OK, bara EN fråga till?
I de husbilar jag hittills tittat på används FIAT's Ducato-chassi. Man kan oftast välja mellan 130 hk, 150 hk, och 180 hk.
Jag inser att "ju tyngre bil och ju högre luftmotstånd desto större motor" borde gälla. MEN: När jag går till FIATs Professional sida, där det finns lite mer fakta om motorerna än enbart hästkraftsantal, så inser jag att:
I praktiken är väl det bättre med fler Newtonmeter än Kilowatt? Och isåfall borde väl 150hk varianten vara det bästa alternativet i de flesta fall? Eller?
I de husbilar jag hittills tittat på används FIAT's Ducato-chassi. Man kan oftast välja mellan 130 hk, 150 hk, och 180 hk.
Jag inser att "ju tyngre bil och ju högre luftmotstånd desto större motor" borde gälla. MEN: När jag går till FIATs Professional sida, där det finns lite mer fakta om motorerna än enbart hästkraftsantal, så inser jag att:
- 130hk och 150hk motorerna är samma grundkonstruktion
- 150 hk motorn har högre vridmoment än 130 hk motor (förutom högre effekt)
- 180 hk motorn har LÄGST vridmoment av dessa tre motorer!
I praktiken är väl det bättre med fler Newtonmeter än Kilowatt? Och isåfall borde väl 150hk varianten vara det bästa alternativet i de flesta fall? Eller?