt på gasen och kört i 70 km!

Vilken hastighet gällde vi tillfället? Och sedan har du skyltningen som jag tolkar som enbart personbilar i omkörningsfilen, har även sett polis agera precis när du kommit över på Öland för bilar som ej kört efter skyltningen!

Detta för att alla ska få en behaglig överfart på en övertrafikerad bro!

//Tommy

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Husbil pb ll får köra om och hastigheten är 90 enl bild

Bilagor

• image.png
    image.png
    4,4 MB · Visningar: 114
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Husvagnsbilisten tror kanske att husbil klassas som lastbil?
Jag har varit ute för liknande situation vid Öresundsbron när en signalerande bilist trodde jag körde lastbil.

I

Iveco 35

Guest

Ni skall inte bli förvånade Ölandsbron är ett kapitel för sig, en som kör där i stort sett varje dag.
Olle.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

90 km var hastightes begränsningen, där av höll jag 91km.
Har kolla lite på skyltar och jag får köra i vänster filen, så han hade nog problem med sig själv troligen!
:twitcy:

I

Iveco 35

Guest

Hade en blåsning förra veckan då jag körde om en som låg i mitten i 70 körde om på insidan j----r vad det tutades.
Olle.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Är ofta på Öland och håller alltid högerfilen med husbilen. Lugnast så .... och varför ha bråttom?

//Janne :)
Helt rätt ligg kvar i höger filen så flyter trafiken lättare och säkrare.
Ni som kör allt vad tygen håller är exakt sådana strässpellar som med peronbil 2 skapar en del problem i trafiken.En hb-2 är på papperet en pesonbil men är en fullastad transportbil så det gäller att tänka sig för om man måste panikbromsa.Bromsträckan kan inte jämföras med en personbil.
Prova själva så vet ni så ett gott råd sänk hastigheten.
Tänk om ni kör inte en peronbil NI kör en transport bil
2179:music-icon:

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Kollade du inte vad det stog på skylten om placeringen i vägbanan innan du körde upp på Ölands bron.
Ja sedan tycker jag det är ansvarslöst med en kappkörning HB vs husvagn.
Men det får stå för dig vi har alla ett val.:wideeyed:Eller hur Lasseboy?
2179:music-icon:Ja nu hoppas jag vi alla tänker till i trafiken.
Ett ordspråk.
Flyg inte fortare än din skyddsängel kan flyga.
Trevlig sommar på er alla.

2179:music-icon:

Senast ändrad:
Toppen