• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av Litium batteri.

per-erik magnusson

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hörby
HBK-Nr
2522
Medlemskap
2024
Är det någon som testat Litiumbatterier från BatteryGOO.se i Borås? För oss skulle det vara bästa valet. Det är uppbegt av "små" moduler som jag lätt får ner under mitt golv där E-rummet finns,
Det paket jag tänker välja är modell: Litiumbatteri LIFePO4 12V 304AH med Smart BMS 12V 150A.
Mått (LxBxH) 175x292x206 mm. Vikt 23,9 kg. Ska enligt leverantör, gå att bara plugga in. Ev. kan det vara behov av Laddboster, men testa först.
Någon som har erfarenhet av denna batterityp?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi som byggt egna LiFePO4 batterier här är nog rätt så många idag, det finns ett flertal trådar om dessa byggen.
Själv har jag också byggt 3st LFP-batterier, bl.a. ett med liknande celler i länken fast på 280Ah celler, importerade själv från Kina gav ca. 4000kr för mina celler, bms hade jag redan ett som låg oanvänt, jag byggde en "powerbox" av mina, det batteriet har jag mest till en kylväska i personbilen.

Jag har aldrig handlat på den sidan, tycker för övrigt inte att 18500kr är billigt.
Men man slipper förhoppningsvis ev. "Kina-strul".
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Är det någon som testat Litiumbatterier från BatteryGOO.se i Borås? För oss skulle det vara bästa valet. Det är uppbegt av "små" moduler som jag lätt får ner under mitt golv där E-rummet finns,
Det paket jag tänker välja är modell: Litiumbatteri LIFePO4 12V 304AH med Smart BMS 12V 150A.
Mått (LxBxH) 175x292x206 mm. Vikt 23,9 kg. Ska enligt leverantör, gå att bara plugga in. Ev. kan det vara behov av Laddboster, men testa först.
Någon som har erfarenhet av denna batterityp?
Jag har köpt av dem och jättenöjd(304 Ah)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kolla på länken. jag får ju 304AH för 18500kr. Fördelen är att det är mindre.
Ja och jag betalade under 16000 för 604 Ah när jag själv köper grejorna från Kina/Polen. Då använde jag CATL celler och Daly 250A BMS. Nu bör man ju ha tillgång till labbaggregat (kostar under 1000lappen) för att kunna toppbalansera men det är ju en engångskostnad och då jag har byggt ihop ett par stycken batterier är den betald sedan länge.

Sedan så förstår jag ju att BatteryGo behöver ha förtjänst på sina grejor, inte tu tal om det men du bygger utan problem ett ca 300 Ah batteri för under 10k ävan om du köper labbladdare, labbladdaren går ju för att ha till mycket annat.

Skulle jag köpa batteri så skulle jag inte tveka att köpa från BatteryGo.

Att batterierna tar mindre plats beror på att de inte sitter i en låda, grejorna i "drop in" batterier är de samma med skillnaden att de är i en låda.

Se på denna videon där man delar ett "drop in"
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi som byggt egna LiFePO4 batterier här är nog rätt så många idag, det finns ett flertal trådar om dessa byggen.
Själv har jag också byggt 3st LFP-batterier, bl.a. ett med liknande celler i länken fast på 280Ah celler, importerade själv från Kina gav ca. 4000kr för mina celler, bms hade jag redan ett som låg oanvänt, jag byggde en "powerbox" av mina, det batteriet har jag mest till en kylväska i personbilen.

Jag har aldrig handlat på den sidan, tycker för övrigt inte att 18500kr är billigt.
Men man slipper förhoppningsvis ev. "Kina-strul".
Handlar du från kända företag är det inget strul från Kina heller, cellerna BatteryGo har kommer ju därifrån.
 
Toppen