• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av motor

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
OK, bara EN fråga till?

I de husbilar jag hittills tittat på används FIAT's Ducato-chassi. Man kan oftast välja mellan 130 hk, 150 hk, och 180 hk.
Jag inser att "ju tyngre bil och ju högre luftmotstånd desto större motor" borde gälla. MEN: När jag går till FIATs Professional sida, där det finns lite mer fakta om motorerna än enbart hästkraftsantal, så inser jag att:

• 130hk och 150hk motorerna är samma grundkonstruktion
  • 150 hk motorn har högre vridmoment än 130 hk motor (förutom högre effekt)
  • 180 hk motorn har LÄGST vridmoment av dessa tre motorer!

I praktiken är väl det bättre med fler Newtonmeter än Kilowatt? Och isåfall borde väl 150hk varianten vara det bästa alternativet i de flesta fall? Eller?

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Val av motor

Tittade en gång till på FIATs hemsida.
Det är FIAT som har gjort bort sig i den beskrivande texten till 180 hk motorn. De skriver att den har max 300 Nm vridmoment, men om man tittar på kurvan till höger ser man att det är 400 Nm! Vilka klant-arsel!

Och i så fall finns det ju en logik i att välja 180 hk motorn.

Så här ser vridmomentspecarna ut:

130 hk: 320 Nm vid 1800 varv
150 hk: 350 Nm vid 1500 varv
180 hk: 400 Nm vid 1400 varv

Skall skriva till FIAT och påpeka misstaget.
(Men min ursprungliga fråga kvarstår: Hur mycket "behöver man" i några olika fall av biltyper?) Och drar de olika mycket diesel per körd mil?

Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

150 HK är nog rätt val i dom flesta fall. 130 är lite klen och ett begränsat varvtals område. Själv skulle jag vänta nån månad till o beställa, då kommer Ju Eu6 motorer med en ny version av 2.3l på 180 HK. Gamla 3.0 180 HK försvinner, men vill du hellre ha kamkjeda så ska du beställa en sån nu.

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024

Men tror du denna 2.3l/180 hk kommer i befintligt (2016) sortiment, eller i nästa års sortiment?

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Skulle tro den kommer ganska snart, som årsmodell -16. Men det är svårt att veta exakt, Fiat brukar ju prioritera husbilschassina först med alla nyheter, så att dom hinner bygga på bodelen tills skåpvarianterna visas. 150 Eu6 finns ju redan i vissa versioner, dock ej med Aut än som det visst var lite problem med.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Eftersom årsmodell 2016 är i stort sett slutsåld (om än inte färdigtillverkad) hos många stora husbilstillverkare. Dessa bilar är beställda (och prissatta) med nuvarande motoralternativ, varför det är osannolikt att de nya motorerna kommer tidigare än i 2017 års modeller.

Ett byte av drivlina skulle dessutom förmodligen innebära kostnader för ett nytt typgodkännande, vilket man knappast vill dra på sig under löpande modellår.

Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Är ingen ny drivlina, samma 2.3 motor men i eu6 utförande vilket krävs från nästa år.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Är ingen ny drivlina, samma 2.3 motor men i eu6 utförande vilket krävs från nästa år.

Enligt mitt sätt att se det, är motorn en del av drivlinan.

Men jag omformulerar mig: "Ett byte av motor skulle dessutom förmodligen innebära kostnader för ett nytt typgodkännande, vilket man knappast vill dra på sig under löpande modellår"

Toppen