• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Valuta, årstider & valutaöverföring

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
NOK:
Det är väldigt svårt att förutspå valutasvängningar, men jag vågar påstå att det ändå finns viss indikation/riktvärden (baserat på praktisk erfarenhet under många år), som man kanske bör ta med i beräkningen.
Vi är oftast i Norge under sommarperioden men vi hamstrar NOK under vinterperioden. Om vi tar till exempel idag: 100 NOK kostar 108,95 SEK, vilket jag anser vara ganska "lågt" jämfört med i somras då jag fick betala 125 SEK (16 kr skillnad per hundralapp NOK). Då är det inte svårt att räkna ut hur mycket man tjänar på att växla under vinterhalvåret. Köper man 30 000 NOK då blir besparingen 4 800 SEK vilket är inte "fy skam" : )

EURO:
Jag har hört något liknande om Euro, men saknar egen erfarenhet. Går man däremot på gamla grafer (valuta.se) då kan det skilja 0,50 kr per Euro mellan sommar - vinter och nu kommer det intressanta. Om vi leker med tanken (& med lite tur) att Euro blir 50 öre billigare på sommaren när vi ska beställa vår bil. Om bilen kostar 80 000 Euro, då skulle det bli en besparing på ca 40 000 kronor enligt någon logik, vilket i sin tur innebär att det kan vara värt att vänta till sommaren.

Frågeställningar:
När man köper och betalar HB i Tyskland, då är det väl brukligt att banken överför beloppet från ens eget konto till säljarens giro. Min fråga är: vilken kurstabell använder banken vid överföringen av mina SEK till säljarens valuta, i det här fallet Euro? Finns tabellen publicerad på nätet? Vad tar banken för växlingsavgift? Ska man kanske betala med VISA kort? Jag kommer att fråga min bank om detta så småningom, men vill gärna höra om hur ni andra har gjort och vad jag som köpare bör tänka på! Tacksam för återkoppling.

Bilagor

• graf-Euro-2013.jpg
    graf-Euro-2013.jpg
    110,8 KB · Visningar: 3
J

Jarn

Guest
Sv: Valuta, årstider & valutaöverföring

Enklaste sättet att kolla valutan är att titta på Text TV sid 230.
Titta under "Valutahandel Spot". Uppdateras flera gånger i timmen fram till 22.00
Sedan lägger de banker jag brukar använda, Swedbank o Handelsbanken, på c:a 3,75 öre per Euro.
Överföringen kostar inget på Handelsbanken och 10:- hos Swedbank.

Kreditkort funkar inte, dels för att de har betydligt dyrare kurs och för att mottagaren betalar en avgift, vilket handlaren absolut inte går med på.

PS Jag skall också upp med en rejäl slant i Euro till våren.

J

Jarn

Guest

Kan väl tillägga att det kan bli stora svängningar snabbt på kurserna.

Jag bokade en husbil i slutet på okt-08 då var kursen runt 9.90 SEK
När jag sedan skulle betala och hämta den i mars var kursen runt 11.50 SEK.

Så denna gången har jag säkrat upp mig bättre.
När jag la beställningen på husbilen nu i oktober var kursen runt 8.70 SEK.

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Man kan även skapa ett Eurokonto i svenska bankerna, prata med din bank.
Då kan man fylla på när man tror att det är bra kurs och sprider ev. "förluster".

F

F.d. 17667

Guest

Jag betalade vår husbil (Tyskland) kontant genom att betala fakturan via att utnyttja min banks internettjänst "internationell betalning". Transferreringen kostade 10kr och till bästa möjliga eurokurs (då 8.57). Smidigt och enkelt.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Varför inte använda GE MoneyBanks sparkonto med Master Card och som följer;

1) Sätt in så mycket egna pengar i Skr på detta GE sparkonto som behövs i Sverige före resa, jag får ränta på innestående sparat kapital!
2) Pengarna i Skr tas sedan ut i aktuellt lands valuta (ex Euro) då man är där, i automat eller på bankkontor.
3) Alla transaktioner sker helt utan avgifter i form av t.ex uttagsavgift, växlingspåslag på dagskurs och enligt som Roland pekar på TV'ns fixkurser! Observera att Fixkursen är inte den kurs som rör sig under dagen, utan den som bestäms/fixeras 1 gång varje dag förmiddag (kallas valutafixering)!

Detta MC betalkort (med egna sparpengar) kan i övrigt användas på samma sätt som ett kreditkort överallt och jag får ränta på pengarna som finns kvar på sparkontot).
För min del kombinerar jag detta kort med ett GE MoneyBank kreditkort, där jag i princip "lånar pengar utan ränta upp till 60 dgr, också det utan avgifter/påslag ... !

J

Jarn

Guest

Varför inte använda GE MoneyBanks sparkonto med Master Card och som följer;

1) Sätt in så mycket egna pengar i Skr på detta GE sparkonto som behövs i Sverige före resa, jag får ränta på innestående sparat kapital!
2) Pengarna i Skr tas sedan ut i aktuellt lands valuta (ex Euro) då man är där, i automat eller på bankkontor.
3) Alla transaktioner sker helt utan avgifter i form av t.ex uttagsavgift, växlingspåslag på dagskurs och enligt som Roland pekar på TV'ns fixkurser! Observera att Fixkursen är inte den kurs som rör sig under dagen, utan den som bestäms/fixeras 1 gång varje dag förmiddag (kallas valutafixering)!

Detta MC betalkort (med egna sparpengar) kan i övrigt användas på samma sätt som ett kreditkort överallt och jag får ränta på pengarna som finns kvar på sparkontot).
För min del kombinerar jag detta kort med ett GE MoneyBank kreditkort, där jag i princip "lånar pengar utan ränta upp till 60 dgr, också det utan avgifter/påslag ... !

Som jag skrivit i andra trådar tidigare så har jag konton i Deutsche bank,
där har jag ränta på det ena kontot och att uttagskort med Maestro funktion på det andra, så jag har också möjlighet att sätta in lite pengar då o då när jag tycker kursen är bra.
Har nu pengar där som jag satt in i våras till kurs runt 8,30 SEK/ Euro, så jag klagar inte.
Trots allt är det ju svårt att titta in i kristallkulan och se hur det går framöver, då jag behöver ytterligare att antal tiotusen Euro fram till våren.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tackar för användbara tips till er alla fantastiska HBK:are, ett gäng erfarna människor med otroliga kunskaper om allt mellan himmel & jord!
GE Money Bank låter intressant om man skulle råka ut för något som kräver x-tra tillskott via kortet. Däremot är det något sämre sparränta än på vissa andra "mellanlandningar", dvs banker med bra sparränta dock med fokus på bolånetjänster. Ska fundera på GE alternativet samt kolla hur det går för MC där vi ska handla. Återkommer med mer fakta när jag fått ihop alla trådar.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tackar för användbara tips till er alla fantastiska HBK:are, ett gäng erfarna människor med otroliga kunskaper om allt mellan himmel & jord!
GE Money Bank låter intressant om man skulle råka ut för något som kräver x-tra tillskott via kortet. Däremot är det något sämre sparränta än på vissa andra "mellanlandningar", dvs banker med bra sparränta dock med fokus på bolånetjänster. Ska fundera på GE alternativet samt kolla hur det går för MC där vi ska handla. Återkommer med mer fakta när jag fått ihop alla trådar.
Banker med "bra sparränta" i Sverige låter som en dröm och är väl också det!

Tips för den som vill ha lite bättre och varaktig ränta men trots allt säkerhet (dvs inte aktier), kan vara att öppna ett sparkonto i Volvo Bank! De har just nu sänkt räntan till från 1,95 - 2,15% på insatt kapital, de har bankgaranti, etc. Har under hösten -13 fått 2,4% ränta på helt obundet "sparat kapital", vilken bank ger mer ränta inkl bankgaranti? De etablerade bankerna Nordea, mfl ligger ju klart under 1% och har så gjort länge och kommer inte över 1,5% ens man binder upp sig på 1 år eller mer? Dessutom jättelätt att skicka pengar mellan min ord bank Nordea och Volvo bank för utförande av mängdtransaktionerna!

Har också ett Volvo kreditkort som jag och min fru handlar allt på när vi är i Sverige (inga avgifter alls), 15 öre/lit extra rabatt (tack vare CC medl) utöver Volvos på drivmedel erhålls på alla Tanka och OK/Q8 stationer samt generellt också 1% (Volvokortsrabatt) på allt som man handlar inkl drivmedlen... konstaterar att det finns massor att göra bara man har öppet sinne för alla möjligheter som finns!

Att jag giller Volvokorten särskilt beror kanske på att jag har en Volvo som servas på Volvo och det som handlas i deras butiker får jag sedan ytterligare rabatter utöver de ovan nämnda (info; jag är Volvopensionär) - men korten i övrigt fungerar precis så som jag beskrivit ovan.

Vill man vara närig så kan man fortsätta med att koppla ihop Volvokortet och dess befintliga rabatter med Hemköp och Ica medlemskap och därigenom "öka på rabattskörden" ytterligare med även deras rabatter ... och t.ex inkl drivmedel på Statoil!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har sett litt på Norwegian bank https://www.banknorwegian.se/Sparkonto i Sverige - bra rente fra første krone og dekket av det norske bankgarant fondet som sikrer de første 2 mill NOK! Men det er en fråga hvor lenge det går før det blir redusert til €100 000 etter krav fra EU - ulovlig konkuranse!

Kreditkortet fra Norwegian er like bra som ICA sitt - uten avgifter eller påslag i valuta, med untak uttak i SEK i bankomat. En bør ikke ha mer enn 2 mill på kontoen for blir beløpet over dette så er det lavere rente - helt motsatt andre banker. Info plukket fra https://www.banknorwegian.se/Prislista

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det dags att köpa NOK eller skall man vänta ytterligare?

image.jpg

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Visa bilaga 80704

Ett perfekt tidsfördriv för en pensionär att tjäna pengar på är att sätta sig in i binära optioner.
Avsätta tid att följa trender och titta på grafer vart marknaden på råvaror, valutor etc är på väg.

Har man en känsla för valutor så är den norska kronan just nu ett bra spekulations objekt, som Knarrevik visar i sin graf, den kommer förmodligen att fortsätta ned några dagar till. ( Man spekulerar på bägge hållen, upp eller ned och tjänar pengar, bara man gissar rätt )

Tillvägagångssättet är ungefär som att spela på roulett, man satsar på svart eller rött.
Skillnaden mot roulett är att man har skaffat sig en förhands information vart kulan skall hamna.
Avkastningen blir enorm om man spekulerar rätt.

Med lite tur, får man tillägga, kan man snabbt tjäna ihop pengar till en ny Kabe.

Titta på denna demonstations video, hur det i princip går till.

Handla binära optioner - 330 € på en timme - YouTube

//T

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Visa bilaga 80704

Ser ut som perfekt läge för köp av NOK (ser att du är vaken knarrevik : ), men avråder ändå eftersom NOK har börjat pendla av vissa lokala & globala anledningar. Norge verkar ha inhemska (bostadsbubblan) problem och är dessutom svaga på exportmarknaden så det kan bli ännu lägre!
Historiskt sett (under senaste 14 åren) så har jag inte varit med om lägre än 108:- SEK och då varade det bara en dag, just då vi var bortbjudna och kunde inte handla... Jag kommer att vänta ytterligare några dagar!

F

F.d. 17667

Guest

.....eller också så skippar man kronspekulationerna och tex långskidar gratis i de norsksvenska fjällen medan möjlighet och tid finns alternativt gör något annat mera sunt :)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

.....eller också så skippar man kronspekulationerna och tex långskidar gratis i de norsksvenska fjällen medan möjlighet och tid finns alternativt gör något annat mera sunt :)

Helt rätt tessie, men det kommer alltid en sommar efter vintern då man kanske vill gå på tur i några veckor...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen