• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Valutaväxling Sek -> Euro

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Hej alla ni som har goda erfarenheter av valutaväxling Sek till Euro, avser inte betalning med kreditkort utomlands. På dessa resor använder vi naturligtvis GE Moneybanks Mastercard så mycket som möjligt, helt utan alla de valutapålägg/avgifter som övriga banker pysslar med!

Utöver kreditkort behövs därför en "kontantkassa" på resan, hur fixar ni dessa Eurokontanter till "bästa pris",
¤ i Sverige, på färjan eller utomlands
¤ bankernas och Forex växlingspålägg med (fn) 35 öre/Euro (= 4%)?
¤ bankernas/Forex har ju även valutaväxlingspåslag med ca 1,5% på aktuell växlingskurs?
¤ övrigt för att undgå kostnader för valutaomvandlingen av Sek till kontanter i Euro?

Våra erfarenheter visar att kreditkort i Europa spec på mindre orter fungerar mycket dåligt om överhuvudtaget och då behövs en Euro kontantkassa ... !

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Valutaväxling Sek -> Euro

The ICA-card (inga pålägg och ärlig kurs) i bankomater utomlands. Man får se upp i Spanien så banken inte gör en omväg via en annan valuta utan växlar direkt från SEK till Euro!

I Tjeckien (Prag) måste man se till att bankomaten verkligen är kopplad till en bank så man inte åker på upp till 20% sämre kurs än "dagens"!

Jag har upptäckt att en del bensinstationer i Tyskland lägger på en avgift på 1-2% om man betalar med kort! Det är inte alltid man blir upplyst om detta. Fråga eller betala med kontanter!

Detta är mina erfarenheter i ämnet.

Jappe

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag använder GE Moneybanks betalkort för att ta ut € utomlands.
Samma villkor som kreditkortet och 12 gratis uttag om året.
//W

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Våra erfarenheter visar att kreditkort i Europa spec på mindre orter fungerar mycket dåligt om överhuvudtaget och då behövs en Euro kontantkassa ... !

Så är det.Det är håpplöst med kreditkort båda i Danmark ock Tyskland.
Märkligt att iaf Tyskland är så långt efter på det här. :confused:

Ottar

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Vi använder ICA kort. Det kortet fungerade även i Kambodja,när vi var i Siem Reap å kolla på Ancor Vatt.
/Vidhem

F

F.d. 25023

Guest

Kort är alltid GE-Money bank, billigare än ICA's. Och ICA bojkottar jag i allt. Inga besök på någon butik, inget. En gång bedragare, alltid bedragare.

Pengar (Euro) har vi alltid växlat i Sverige innan resan i tron att man får bästa kursen, man har de i varje fall i plånboken när man kommer till Euro-pa.

Nu har vi fixat till ett Euro-konto i svenskt bank så vi har ett kort med Euro på och kan ta ut & betala i Europa med det. Får se vilka avgifter de har belagt kontot nör man kommer hem....

jyrki

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag använder GE Moneybanks betalkort för att ta ut € utomlands.
Samma villkor som kreditkortet och 12 gratis uttag om året.
//W
Tack Wizard, din lösning verkar optimal, kompletterar alltså med ett GE betalkort förutom det GE kreditkort som jag redan har!

F

F.d. 21075

Guest

Så är det.Det är håpplöst med kreditkort båda i Danmark ock Tyskland.
Märkligt att iaf Tyskland är så långt efter på det här. :confused:

Ottar

Jeg er overrasket over at du siger det er håbløst med kreditkort i Danmark. Som indfødt anvender vi stort set aldrig kontanter. Selv små butikker tager kreditkort.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det vi møtes av er at en kan benytte DanKort, tilsvarende er det i Tyskland EC-karte som kan benyttes overallt. I andre land er det Visa og MasterCard som benyttes både som debit og kredit kort.

DanKort kan en kun få om en er bosatt i Danmark, EC-karte krever bosatt i Tyskland.

J

Jarn

Guest

Jag bor i Sverige och har ett EC karte som är kopplat till mitt konto i Deutsche Bank.

J

Jarn

Guest

Jag bara gick in på ett bankkontor i Hamburg och bad om att få öppna konto.
Fick visa passet som legitimation.
Först för ett antal år sedan, öppnade jag ett Sparkonto och det var helt gratis med viss ränta och ett bankomatkort.
Eftersom det hade begränsningar avseende stora uttag vid andra kontor, t.ex bilköp, så öppnade jag för två år sedan ett vanlgt konto.
Detta kostar 60 Euro om året och då ingår EC kortet och full internet access på kontot.
Smidigt när jag handlar på nätet, för då betalar jag direkt från det kontot.
Fyller på kontot då o då när jag tycker kursen är bra.

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Det vi møtes av er at en kan benytte DanKort, tilsvarende er det i Tyskland EC-karte som kan benyttes overallt. I andre land er det Visa og MasterCard som benyttes både som debit og kredit kort.

DanKort kan en kun få om en er bosatt i Danmark, EC-karte krever bosatt i Tyskland.
Hej Knut
Jag har DanKort (i Handelsbanken Köpenhamn) och har bott i Sverige i 16 år.
Inget problem.
Hälsningar

Jes

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Man kan väl även ha ett Euro-konto i sin svenska bank?

Själv har jag i alla fall ett Eurokonto i Nordea. Av någon märklig anledning kallas det för, Aktielikvidkonto.

Nu har det inte varit aktuellt för mig, men jag tar för givet att man kan koppla betalkort till kontot för att använda inom Eurozonen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

OK, da måste en skaffe seg et DanKort for å handle i Danmark og et EC-Karte for Tyskland, mens en kan benytte sitt svenske Visa kort i resten av verden.

Fungerer DanKort utenfor Danmark? Hva med EC-Karte? Har noen av dere prøvd?

Har selv 3 Visa Debit kort med forskjellig valuta: norsk, svensk og australsk - for å slippe vekslingsgebyrer - kortene fungere stort sett overallt untatt i Danmark og Tyskland. Det er en liten sperre innlagt på både norsk og svensk kort - selges det pengespill i et kassapunkt så er det etter lov sperre. Jeg kan ikke benytte mitt norske kort til å kjøpe Lotto hos Svenska spel, og heller ikke mitt svenske kort hos de som selger spill fra Norsk Tipping og Rikstoto.

J

Jarn

Guest

Jag har betalat med mitt EC karte på camping i Italien och butiker i Österrike.
I mitt fall är det också knutit till Maestro, som i princip är ett Mastercard i form av betalkort.
Dvs de fungerar ungefär på samma sätt och på samma ställen, men belastar ditt konto direkt och du kan inte övertrassera det.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

OK så utenfor Tyskland er det i praksis Maestro = MasterCard Debit som blir benyttet. Dette fungerer og det meste av verden, liten forskjell på MC og Visa selv om i noen land er det Credit utgavene som fungerer best.

Toppen