• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val av säng

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025
Hur skall man tänka när det gäller valet av säng i ny husbil? Drottningsäng eller enkelbäddar? Längsgående eller tvärsgående? Jag förstår att det är enklare att bädda en drottningsäng än en enkelsäng (som ju har ena långsidan mot en vägg) och att en enkelsäng är enklare att bädda än en tvärsgående dubbelsäng. Vidare inser jag att man får längre säng om den ligger på tvären än om den ligger på längden (i alla fall i alla bilar jag tittat på). Men vad är det jag INTE har fattat än?

Sen blir jag lite fundersam på de nerfällbara taksängarna i de integrerade bilar jag tittat på. De verkar vara max 185-190 cm långa. Jag själv är 182 cm. Det blir nog svårt att få plats i en så'n, eller hur?

Sängplatsmässigt talar ju det mesta för en alkov-bil, men det verkar som alkover inte är "på modet" och det verkar vara svårt att sälja den, den dag det blir dags (vår nuvarande bil är en alkov).

Tacksam för tips även i denna fråga! (Hoppas ni inte tröttnar på alla mina frågor. Jag skriver varje fråga i en ny tråd, så att det blir lättare för den som har ungefär samma fråga att hitta).

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025
Sv: Val av säng

Vi har en helintegrerad Rapido, 7m, och där är den nedfällbara sängen över hela bilens bredd, dvs minst 2m och 160 bred.

Goofy

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2025

Även bredden på enkelsäng är viktig. En för smal säng gör det svårt att vända sig.

Att ha både en dubbelsäng o en nedsänkbar säng kan vara ett alternativ om man vill extra utrymme var för sig.

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025

Nu är vi två vuxna och ett barn, så vi behöver ändå två dubbelsängar, alternativt en dubbelsäng och två enkelsängar.

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2025

Nä, inte jag heller. Ändå så är de väldigt vanligt förekommande, så NÅGON anledning måste ju finnas till deras existens. Eller?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Långbäddar och givetvis med Froli fjädring!!! Detta efter att ha testat flera varianter inkl alkov och våningssäng (fast det var fantastiskt bra)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har aldrig förstått vitsen med drottningsäng!
Kort och smal!

Nä, inte jag heller. Ändå så är de väldigt vanligt förekommande, så NÅGON anledning måste ju finnas till deras existens. Eller?
---------------------------------------------

Vitsen och anledningen till lite smala dubbelsängars existens kan ju vara att man tycker om att sova tillsammans med sin käresta och att inte ens tanken finns att sova i något så tråkigt som separata sängar, som skulle kännas helknäppt och urtrist helt enkelt, även om de ger lite mer men ack så tråkigt ensamt utrymme.

:) M.v.h. JANKRO.:)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag har svårt att förstå mig folk som har långbäddar. Kan förstå om det börjar knaka i fogarna att det kan vara skönt att ha en egen säng. Annars är ju Queensbädd oslagbar.
JOE

Ganska lågiskt & trevligt tänkande JOE50, men vi har faktiskt en ilägs-skiva som förvandlar våra 2 st. lättbäddade långbäddar till en enorm dubbelsäng, säkerligen bredare än din Qeensie : ) Fördelen med din bädd är att du kliver av vid sidan medan vi får "glida" på rumpan mot mitten vid fotändan. Kommer säkert att fungera bra för oss under ytterligare några år, sen får vi se...

F

F.d. 52943

Guest

Vi (hustrun, hunden och jag) delar en "Fransk" säng som är 130 cm bred vid huvudändan, och smalare vid fotändan. Det blir intimt så det räcker (och blir ibland över).
Skulle gärna prova separata långbäddar. Vänslas kan man göra på smala utrymmen om viljan finns. Däremot skulle det vara skönt att kunna ta sig ur bingen utan att behöva klättra över hustru och hund.
Men vi får väl leva med den bil vi har om vi inte vinner på lotteriet.
PS - hörde en tänkvärd sentens på radion idag:
"Lotteri är en skatt på folk som är dåliga på matte"
Kanske bättre att börja spara? Fast det lär ta 10-20 år att få ihop en mille med våra pensioner... Får se om vi lever då.:rolleyes:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

---------------------------------------------

Vitsen och anledningen till lite smala dubbelsängars existens kan ju vara att man tycker om att sova tillsammans med sin käresta och att inte ens tanken finns att sova i något så tråkigt som separata sängar, som skulle kännas helknäppt och urtrist helt enkelt, även om de ger lite mer men ack så tråkigt ensamt utrymme.

:) M.v.h. JANKRO.:)

Har sovit en helg med min käresta i största Knausen med QB, HELT OK :):):)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag det beror lite på användandet.

Är man bara ute lite då och då någon weekend eller ett par veckor på sem är det kanske bara mysigt med en liten gemensam.

Men om man övervintrar ett halvår eller mer kan det vara praktiskt med en egen bädd (långbädd). Även bättre om en av oss är förkyld. Många bilar har ju så att man kan ha stor dubbelsäng (som våran) men efter att lagt i extra bäddmadrasser blev det ett naturligt ställe i mitten att ha vatten, böcker, mobil och dylikt som båda når.

Men det är klart. Jag saknar den stora dubbelsängen hemma i huset. Men en sån får man inte in i en husbil.

Stratos

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2025

Vi tycker att vår alkov är perfekt, om någon av de nu rätt stora barnen vill följa med så har han en skapligt stor tvärbädd bak och vi den stora alkoven. När jag och frugan är ute själva så kan vi välja på att trängas eller ha riktigt gott om plats i en bädd var. Detta med alla sittplatser intakta och en väldigt rymlig o luftig bil.

Senast ändrad:
Toppen