• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val av storlek på förtält

RBA25

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41996
Medlemskap
2025
Funderar på det här med förtält. Blir helt klart ett lufttält men hur stort ska det vara? Vill man ha garagedörren utanför förtältet t.ex.? Om så är fallet bör det räcka med ett 390 stort tält då min markisskena är 5 meter. Hur tänker ni kring det?

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2025
När vi köpte förtält (lufttält) så köpte vi stort som möjligt När vi var och kollade på tält var dom uppställda men tomma så vi beslöt att ställa in bord o stolar och lite annat som vi kunde tänkas ha i tältet och då såg vi att vi ville ha så stort som möjligt,det har vi inte ångrat en sekund Vi har garage dörrar på båda sidor

RBA25

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41996
Medlemskap
2025
När vi köpte förtält (lufttält) så köpte vi stort som möjligt När vi var och kollade på tält var dom uppställda men tomma så vi beslöt att ställa in bord o stolar och lite annat som vi kunde tänkas ha i tältet och då såg vi att vi ville ha så stort som möjligt,det har vi inte ångrat en sekund Vi har garage dörrar på båda sidor
Jo, vi har också stora garagedörrar på båda sidor. Tänkte det var besvärligt att komma åt om tältet är i vägen för att öppna men man får väl packa smart och göra det man behöver tillgängligt från andra sidan. Tack för svar

MiRe

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Funderar på det här med förtält. Blir helt klart ett lufttält men hur stort ska det vara? Vill man ha garagedörren utanför förtältet t.ex.? Om så är fallet bör det räcka med ett 390 stort tält då min markisskena är 5 meter. Hur tänker ni kring det?
När vi köpte lufttält så valde vi att ha både garagedörr och främre luckan utanför tältet. Det är absolut inget som vi ångrar. Så vi köpte ett 3,3 m som passar perfekt mellan luckorna på vår bil .........//Micke

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Helst lastluckan innanför tältet. Vi har allt möjligt där bak som man vi vill komma åt enkelt utan att behöva runda tältet. Kylbox, grovsopor, diskbalja, grill och diverse annat. Luckan står ofta öppen.
Kruxet kan vara hur långt bak markisen går så man får väggen tillräckligt långt bak och förbi luckan. Ibland kan man skjuta bak markisen en bit i fästena.
Sen får man kolla var den främre väggen hamnar så den inte kommer för bodelsdörren eller en annan lucka. Det kan ju vara sånt som helt enkelt bestämmer vilken bredd man kan ha.

Sciron

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2025
Hej,
Tänk också på hur ni skall fästa tältet i bilen. Normalt drar man ihop det med en kederlist i markisen, men ett tält kan väga upp mot 25-30 kg (som vårt gör) och man kan/bör inte köra ut markisen långt för att nå att få den i kederlisten.
Det avrådes å det starkaste av markisfabrikanter. De menar att man lätt kan knäcka armarna om man gör det.
Skulle vi köpa idag skulle vi välja ett DriveAway tält som man blåser upp och det står helt själv och har en "slussdel" mot bilen.. Man kan, om man behöver, köra iväg med bilen utan problem.
Det är dyrare, men nog lättare att hantera. Speciellt om ni är lite kortare i rocken, som vi (168 och 160 cm över havet).
Lycka till med sökandet!!

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Jag har oftare saknat djup än längd.

Om lastluckan blir problematisk skulle jag överväga att ha ett lite kortare tält (så att lastluckan hamnar helt utanför) men som är djupare. Skillnaden mellan t.ex. 250 cm och 275 cm djup kan ge möjligheter till bättre möbleringar. Om man får in sitt bord på tvären i stället så sparar det mycket plats.

Jag övervägde lufttält men valde till slut ett markistält, Thule Veduta som jag är helnöjd med.

RBA25

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41996
Medlemskap
2025
Helst lastluckan innanför tältet. Vi har allt möjligt där bak som man vi vill komma åt enkelt utan att behöva runda tältet. Kylbox, grovsopor, diskbalja, grill och diverse annat. Luckan står ofta öppen.
Kruxet kan vara hur långt bak markisen går så man får väggen tillräckligt långt bak och förbi luckan. Ibland kan man skjuta bak markisen en bit i fästena.
Sen får man kolla var den främre väggen hamnar så den inte kommer för bodelsdörren eller en annan lucka. Det kan ju vara sånt som helt enkelt bestämmer vilken bredd man kan ha.
Får kolla hur mycket man kan flytta skenan. I dag slutar den ungefär mitt på garagedörren. Tack för det tipset!

RBA25

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41996
Medlemskap
2025
Hej,
Tänk också på hur ni skall fästa tältet i bilen. Normalt drar man ihop det med en kederlist i markisen, men ett tält kan väga upp mot 25-30 kg (som vårt gör) och man kan/bör inte köra ut markisen långt för att nå att få den i kederlisten.
Det avrådes å det starkaste av markisfabrikanter. De menar att man lätt kan knäcka armarna om man gör det.
Skulle vi köpa idag skulle vi välja ett DriveAway tält som man blåser upp och det står helt själv och har en "slussdel" mot bilen.. Man kan, om man behöver, köra iväg med bilen utan problem.
Det är dyrare, men nog lättare att hantera. Speciellt om ni är lite kortare i rocken, som vi (168 och 160 cm över havet).
Lycka till med sökandet!!
Jo, vi har koll på hur man fäster det. Ska också titta på DriveAway tält och se om det kan vara något!

Toppen