• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Valutor

Göran A

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
152
Medlemskap
2025
Vilket är förmånligast att handla för i Tyskland, svenska kronor, Euro, eller betalkort med tanke på växelkurser mm

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Sv: Valutor

Det nemmeste, og i længden billigste er at bruge betalingskort (VISA, Master), men ikke alle forretninger/restauranter vil modtage betaling via kort. De fleste accepterer kun EC kort (Eurocheck kort, som er et tysk kort udstedt af tyske banker.

Årsagen er det gebyr, som den tyske forretning skal betale til sin tyske bank for at de gennemfører betalingen.

I sådanne tilfælde er det billigst at hæve Euro i en betalingsautomat og så betale med kontanter.

Hvis du køber Eurosedler i en svensk bank kommer du til at betale en højere kurs end den der bruges ved omveksling fra dit betalingskort i Euro til Svenske kroner.

Visse forretninger i Nordtyskland accepterer betaling i Svenske kroner på dit betalingskort, men de anvender en al for dyr kurs i omregningen inden beløbet hæves på din konto. Og hvis du betaler med svenske pengesedler er kursen endnu dårligere.

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Frågan gällde Tyskland, men vi svarar med vår erfarenhet från Spanien & Portugal där man får frågan i uttagsautomaten om man accepterar "deras" kurs eller kortets bankkurs (VISA i vårt fall). OBS! allt står på engelska om man valt "rätt" språk, annars är det landets språk som gäller. Jag brukar ta på mig läsglasögon (+2), innan jag börjar knappa på tangenterna :rolleyes:

Nu kommer det roliga! Ibland kunde man se i bankens "display" (uttagsautomatens skärm/fönster), vilka kurser det handlade om, dock oftast bara den "svenska kortets VISA" kurs. Ibland hade man ingen aning om vad uttags-bankens kurs var, så vi testade då och då båda alternativen. Oftast var det mera fördelaktigt att ta ut Euro enligt den utländska bankens egen kurs. Inga större skillnader, men "många bäckar små" under en hel vinter, hmmm...:twitcy:

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Vilket är förmånligast att handla för i Tyskland, svenska kronor, Euro, eller betalkort med tanke på växelkurser mm

I Tyskland skall du handla med Euro och om du plockar ut pengar från en Bankomat skall du alltid välja dagskursen och inte garanterad kurs.

Exempel - när jag i förra veckan plockade ut 300 € på Bankomaten på REAL i Bergen (Insel Rügen) erbjöds jag en fast kurs på 3145 SEK (!!) men trots att automaten ville att jag skulle välja detta alternativet (gulmarkerad knapp mot röd för dagskurs) valde jag dagskursen vilket betydde 2827 SEK drogs från mitt konto, alltså en ganska rejäl skillnad.

Det här är vad man på tyska kallar för "Abzockerei" vilket jag tänker påtala för REAL då säkert många som inte förstår tyska går i fällan.

F

F.d. 29954

Guest

Det finns olika "affärsmetoder" i dessa uttagsautomater. Ett slags katt och råtta lek, där man under olika formuleringar, som inte är så helt enkelt att tyda, försöker lura kunden med extra avgifter på flera hundra kronor. Jag tror en av de värsta heter "Euronågonting" med svart text och röd ram. Bäst är att kolla vilken automat de lokala använder, normala banker sysslar inte med bondfångeri av det här slaget, det måste vara sk. "nisch banker".
Pengarna är en sak, men man blir så besviken på ett slapp system där sådant beteende accepteras vilket i slutändan undergräver folks tillit på samhället, och det är verkligen allvarliga saker.....

Toppen