• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av Markis ?

F

F.d. 55425

Guest
Hej min "pås" markis blåste sönder i somras så det är
dax för ett byte. Vilken är bäst Thule Omnistor eller Fiamma F45S?
Nu vill jag ha en med vev,orkar inte hålla på och klättra varje gång
den ska in eller ut.Hoppas ni kan hjälpa mig, ska in imorgon och
beställa en markis. :confused:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Val av Markis ?

Hade Omnistore på den 1:a husbilen och Fiamma på de 2 senaste. Väljer Fiamma om det skulle bli aktuellt igen.
Gillar inte Omnistores infällda stödben och dolda vevanslutning som gärna krånglade efter ett tag.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Val av Markis ?

Vi har en Fiamma F45+ som vi är rätt nöjda med, den är dock från 99 så det kan ju ha hänt en del. Bra grejer: krok för veven, spår för tillbehör i kasetten, snygg vattentät väv, lätt att göra ren. Mindre bra: när man vevar in den måste man ge den en knuff för att den ska gå in helt, den hänger lite och låsen vill inte klicka i. Sen är inte kasetten helt vattentät, så det är bra att veva ut den och torka den om det har regnat mycket.

Nån Thule har jag dock aldrig sett i verkligheten, så där kan jag inte uttala mig om..
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Val av Markis ?

Thule = Omnistore..

Det finns en skillnad som kanske kan ha betydelse.
Omnistore har veven på vänster sida, medan Fiamma har den till höger.
/Bertil
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Val av Markis ?

Försäljaren rekomenderade Thule omnistor, påstod att den var mycket stabilare i armar , stödben och vev och att alla som monterade markis nu på nya bilar valde Thule.Jag vill ju gärna höra eran uppfattning oxå, blir osäker när det gäller försäljare.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Val av Markis ?

Hej

Jag har bara haft Omnistor så jag kan inte jämföra. Gäller 4 olika husbilar under 12 år.

Men det jag uppskattar är dom infällda benen som man enkelt fäller ut. Justeringen av längden på benen är riktigt enkelt med snabblås.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Val av Markis ?

Håller med Frankia, har precis monterat en ny Omnistor på vår Adria 670 SLB , manövreringen av benen är mycket enkel.
MVH Bjarne
:mh4:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Val av Markis ?

Båda markiserna är bra och något som skuggar när solen skiner. De delar dock en stor risk.
Vindfånget är alltid stort och kraftigt regn kan också bilda sjöar som skadar både markis och bil.
Det finns ett talesätt som man bör hålla i minnet. Markisen skall bra vara utrullad när man sitter under densamma. Att lämna markisen ute är alltid en stor risk. Jag har tyvärr sett sönderblåsta markiser för många gånger och det blir i princip alltid skador på bilen.:spinny: Använd med förnuft är markis ett mycket trevligt tillbehör.
 
Toppen