• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Valencia förbjuder övernattning utanför camping?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det verkar som Valencia också tröttnar på wildcamping och följer Portugal i spåren:
Bläddra ner en bit på sidan, går inte att länka direkt.
Kanske någon av våra Spansktalande medlemmar kan förtydliga vad som står i länken ovan så inte Google translate har lurat mig ....
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har nu läst igenom ”Decreto 10/2021 22 januari Diario oficial, de la Generalitat Valenciana, dvs Comunidad autónoma Valenciana.

Det bekräftar att parlamentet i Valencia den 22 januari beslöt och publicerade ett dekret, som till största delen är en kopia på vad som beslutades på nationell nivå i Portugal i december. Dekretet förbjuder all övernattning i husbilar och husvagnar utanför speciellt avsedda områden, det vill säga campingar och ställplatser.

Det är alltså en regional bestämmelse som gäller i hela Provinsen Valencia och går på tvärs mot den nationella bestämmelsen där inte sådana förbud finns. De nationella bestämmelserna överensstämmer med vad som gäller i Sverige, dvs vad du gör i din bil är upp till dig, förutsatt att du parkerat korrekt. I Spanien med tillägg att inga fönster får vara öppna, inga klossar, möbler, eller markis utdragen. Däremot om du har en husbil med tak som kan lyftas för att skapa sovrum så går det bra att hissa det.

Det märkliga är att P.A.T.A. Spaniens största och viktigaste organisation för husbilsåkare har inte nämnt dekretet med ett enda ord på sin hemsida.

Däremot har man en lång artikel, som påminner mycket om debatten här i Sverige. Att campingar och hotell söker påverka politiker och andra beslutsfattare att reglera den fria campingen. Det står mycket om att en mindre grupp husbilsåkare förstör för alla andra genom dåligt uppträdande. Hört det förut?

Skall försöka hålls mig informerad om vad som händer.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Började skriva här igår kväll, men såg samtidigt att det var över 1000 besök på tråden redan samma dag, därför höjdes ambitionen och svaret till slut så långt, så det blev en artikel i stället, som du finner här;


Tommy
 
Senast ändrad:

Erling Olofsson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4384
Medlemskap
2024
Det verkar som Valencia också tröttnar på wildcamping och följer Portugal i spåren:
Bläddra ner en bit på sidan, går inte att länka direkt.
Kanske någon av våra Spansktalande medlemmar kan förtydliga vad som står i länken ovan så inte Google translate har lurat mig ....
Porque la pandemia, står det i texten, det förstår tom jag, så vi får hoppas att det bara gäller under pandemin.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nya infallsvinklar att den myndighet som utfärdat förbudet överskridit sina befogenheter och att förbudet därför inte gäller:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nya infallsvinklar att den myndighet som utfärdat förbudet överskridit sina befogenheter och att förbudet därför inte gäller:
Tack Håkan för uppgifterna. Såg själv på ett annat ställe i spansk press igår kväll, att det kommit protester med samma motivering som i det här exemplet och la in ett tillägg i artikeln.

Nu är det i princip mera en regel än undantag, att när Regionerna skapar egna lagar så kommer det protester att man överskridit sina befogenheter, har sett det tidigare vad gäller skatter, poliser och undervisning. Frågorna är politiserande och med tanke på söndagens valresultat i Katalonien i kombination med sittande koalitionsregering i Madrid så har inte Regionernas styrka försvagats, tvärtom.

I det hör fallet tror jag iallafall att Madrid vinner och förslaget faller. Skall dubbelkolla och återkommer.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har nu uppdaterat artikeln med de senaste turerna i frågan.


Uppdatering 16 februari 2021
Igår den 15 februari kl 17:09 publicerade jag den här artikeln, som initierades av det dekret som Generalitet Valenciana publicerade den 22 januari 2021, där man förbjöd övernattning i husbil utanför camping. Igår den 15 februari kl 18:57 publicerade Genaralitat Valencian det här dokumentet:
Visa bilaga 206119


Översättning,, eftersom det är ett officiellt dokument är det översatt ord för ord:
I förhållande till de tvivel som tas upp om vad anges i artikel 2 avsnitt 5 i dekret 10/2021 av 22 Januari, från Consell, som godkänner regleringsförordningen
av turistboende i Valencia-regionen, rapporteras det följande:
Artikel 2 avsnitt 5 i ovannämnda dekret utesluter från tillämpning av denna parkering med eller utan avsikt över natten husbilar, eftersom det inte förbjuder eller reglerar parkering av dessa fordon eftersom denna fråga inte är det turistförvaltningens kompetens.


Som vanligt i sådana dokument i Spanien är det mycket formellt och inte helt enkelt att förstå. En kort sammanfattning är att Regeringen i Valencia besvarar ett överklagande från "aseicar" som är, det spanska riksförbundet för husbils-/ husvagnsbranschen. Motsvarande HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund) i Sverige.
Svaret är att man erkänner att man inte har befogenhet att förbjuda husbilar att parkera, övernatta utanför campingar/ställplatser, eftersom dessa frågor faller under "Trafikregler", som ansvaras av DGT, Dirrección General Tráfico, som ligger under Inrikesministeriet i Madrid.

När jag gräver lite djupare i frågan så förstår varför det tog 3 veckor innan någon överhuvudtaget la märke till den nya förordningen. Skrev i gårdagens artikel;
"Vad gäller de nya bestämmelserna, rörande husbilarna i Valenciaprovinsen, som finns inskrivna i ett långt, mycket långt dekret," Ja, det var ett hiskeligt långt äldre dekret 15/2018 som beslutats redan i juni 2018 och avhandlade olika former av turistboende. Där omnämner man för första gången husbilar och husbilsplatser, som då fick heta "Las areas de pernocta en transito de autocaravanas", översatt ungefär; "Övernattningsområden för husbilar i transit". Man kom alltså på ett nytt fenomen inom spansk turism, husbilen, för 30 månader sedan!
Nu skulle man alltså uppdatera lagen om de olika formerna av turisboenden. Det gjorde man genom att lägga till ett ord i lagen om de olika förbjudna boendeformerna. Man la helt enkelt till ordet "Autocaravanas" (husbil) i texten:
”gratis camping menas installation av tält, husvagnar, husbilar eller andra mobila skydd eller boende, för att stanna och övernatta på andra ställen än de anläggningar som regleras i detta dekret ”. Ni kanske kan förstå att jag hade svårt att hitta den förändringen i en meter formell spansk text när jag letade vad som blivit uppdaterat.

Om jag är förvånad, nej faktiskt inte, typiskt spansk skulle jag säga. Viljan att detaljstyra, för att förhindra fusk, som blir så komplicerat så det blir kontraproduktivt och resultatet blir i stället kaos och omöjligt att överblicka, som i sin tur ger fritt fram för fusk, hitta kryphål för att komma runt. Sa jag hur många advokater det finns i Spanien?

Tommy
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ännu en artikel om en s.k. friplats i Spanien som spärrats av för husbilar.

Enl Sydkusten: "har en olaglig strandockupation dvs husbilar vräkts och avisats från en plats vid havet utmed Costa Tropical.
Kommunledningen har med hjälp av Guardia Civil och lokalpolis låtit evakuera området Barranco Enmedio, Almunecar.
Eftersom "ockupanterna" snart flyttade stenblocken och återvände till platsen har man nu tvingats sätta upp träräcken,
som indikerar förbud att tillträda området med fordon."
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det som nu hände i Almuñécar har ingenting med hårdare tag mot husbilarna i Spanien, som det som skett i Portugal.

Som jag tolkar situationen och som jag sett ske på flera andra platser i närheten av stränder i Spanien. Det är ofta helt oexploaterade stränder där lokalbefolkningen sedan urminnes tider använt och kunnat parkera på mark i nära anslutning. Dessa inofficiella parkeringar brukar ha skyltar som säger ”No camping” underförstått No övernattning. Men läsförståelsen har varit dålig hos många gästande husbilsåkare, som istället sett en underbar strandtomt, gratis och stannat veckovis!

Vad det brukar börja med är att kommunen börjar med mindre stenbumlingar, så placerade att mindre pb’s slinker emellan, medan husbilarna blir kvar på utsidan. Nästa steg är att ett antal husbilsåkare rubbar stenarna tillräckligt och husbilarna står där igen. Sedan har jag sett två varianter, men bara en som fungerar över tid. Höjdhopparställningen på 2.80 m håller ett tag, men brukar senare få ett nytt utseende och fungerar inte längre som tänkt. Den andra lösningen, som i regel alltid kommer är stora stenbumlingar, som behöver kommunens största maskiner för att rubba och då är alla typer av fordon utestängda. Vi har ett sådant exempel i Altea, en strand där Alteaborna brukade träffas på helgerna, ha sin picknick och idka strandliv och bilarna parkerade i anslutning. Går inte sedan ett par år tillbaka och nu är stranden stendöd och att lokalbefolkningen är irriterade kan man läsa i lokalpressen.

Även Spanien har ett strandskydd, ett väldigt strikt sådant.

Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen